محققین  دانشگاه ماساچوست آمریکا عنوان کردند که میزان استروژن در خانم در دوران جوانی و باروری با ریسک افسردگی ارتباط دارد، بطوری که خانم هایی که به مدت طولانی تر در سالهای باروری خود در معرض استروژن قرار دارند، کمتر در خطر افسردگی می باشند.

دروانا:

خانم هایی که به مدت طولانی تر در سالهای باروری خود در معرض استروژن قرار دارند، کمتر در خطر افسردگی قرار دارند.

تحقیق قبلی نشان داد که هورمون های باروری بر کاهش ریسک افسردگی بین خانم ها نقش دارند و نوسانات هورمونی چیزی است که همه خانم ها تجربه می کنند. بنابراین محققین سعی دارند بدانند چطور هورمون ها می تواند با افسردگی ارتباط داشته باشد.

تمرکز محققین بر استرادیول  بوده است، استرادیول فرم اصلی استروژن موجود در سال های باروری یک خانم می باشد. استرادیول بر میزان سروتونین تاثیر می گذارد، سروتونین نیز ماده ای شیمیایی در مغز است که در افسردگی دخالت دارد.

فاکتورهایی که می تواند بر طول مدت مواجه با استرادیول تاثیر بگذارد عبارت است از سنین پایین به هنگام شروع اولین قاعدگی و تعداد چرخه هایی که یک خانم در طول زندگی خود تجربه می کند.

در این تحقیق بیش از 1300 خانم حضور داشتند که برای بازه ای طولانی تا شروع اولین قاعدگی خود در معرض استرادیول بوده اند، نتایج نشان داد طولانی شدن این بازه بر کاهش ریسک افسردگی در طول دوران منوپوز و تا ده سال پس از آن ارتباط دارد.

محققین هم چنین دریافتند که استفاده طولانی تر از قرص های کنترل بارداری با کاهش ریسک افسردگی ارتباط دارد اما تعداد بارداری یا میزان شیردهی تاثیری ندارد. به هر حال باید توجه داشت این تحقیق علت این ارتباط را اثبات نکرد.

گزارش دکتر وندی مارش از دپارتمان روانشناسی دانشگاه ماساچوست در تاریخ 17 جولای در ژورنال منوپوز، ژورنال انجمن منوپوز آمریکای شمالی منتشر شده است.

دکتر جوآن پینکرتون مدیر اجرایی این انجمن عنوان کرد خانم ها در طول دوران منوپوز و پس از آن به دلیل تغییرات هورمونی نسبت به علائم افسردگی بسیار آسیب پذیر هستند. او هم چنین افزود این تحقیق ریسک بیشتر افسردگی در خانم هایی را نشان می دهد که کمی زودتر دچار یائسگی شدند و تعداد چرخه های قاعدگی آن ها کمتر بوده و یا گرگرفتگی بیشتری داشته اند.

دکتر جوآن پینکرتون پیشنهاد می دهد خانم ها باید علائم افسردگی را در خود بشناسند، برخی از نشانه های افسردگی در زنان عبارتند از:

  • تغییرات خلقی
  • از دست رفتن احساس خوشایند و رضایت از زندگی
  • تغییر در وزن
  • تغییر در الگوی خواب
  • خستگی مستمر
  • احساس بی ارزش بودن
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • احساس ناراحتی مداوم

توصیه جوآن پینکرتون این است که بعد از شناسایی این علائم در جهت رفع آنها اقدام به موقع و مناسبی انجام دهید.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه