میکرونیدلینگ روشی ایمن و اثربخش در جوان سازی پوست

تمایل انسان به داشتن ظاهری زیباتر منجر به ایجاد روش ها و تکنیک های مختلفی برای جوان سازی و رفع نواقص ظاهری شده است. در این میان، صورت در زیبایی افراد نقش کلیدی ایفا می کند چرا که بیشترین جلوه را در تعاملات انسانی دارد.

یکی از این روش‌های درمانی برای جوان‌سازی و رفع نواقص ظاهری، میکرونیدلینگ یا درمان از طریق القاء سنتز کلاژن زیرجلدی است. در این روش، از میکرونیدل‌ برای ایجاد جراحت های محدود در ناحیه درم استفاده می شود. این کار منجر به تحریک فرآیندهای ترمیم بافت و در نهایت بازسازی[1] و بازآرایی[2] طبیعی پوست می شود.

امروزه میکرونیدلینگ به عنوان روشی ایمن و اثربخش شناخته شده است و کاربردهای آن به طور فزاینده ای رو به افزایش است. در سال های اخیر، میکرونیدلینگ کاربرد روزافزونی در درمان انواع اسکارها با اتیولوژی های مختلف شامل اسکارهای ناشی از آکنه، جراحت، جراحی و سوختگی پیدا کرده است [3-1].

تحقیق بالینی جهت تایید اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکارهای صورت

در سال 2020، Lakshmi و همکارانش به ارزیابی اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکارهای صورت پرداختند [4]. برای این منظور 14 بیمار دارای اسکار در ناحیه صورت برای درمان با میکرونیدلینگ انتخاب شدند. علل ایجاد اسکار در صورت این بیماران عبارت بود از جراحی‌های اصلاحی (مانند اصلاح شکاف لب)، تروما، جراحت، بریدگی و آکنه.

بیماران در محدوده سنی 15 تا 50 سال بودند. به منظور حذف عوامل ایجاد کننده اختلال در فرایندهای ترمیم بافت، بیماران از بین افرادی انتخاب شدند که فاقد مشکلات و بیماری های سیستمیک مانند دیابت، فشار خون و اختلالات ایمنی باشند.

پیش از انجام میکرونیدلینگ، در محل درمان از بی حس کننده موضعی استفاده شد. یک ساعت بعد، محل با نرمال سالین شسته شد. برای هر بیمار حداقل 2 جلسه درمان با فواصل 4 تا 6 هفته ای انجام شد. هر جلسه درمان، به طور متوسط 15 الی 20 دقیقه به طول انجامید.

بعد از انجام میکرونیدلینگ، آنتی بیوتیک موضعی بر روی ناحیه درمان اعمال شد و از بیماران خواسته شد تا به مدت یک هفته در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند. برای جلوگیری از قرمز شدن و التهاب، به بیماران توصیه شد به مدت 2 روز بر روی ناحیه درمان پک یخ بگذارند.

ارزیابی نتایج بر اساس دو شاخص امتیازدهی رضایتمندی مشاهده گر[3] و رضایتمندی بیمار[4] انجام شد. هم‌چنین، ارتفاع و رنگ اسکار قبل و بعد از درمان مورد سنجش قرار گرفت.

بررسی نتایج به دست آمده نشان دهنده تفاوت معنادار سطح رضایتمندی بیماران پس از درمان با میکرونیدلینگ بود (p=0.001). 4/21 درصد بیماران میزان رضایتمندی خود را از کاهش اندازه اسکار "عالی" و 50 درصد "خوب" توصیف کردند. به طریق مشابه، تفاوت معناداری بین میزان رضایتمندی مشاهده گر قبل و بعد از درمان دیده شد که بیان گر اثربخشی میکرونیدلینگ در رفع اسکارهای صورت بود.

درد در حین درمان برای همه بیماران قابل تحمل بود و پس از اتمام میکرونیدلینگ به طور کامل از بین رفت. هیچ موردی از عفونت و پیگمنتیشن ناشی از التهاب مشاهده نشد.

ارزیابی ها حاکی از بهبود تمامی اسکارهای هایپرتروفیک و آتروفیک بود. پیش از انجام میکرونیدلینگ، 3/64 درصد از اسکارها فرورفتگی و 7/35 درصد از آن ها برآمدگی داشتند که با انجام میکرونیدلینگ تمامی این اسکارها با پوست پیرامونی هم سطح شدند (شکل 1).

رنگ اسکارها قبل از انجام میکرونیدلینگ تیره تر یا روشن تر از پوست پیرامونی بود که پس از درمان، این اختلاف رنگ نیز به طور کامل از بین رفت.

شکل 1 تصاویر بیماران قبل و بعد از درمان که نشان دهنده اثربخشی میکرونیدلینگ در رفع اسکارهای ناشی از جراحی (A و B)، اصلاح شکاف لب (C و D) و آکنه (E و F) است.

شکل 1 تصاویر بیماران قبل و بعد از درمان که نشان دهنده اثربخشی میکرونیدلینگ در رفع اسکارهای ناشی از جراحی (A و B)، اصلاح شکاف لب (C و D) و آکنه (E و F) است.

میکرونیدلینگ را می توان به عنوان روشی موثر در درمان اسکارهای صورت به کار گرفت. این روش علاوه بر اثربخشی، کاملا امن است و طول دوره بهبودی آن کوتاه تر از روش های مشابه است. افزون بر این، میکرونیدلینگ روشی ساده و بدون نیاز به امکانات و تجهیزات پیچیده و گران قیمت است و بنابراین، برای بیمار و درمان گر مقرون به صرفه است.

 

[1] regeneration

[2] remodeling

[3] observer satisfaction scale (OSS)

[4] patient satisfaction scale (PSS)


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت های زیر مراجعه نمایید:
 
برگرفته از:
  1. Aust MC, Fernandes D, Kolokythas P, Kaplan HM, Vogt PM. Percutaneous collagen induction therapy: an alternative treatment for scars, wrinkles, and skin laxity. Plastic and reconstructive surgery. 2008;121(4):1421-9. Available at:https://journals.lww.com/plasreconsurg/Abstract/2008/04000/Percutaneous_Collagen_Induction_Therapy__An.46.aspx
  2. Aust MC, Knobloch K, Reimers K, Redeker J, Ipaktchi R, Altintas MA, Gohritz A, Schwaiger N, Vogt PM. Percutaneous collagen induction therapy: an alternative treatment for burn scars. Burns. 2010;36(6):836-43. Available at:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030541790900566X
  3. Fabbrocini G, De Vita V, Monfrecola A, De Padova MP, Brazzini B, Teixeira F, Chu A. Percutaneous collagen induction: an effective and safe treatment for post-acne scarring in different skin phototypes. Journal of dermatological treatment. 2014;25(2):147-52. Available at:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/09546634.2012.742949
  4. Lakshmi YV, Reddy LS, Devi KN, Kumar KP, Karthik GG, Chakravarthy PS, Rao KN. Evaluation of microneedling therapy in management of facial scars. Journal of Craniofacial Surgery. 2020;31(2):e214-7. Available at:https://journals.lww.com/jcraniofacialsurgery/Abstract/2020/04000/Evaluation_of_Microneedling_Therapy_in_Management.118.aspx

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه