داروهای استاتین از جمله داروهایی هستند که برای کنترل سطح کلسترول بد خون و کاهش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای استاتین عوارض جانبی را به دنبال دارند که در مواردی ممکن است از ادامه مصرف دارو پیشگیری نمایند. 

دروانا:

پزشک اغلب داروهای استاتین را برای افرادی با سطح کلسترول بالا به منظور پایین آوردن کلسترول توتال و کاهش خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز می کند. در حالی که داروهای استاتین بسیار موثر هستند، این داروها ممکن است موجب درد عضلانی، مشکلات گوارشی و آشفتگی ذهنی شوند و در موارد نادر آسیب کبدی را به دنبال داشته باشند.

داروهای استاتین شامل آتورواستاتین، فلواستاتین، لوواستاتین، پیتاواستاتین، پراواستاتین، رزوواستاتین و سیمواستاتین هستند. بالا بودن کلسترول خون خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. داروهای استاتین تولید ماده مورد نیاز برای ساخت کلسترول در کبد را مهار می کنند. این عمل موجب برداشت کلسترول از خون توسط کبد می شود. اگر دچار عوارض جانبی داروهای استاتین شده اید، دارو را قطع نکنید و در مورد دارو و نوع داروی مناسب با پزشک متخصص داخلی خود مشورت نمایید.

داروهای استاتین: عوارض

درد و آسیب عضلانی

یکی از شایع ترین عوارض داروهای استاتین درد عضلانی است. شما ممکن است درد ناشی از داروهای استاتین را به صورت خستگی یا ضعف ماهیچه ای احساس کنید. درد می تواند به صورت ناراحتی خفیف بوده و یا به اندازه ای شدید باشد که فعالیت های روزانه را مختل کند.

مطالعات انجام شده بر روی داروهای استاتین نشان می دهند که افرادی که داروهای استاتین را مصرف می کنند با سرعت یکسانی با افرادی که دارونما مصرف می کنند دچار درد عضلانی می شوند. اما بیش از 29 درصد از افرادی که داروهای استاتین مصرف می کنند از درد عضلانی شکایت می کنند و بسیاری از آن ها مصرف داروهای استاتین ها را به همین دلیل متوقف می کنند. بسیاری از این افراد با تغییر نوع استاتین مصرفی خود وضعیت بهتری دارند.

در موارد نادر، داروهای استاتین موجب آسیب عضلانی مهلکی به نام رابدومیولیز می شوند. رابدومیولیز موجب درد عضلانی شدید، آسیب کبدی، نارسایی کلیوی و مرگ می گردد. خطر عوارض جانبی جدی در اثر مصرف داروهای استاتین بسیار کم است و تعداد محدودی در هر یک میلیون بیمار مصرف کننده داروهای استاتین تخمین زده شده است. رابدومیولیز زمانی رخ می دهد که داروهای استاتین در ترکیب با برخی داروها و یا در دوز بالا مصرف شوند.

آسیب کبدی

در مواردی استفاده از داروهای استاتین موجب افزایش سطح آنزیم هایی که نشان دهنده التهاب کبدی هستند، می شود. اگر این افزایش خفیف باشد، شما می توانید به مصرف داروهای استاتین ادامه دهید. در موارد نادر، اگر افزایش آنزیم ها زیاد باشد، شما باید نوع داروی مصرفی خود را تغییر دهید.

در حالی که مشکلات کبدی ناشی از داروهای استاتین نادر هستند، پزشک قبل و اندکی بعد از استفاده از داروهای استاتین انجام تست کبدی را توصیه می کند. در صورت عدم وجود نشانه ها و علائم بیماری کبدی، شما نیازی به انجام تست کبدی بیشتر در طول درمان با داروهای استاتین ندارید. اگر دچار خستگی یا ضعف غیر معمول، بی اشتهایی، درد در بالای شکم، تیرگی ادرار یا زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

افزایش سطح قند خون یا دیابت نوع دو

افزایش سطح قند خون از دیگر عوارض داروهای استاتین است که موجب بروز دیابت نوع دو می شود. خطر بروز این عارضه با داروهای استاتین اندک است اما در حدی اهمیت دارد که سازمان غذا و دارو بر ذکر این عارضه در بروشور داروهای استاتین تاکید می کند. داروهای استاتین از بروز حمله های قلبی در بیماران دیابتی پیشگیری می کنند بنابراین افزایش اندک سطح قند خون در اثر داروهای استاتین قابل چشم پوشی است. خطر کوچکی که در بالا ذکر شد در برابر مزیت استفاده از داروهای استاتین در نظر گرفته نمی شود.

عوارض جانبی عصبی

سازمان غذا و دارو ذکر احتمال از دست دادن حافظه یا سرگیجه را در بروشور داروهای استاتین ضروری می داند. این عوارض داروهای استاتین زمانی که شما مصرف دارو را قطع می کنید برطرف می شوند. شواهد محدودی مبنی بر رابطه علت و معلولی وجود دارد اما در صورت از دست دادن حافظه یا سرگیجه حین مصرف داروهای استاتین پزشک را مطلع سازید. همچنین شواهدی مبنی بر اثر کمک کننده داروهای استاتین بر عملکرد مغز در بیماران مبتلا به جنون وجود دارد. قبل از مشورت با پزشک، مصرف داروهای استاتین را متوقف نسازید.

چه کسانی در معرض خطر عوارض داروهای استاتین قرار دارند؟

همه افرادی که از داروهای استاتین استفاده می کنند دچار عوارض جانبی نمی شوند اما برخی بیماران ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند. فاکتورهای خطر بروز عوارض داروهای استاتین عبارتند از:

  • مصرف چندین دارو برای پایین آوردن سطح کلسترول خون
  • جنسیت زن
  • سن 56 سال و بالاتر
  • داشتن بیماری کلیوی یا کبدی
  • مصرف الکل
  • داشتن قامت کوچک تر
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه