آکنه و اسکار ناشی از آکنه

آکنه را می توان شایع ترین بیماری پوستی به حساب آورد. این بیماری در بیش از 80٪ از نوجوانان شایع است.

مهمترین عارضه جانبی آکنه، اسکار ناشی از آکنه است که تقریباً در تمام بیماران حتی در افراد با درجات خفیف آکنه نیز مشاهده می شود.

پاتوژنز اسکار آکنه آتروفیک به احتمال زیاد به مدیاتورهای التهابی و تخریب آنزیمی فایبرهای کلاژنی و چربی زیر پوستی مربوط می شود. با این وجود، عوامل دیگری از جمله دستکاری ضایعات توسط بیمار می تواند مزید بر علت شود.

مطالعات مختلف حاکی از تأثیر انکارناپذیر آکنه و اسکار ناشی از آکنه بر کیفیت زندگی بیماران است. پیگمنتیشن متعاقب آکنه که سبب ایجاد اسکارهای پیگمنه می شود نیز می تواند بر اثرات نامطلوب آکنه بر روی بیماران بیفزاید.

در بیش از نیمی از بیماران با پوست تیره، هایپرپیگمنتیشن متعاقب آکنه دیده شده است. پاتوژنز این پدیده پیچیده است و به نظر می رسد به عواملی مانند رنگ پوست بیمار، شدت التهاب آکنه و وجود تروما در محل ضایعات مرتبط باشد.

درمان اسکار ناشی از آکنه

درمان اسکار ناشی از آکنه با روش های مختلفی انجام می شود که از پرکاربردترین آن ها می توان به لیزر، درم ابریژن، سابسیژن، فیلینگ اسکار، پیلینگ شیمیایی و میکرونیدلینگ اشاره کرد.

انتخاب روش درمانی مناسب برای هر بیمار باید به صورت منحصر به فرد و بر اساس فاکتورهای مختلف مانند نوع اسکارها، رنگ پوست بیمار، تجربه درمان گر، طول دوره نقاهت و خواسته ها و انتظارات بیمار صورت پذیرد.

در سال های اخیر گزارش های متعددی در خصوص کاربرد موفقیت آمیز میکرونیدلینگ در درمان اسکار ناشی از آکنه در بیماران منتشر شده است.

سهولت درمان، نقاهت کوتاه مدت و نتایج مطلوب در بیماران با رنگ پوست تیره از جمله مزایای درمان اسکار ناشی از آکنه با میکرونیدلینگ است. به علاوه، عوارض جانبی میکرونیدلینگ کم تر از دیگر روش های درمانی است. این عوامل سبب شده است تعداد روزافزونی از پزشکان ترغیب به انتخاب میکرونیدلینگ به عنوان روش درمان اسکار ناشی از آکنه شوند.

تحقیق بالینی جهت بررسی ایمنی و اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکار آکنه

در سال 2018، Al Qarqaz و Al-Yousef به بررسی ایمنی و اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکار آکنه پیگمنته در بیماران با پوست تیره پرداختند. نتایج این تحقیق در Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شده است.

در این مطالعه، 39 بیمار با رنگ پوست تیره (تایپ 3 ، 4 و 5) در محدوده سنی 18 تا 43 انتخاب شدند.

از شاخص هایپرپیگمانتاسیون پس از آکنه (PAHPI) و مقیاس گودمن-بارون (مقیاس GB) برای ارزیابی پایه ضایعات ناشی از آکنه استفاده شد.

از پماد موضعی برای ایجاد بی حسی موضعی در محل ضایعات استفاده شد. میکرونیدلینگ با دستگاه اتومات تا زمان مشاهده pinpoint bleeding انجام شد. با استفاده از دستگاه انجام شد. در درمان اسکارهای از نوع ice-pick، پوست کشیده شد تا نیدل به اعماق کف و کناره‌های ضایعه نفوذ کند.

2 هفته پس از درمان، ارزیابی اولیه نتایج انجام شد. پس از 4 هفته از تاریخ ارزیابی اولیه، بیماران مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند و وضعیت ضایعات درمان شده با استفاده از شاخص‌های PAHPI و GB مورد سنجش قرار گرفت. میزان رضایت بیماران از نتایج درمانی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتیجه ارزیابی ها حاکی از بهبود معنی دار شاخص های PAHPI و GB پس از انجام میکرونیدلینگ بود.

عوارض جانبی جزئی و گذرا بود. شایع ترین عارضه اریتما و خشکی موقتی پوست بود.

پس از درمان، در هیچ یک از بیماران مورد مطالعه علیرغم رنگ پوست تیره که آن ها را مستعد هایپرپیگمنتیشن متعاقب درمان می کند، تشدید پیگمنتیشن مشاهده نشد.

79 درصد از بیماران از نتایج درمانی کسب شده راضی بودند.

نتایج حاصل از این تحقیق بیان گر اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکار و هایپرپیگمنتیشن ناشی از آکنه بود. عوارض جانبی شامل خشکی موقتی پوست و اریتما و هماتوم محدود و گذرا بود که حاکی از ایمنی این روش درمانی بود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت های زیر مراجعه نمایید:
 
برگرفته از:
  1. Fife D. Practical evaluation and management of atrophic acne scars: tips for the general dermatologist. The Journal of clinical and aesthetic dermatology. 2011;4(8):50. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168245/
  2. Abad‐Casintahan F, Chow SK, Goh CL, Kubba R, Hayashi N, Noppakun N, See J, Suh DH, Xiang LH, Kang S, Asian Acne Board. Frequency and characteristics of acne‐related post‐inflammatory hyperpigmentation. The Journal of dermatology. 2016;43(7):826-8. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1346-8138.13263
  3. Al Qarqaz F, Al‐Yousef A. Skin microneedling for acne scars associated with pigmentation in patients with dark skin. Journal of cosmetic dermatology. 2018;17(3):390-5. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jocd.12520

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه