سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدیدی به نام Onivyde را تایید کرد، این دارو به عنوان بخشی از رژیم درمانی برای سرطان پیشرفته پانکراس محسوب می شود.

Onivyde (irinotecan liposome injection) در ترکیب با fluorouracil و leucovorin به کار می رود. این ترکیب در بیمارانی به کار می رود که به سرطان پیشرفته پانکراس مبتلا هستند و با شیمی درمانی بر پایه gemcitabine درمان می شوند.

این دارو بر روی بیش از 400 بیمار مورد ارزیابی قرار گرفته است. همه این بیماران با وجود شیمی درمانی بر پایه gemcitabine، رشد سرطان را تجربه کرده بودند. در این کارآزمایی افراد در سه گروه قرار داشتند، بخشی از بیماران به طور تصادفی Onivyde همراه با fluorouracil/leucovorin تحت درمان بودند، بخشی از بیماران تنها Onivyde دریافت کردند و تعدادی دیگر نیز تنها fluorouracil/leucovorin دریافت کردند.

بر اساس گفته FDA، محققین دریافتند افرادی که با Onivyde همراه با fluorouracil/leucovorin درمان می شوند به طور متوسط 6.1 ماه بیشتر از افرادی زنده می مانند که تنها با fluorouracil/leucovorin درمان می شوند.  

اما بیمارانی که Onivyde را به تنهایی مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که تنها fluorouracil/leucovorin استفاده می کنند، مزایایی چندانی ندارند.

در این تحقیق برای بیمارانی که fluorouracil/leucovorin را همراه با Onivyde مصرف می کردند، 3.1 ماه بود اما در مورد بیمارانی که تنها fluorouracil/leucovorin را دریافت می کردند متوسط زمان برای رشد تومور 1.5 ماه بود.

بر اساس گفته محققین، شایع ترین اثرات جانبی این دارو عبارت بود از اسهال، ضعف، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، التهاب در دهان و تب.

این دارو می تواند تعداد سلولهایی را که علیه عفونت ها در بدن مبارزه می کنند، کاهش دهد(لنفوسیت ها و نوتروفیل ها). FDA گفت در برخی بیماران که از Onivyde استفاده می کردند، به دلیل ابتلا به sepsis جان خود را از دست دادند (sepsis نوعی پاسخ عفونی شدید است که در پاسخ به عفونت ایجاد می شود).  

برچسب روی این دارو هشدار می دهد که خطر نوتروپنی شدید و اسهال در اثر مصرف این دارو وجود دارد. این دارو توسط شرکت دارویی Merrimack واقع در کمبریج به بازار عرضه می شود.

بر اساس آمار موسسه ملی سرطان، نزدیک به 49000 مورد ابتلا به سرطان پانکراس امسال در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده شد همچنین 40500 مورد مرگ نیز در اثر ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

بر اساس گفته FDA، سرطان پانکراس به سختی در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و انتخاب های درمانی محدودی برای آن وجود دارد، مخصوصا وقتی که به سایر بخش های بدن منتشر شده باشد، امکان انجام جراحی برای برداشت تومور نیز وجود ندارد.

تاریخ انتشار: 1394/08/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه