هایپرهیدروزیس چیست؟ هایپرهیدروزیس یا تعریق شدید مشکل خطرناکی نیست اما بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد. علت تعریق شدید در برخی موارد مشخص نیست. درمان هایپرهیدروزیس چندان مشخص نیست، اما یکی از گزینه های متداول برای رفع تعریق شدید تزریق بوتاکس برای توقف موقت فعالیت غدد تعریق می باشد. 

دروانا:

 هایپرهیدروزیس چیست؟ درمان بیماری هایپرهیدروزیس

هایپرهیدروزیس چیست هایپرهیدرزیس یا تعریق شدید مشکل خطرناکی نیست اما می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. سوال مهمی که ایجاد می شود این است چطور می توانم تشخیص دهم که دچار تعریق شدید یا هایپرهیدروزیس هستم. در پاسخ به این سوال باید گفت هیچ راه موثر و متقاعد کننده ای در دست نیست که بتوان با توجه به آن مقدار تعریق را اندازه گیری کرد و بدین ترتیب هایپرهیدروزیس را تشخیص داد.

علت هایپرهیدروزیس

هر گونه تعریق شدیدی که باعث ناراحتی و پریشانی شما گردد ممکن است هایپرهیدروزیس محسوب گردد. علت تعریق شدید یا هایپرهیدروزیس چندان روشن نیست اما مشخص است که حدود 30% افراد از هایپرهیدروزیس رنج می برند.

هایپرهیدروزیس معمولا در دوران نوجوانی و اوایل بلوغ ایجاد می شود. تعریق در کف دست، پاها و زیر بغل (هایپرهیدروزیس زیر بغل) بسیار شدید می باشد. زمانی که تعریق شدید محدود به این نواحی باشد به آن هایپرهیدروزیس فوکال با کانونی گفته می شود.

اغلب افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس فوکال افرادی سالم هستند. تحقیقات نشان می دهد این افراد در مقایسه با افرادی که تعریق نرمال دارند لزورما عصبی تر نیستند.

پیامدهای روانی هایپرهیدروزیس

در عین حال هایپرهیدروزیس می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. اغلب افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس به دلیل تعریق زیاد احساس خجالت دارند. آن ها اغلب خودشان را از اجتماع منزوی می کنند. موارد زیر در مورد افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس گزارش شده است:

  • مرتبا لباس های خود را به دلیل تعریق زیر بغل تعویض می کنند.
  • از دست دادن با دیگران اجتناب می کنند.
  • به خاطر نگرانی هایی که در مورد تعریق شدید دارند از مشارکت در اجتماعات پرهیز می کنند.
  • در روابط احساسی خود دچار مشکلاتی می شوند.
  • در نوشتن با مشکلاتی رو به رو می شوند زیرا به دلیل تعریق زیاد مداد در دست می لغزد.

در حقیقت یک سوم افرادی که با هایپروهیدروزیس فوکال مواجه اند علائم عنوان شده را گزارش کرده و اظهار می دارند؛ این علائم کیفیت زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است.

درمان بیماری هایپرهیدروزیس

با وجود تاثیرات منفی هایپروهیدروزیس بر زندگی اغلب افراد مبتلا به این بیماری برای درمان هایپرهیدروزیس و رفع مشکل خود به دنبال درمان پزشکی نمی روند.

به طور کلی، افراد مبتلا به هایپروهیدروزیس فوکال از دوران جوانی با این مشکل مواجه می شوند و پس از این که آموختند چطور می توانند با تعریق شدید زندگی کنند، به دنبال رفع تعریق شدید نمی گردند و اغلب نمی دانند که درمان هایپرهیدروزیس و تعریق شدید وجود دارد.

باید اذعان داشت درمان بیماری هایپرهیدروزیس چندان بی نقص نمی باشد و درمان قطعی هایپرهیدروزیس هنوز مشخص نگردیده است. اما داروها و روش هایی وجود دارد که می تواند به افراد مبتلا به تعریق شدید کمک کند.

برخی درمان ها برای رفع تعریق شدید که به عنوان درمان های اولیه در نظر گرفته می شوند عبارت است از:

  • ضد تعریق های غیر نسخه ای: این دسته از داروها به عنوان داروی هایپرهیدروزیس می تواند در دست ها و پاها همچنین زیر بغل استفاده شود. استفاده از داروهای ضد تعریق به هنگام شب توصیه می گردد.
  • ضد تعریق های نسخه ای: افرادی که از درمان های غیر نسخه ای پاسخی دریافت نکرده اند می توانند به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده پزشک برای آنها ترکیبی با قدرت بیشتر را نسخه خواهد کرد و این ترکیبات مبتنی بر نمک آلومینیم (داروی آلومینیوم کلراید) می باشد. در مواردی که تعریق شدید با استفاده از داروهای غیر نسخه ای کنترل نمی شود، متخصصین پوست می توانند بهترین گزینه ها را به بیمار پیشنهاد دهند. پزشکان متخصص پوست با درمان هایپروهیدروزیس آشنایی دارند. بنابراین به خاطر داشته باشید برای رفع تعریق شدید می توانید به متخصصین پوست مراجعه کنید.

برخی درمان های پیشرفته نیز برای رفع هایپرهیدروزیس وجود دارد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت:

  • یونتوفورز: در این روش دست ها یا پاها در لگن آب قرار می گیرد و سپس جریان الکتریکی خفیفی عبور داده می شود. درمان یونتوفورز به چندین جلسه تکرار نیاز خواهد داشت. این روش در کاهش مقدار تعریق ناشی از هایپرهیدروزیس موثر است.
  • توکسین بوتولیوم نوع آ که با نام بوتاکس آن را می شناسیم: تزریق بوتاکس (که اغلب برای رفع چروک استفاده می شود) می تواند غدد تعریق زیر بغل را برای ماه ها غیر فعال کند. بوتاکس در 90 درصد افراد برای رفع تعریق شدید موثر است. تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق ناشی از هایپرهیدروزیس کمی دردناک است، بنابراین در بعضی موارد ممکن است از بی حس کننده موضعی نیز استفاده شود.
  • سیستم میرادرای (miraDry): این دستگاه با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی به طور دائمی اقدام به حذف غدد تعریق زیر بغل می کند. استفاده از این دستگاه در درمان تعریق شدید از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است.

سایر داروهای به کار رفته در درمان هایپرهیدروزیس میزان تعریق را کاهش می دهند اگر چه عوارض جانبی ناشی از این داروها میزان استفاده از آن ها را در درمان تعریق شدید محدود می سازد.

در موارد شدید تعریق انجام جراحی به منظور رفع تعریق شدید به عنوان یک گزینه در درمان هایپرهیدروزیس نظر گرفته می شود. برخی روش های جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس در دسترس است که می تواند کاملا موثر واقع شود. این روش ها اغلب عوارض جانبی جدی دارند و همیشه به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شوند.

هایپروهیدروزیس به لحاظ پزشکی مشکلی جدی محسوب نمی شود. برخی فرم ها تعریق شدید می تواند به دلایل مشخصی اتفاق بیفتد که نشان از وجود بیماری دارد.

تعریق شدید کل بدن هایپرهیدروزس جنرالیزه نامیده می شود که اغلب ناشی از بیماری هایی است که بر کل بدن تاثیر می گذارد. عفونت، مشکلات هورمونی، سرطان و یا مشکلاتی در سیستم عصبی می تواند در ایجاد هایپرهیدروزیس جنرالیزه دخالت داشته باشد. هایپرهیدروزیس جنرالیزه اغلب به هنگام خواب ایجاد می شود (عرق شديد در خواب) و بر خلاف هایپرهیدروزیس فوکال می باشد که تنها در روز ایجاد می گردد.

دکتر علیرضا محبوبیان فر

دکتر علیرضا محبوبیان فر

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر عليرضا محبوبيان فر، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا محبوبیان فر
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه