سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد استفاده از دو دارو که علیه ویروس هپاتیت C فعالیت می کند هشدار داد و گفت گزارشاتی مبنی بر بروز بیماری و مرگ در افراد وجود داشته است.  

دارویی به نام  Viekira Pak و Technivie به نظر می رسد با آسیب جدی کبدی در بیمارانی ارتباط داشته است که خود به بیماری پیشرفته کبدی مبتلا بوده اند.

از 26 نفری که در سرتاسر دنیا از این داروها استفاده کرده اند، 10 نفر جان خود را از دست داده و یا به دلیل نارسایی کبدی به پیوند کبد نیاز پیدا کرده اند، همچنین 16 نفر نیز به فرم هایی از اختلال کبدی دچار شده اند. بر اساس گفته FDA، در بیشتر موارد آسیب کبدی در اثر استفاده از این داروها در یک تا چهار هفته اول درمان بوده است.

این موارد بعد از تصویب دو دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (تصویب Viekira Pak در دسامبر 2014 و Technivie در جولای 2015) اتفاق افتاده است. این آژانس معتقد است که موارد دیگری نیز وجود دارد که از آنها گزارشی در دست نیست.

بر اساس گزارش FDA این دو دارو می تواند آسیب شدید کبدی به همراه داشته باشد، می تواند منجر به نارسایی کشنده کبد شود و عمدتا در بیمارانی اتفاق می افتد که خود به بیماری پیشرفته کبدی مبتلا هستند.

این آژانس افزود لازم است شرکت تولید کننده این داروها اطلاعات جدیدی را در مورد بی خطر بودن این داروها ارائه دهند.

FDA می گوید کسانی که از Viekira Pak یا Technivie استفاده می کنند و علائمی مانند خستگی، ضعف، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ را تجربه می کنند، همچنین رنگ چشم ها و صورت آنها زرد است یا رنگ مدفوع روشن است باید فورا با پزشک خود ملاقات کنند، این علائم می تواند نشان دهنده آسیب کبدی باشد.

FDA افزود بیماران نباید بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را قطع کنند. زیرا قطع زود هنگام دارو می تواند منجر به بروز مقاومت دارویی نسبت به سایر داروهایی شود که برای درمان هپاتیت C به کار می رود.  

این دو دارو برای درمان بیمارانی به کار می رود که به بیماری مزمن هپاتیت C دچار هستند، این عفونت می تواند در طولانی مدت سبب بروز آسیب جدی کبدی شود و مشکلاتی  اعم از سیروز، سرطان کبد و در نهایت مرگ را به دنبال داشته باشد. این داروها مقدار ویروس هپاتیت C را در بدن کاهش می دهد زیرا از تکثیر این ویروس جلوگیری می کند.

Viekira Pak در ترکیب با dasabuvir, ombitasvir, paritaprevir و ritonavir با یا بدون ribavirin استفاده می شود. این دارو برای افرادی با عفونت مزمن هپاتیت C، ژنوتیپ 1 ، از جمله آن هایی که به سیروز کبدی مبتلا هستند، مورد تایید قرار گرفته است.

Technivie در ترکیب با ombitasvir, paritaprevir و ritonavir همراه با ribavirin استفاده می شود. این دارو برای بیمارانی با ژنوتیپ 4 که به سیروز مبتلا نیستند، مورد تایید قرار گرفته است.

بر اساس گفته FDA، قبل از مصرف Viekira Pak یا Technivie، بیمار باید در مورد مشکلات کبدی غیر از عفونت هپاتیت C و یا ابتلا به ایدز و همچنین مصرف قرص های ضد بارداری که حاوی اتینیل استرادیول است با پزشک خود صحبت کند.

از جمله عوارض شایع این دو دارو عبارت است از تهوع، خارش و مشکلاتی در خواب.

از دسامبر 2014 که Viekira Pak  مورد تصویب قرار گرفت تا آگوست 2015، تخمین زده می شود این دارو برای بیش از 10000 بیمار در ایالات متحده آمریکا تجویز شده است، اما در مورد این که Technivie چند بار نسخه شده است، اطالاعاتی در دست نیست.

تاریخ انتشار: 1394/08/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه