داروی ملانوما به نام(Yervoy (ipilimumab می تواند برای کاهش ریسک سرطان پوست (از نوع کشنده) بعد از جراحی استفاده شود، این دارو در روز پنج شنبه توسط FDA مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس گفته FDA، استفاده گسترده از این داروی داخل وریدی می تواند برای بیمارانی که در مرحله 3 ملانوما به سر می برند، کمک کننده باشد، در این مرحله، بیماری به یک یا بیش از یک گره لنفاوی رسیده است. بیماران در این مرحله از بیماری معمولا تحت جراحی قرار می گیرند تا تومورها و غدد لنفاوی مجاور برداشته شود.  

ملانوما یکی از تهاجمی ترین انواع سرطان های پوست است که می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

دکتر Richard Pazdur مسئول هماتولوژی و انکولوژی در مرکز ارزیابی و تحقیق در مورد داروها در FDA گفت مصرف داروی Yervoy برای بیمارانی که بعد از جراحی در معرض ابتلا به ملانومای عود کننده  هستند، تایید شده است. او افزود بر اساس درک ما از سیستم ایمنی انسان در برابر سرطان، این دارو می تواند در مراحل اولیه این بیماری به کار رود.

Yervoy برای نخستین بار در سال 2011 برای درمان ملانومایی که در مراحل آخر قرار دارد و دیگر نمی توان آن را با جراحی برداشت، تایید شد.

تاییدیه جدید این دارو مربوط به بررسی 951 بیمار است که در مرحله 3 ملانوما قرار داشتند و طی جراحی تومورهای شان را خارج کرده بودند. این سرطان به طور متوسط 26 ماه بعد از جراحی در 49 درصد بیمارانی که از Yervoy استفاده کرده بودند عود کرد (درحالی که این آمار در گروهی که پلاسبو مصرف می کردند 62 درصد بود). در گروهی که افراد پلاسبو مصرف می کردند بازه عود تومور در طول 17 ماه بود.

Yervoy به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا سلول های موجود در تومورهای ملانوما را شناسایی کرده و به آن حمله کند.

از جمله عوارض شایع این دارو عبارت است از راش، اسهال، تهوع، خستگی، خارش، سردرد و کاهش وزن. این دارو می تواند منجر به بیماری خودایمنی در سیستم گوارشی، کبد، پوست، سیستم عصبی و غدد تولید کننده هورمون شود. بر اساس گفته FDA، خانم های باردار نباید از این دارو استفاده کنند زیرا این دارو می تواند به جنین آسیب بزند.

این دارو توسط Bristol-Myers Squibb تولید شده و روی جعبه دارو هشدارهای لازم در مورد اثرات جانبی این دارو ارائه شده است.

در روز سه شنبه، FDA اولین نوع درمان به نام Imlygic (talimogene laherparepvec) را برای ملانوما تایید کرد. این نوع از درمان از ویروسی استفاده می شود که تومورهای ملانوما را می ترکاند.

موسسه ملی سرطان تخمین زده است که امسال در ایالات متحده آمریکا، نزدیک به 74000 مورد ابتلا به ملانوما تشخیص داده خواهد شد و نزدیک به 10000 بیمار جان خود را به دلیل این بیماری از دست خواهند داد.

تاریخ انتشار: 1394/08/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه