کاربرد میکرونیدلینگ در درمان انواع اسکار: مطالعه‌ای گسترده با فالوآپ طولانی مدت

وجود اسکار در صورت یا بدن پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی نامطلوبی برای بیماران دارد. طیف گسترده ای از تکنیک های جراحی و غیرجراحی برای درمان یا بهبود وضعیت اسکارها ابداع شده است. با این حال، دسترسی به برخی از روش های درمانی به دلیل هزینه های بالای درمان دشوار است و برخی از درمان ها نیز خطراتی را برای بیمار ایجاد می کنند که ممکن است منجر به بدتر شدن وضعیت اسکار شود.

درمان اسکار در بیماران با پوست تیره پیچیده تر است چرا که ریسک دیسپیگمنتیشن پوست در این بیماران، به ویژه در صورت استفاده از لیزر، به مراتب بالاتر از بیماران با رنگ پوست روشن است.

در دو دهه اخیر میکرونیدلینگ به طور فزاینده ای در درمان بسیاری از اختلالات و ضایعات درماتولوژیک از جمله اسکارها به کار گرفته شده است. میکرونیدلینگ از طریق ایجاد گسست مکانیکی در اپیدرم و درم سبب تحریک فرآیند نئوکلاژنزیس می شود. میکروکانال های متعددی که با نفوذ نیدل به درون پوست ایجاد می شوند، باندل های فشرده کلاژن را از هم می گسلند و سبب تحریک سنتز کلاژن و الاستین در درم فیبروتیک می شوند.

اگرچه مطالعات متعددی حاکی از اثربخشی میکرونیدلینگ در درمان اسکارهای آتروفیک هستند، اما تعداد بیماران مورد بررسی در این مطالعات اغلب بسیار محدود است. به علاوه، پروتکل درمان و فالوآپ بیماران پس از درمان به طرق مختلف و بسیار متفاوتی انجام شده است.

برای رفع این محدودیت ها، Alster و همکارانش در سال 2019 به ارزیابی نتایج به دست آمده از میکرونیدلینگ در 120 بیمار با انواع مختلف اسکار پرداختند. در این مقاله که در ژورنال Plastic and reconstructive surgery انتشار یافته است، نتایج بالینی و عوارض جانبی درمان طی 12 ماه پس از درمان مورد بررسی قرار گرفته است.

برای این منظور، 120 بیمار (101 زن و 19 مرد) در محدوده سنی 14 تا 78 سال (با میانگین سنی 5/47 سال) از فوتوتایپ های پوستی مختلف (I تا VI) که دارای اسکار در نواحی مختلف صورت و بدن بودند، تحت درمان با میکرونیدلینگ قرار گرفتند. اسکارها طیف متنوعی از علل اتیولوژیک (شامل آکنه، تروما یا جراحی) داشتند.

پیش از شروع درمان، محل مورد نظر تمیز و ضدعفونی شد. سپس کرم بی حسی حاوی 30 درصد لیدوکائین در موضع اعمال شد. پس از 20 تا 30 دقیقه، ناحیه درمان ابتدا با گاز آغشته به آب و سپس با الکل یا اسید هیپوکلروس تمیز شد.

درمان در فواصل ماهانه و با استفاده از دستگاه اتومات میکرونیدلینگ در عمق 5/2 تا 3 میلی متر انجام شد. هیچ درمان اضافی در موضع درمان یا درون ضایعات انجام نشد.

تصویربرداری از موضع درمان در ابتدا، قبل از هر جلسه درمان و در فواصل 1 ، 3 ، 6 و 12 ماه پس از درمان صورت گرفت. دو ارزیاب به صورت blinded، میزان بهبود بالینی اسکارها را در مقیاس 5 درجه ای ارزیابی کردند (0 = بدون تغییر، 1 = 1 تا 25٪ بهبود، 2 = 26 تا 50٪ بهبود، 3 = 51 تا 75٪ بهبود و 4 = 76 تا 100٪ بهبود).

نتایج به دست آمده نشان دهنده حداقل 50٪ بهبود اسکارها پس از 2.5 جلسه درمان به صورت میانگین بود. بیش از 80٪ بیماران به میزان 50-75٪ بهبود داشتند. به علاوه، در 65٪ از بیماران میزان بهبود بیش از 75٪ بود.

بیش ترین میزان بهبود پس از جلسه چهارم مشاهده شد. با این وجود، 24 درصد بیماران به دلیل رضایت از نتایج کسب شده تصمیم به قطع درمان پس از جلسه اول گرفتند.

پاسخ به درمان در بیماران با فوتوتایپ های مختلف پوست مشابه بود. هیچ تفاوت بالینی قابل توجهی در نتایج درمانی کسب شده در اسکارهای صورت نسبت به اسکارهای بدن مشاهده نشد. هم‌چنین، هیچ تفاوت بالینی معناداری بین نتایج درمانی در اسکارهای آکنه آتروفیک نسبت به اسکارهای ناشی از تروما یا جراحی دیده نشد.

عوارض جانبی گزارش شده محدود به اریتمای موقتی و اِدِم بود. این عوارض به طور متوسط 3 الی 7 روز ادامه داشت. در هیچ یک از بیماران، درماتیت، دیسپیگمنتیشن پوست، عوارض جانبی طولانی مدت یا بدتر شدن وضعیت اسکار مشاهده نشد. فوتوتایپ پوست بیماران تأثیری در نوع، شدت یا مدت عوارض جانبی نداشت.

نتایج بالینی به دست آمده از این تحقیق حاکی از اثربخشی میکرونیدلینگ با حداقل ریسک عوارض جانبی در درمان انواع اسکارهای صورت و بدن در طیف وسیعی از فوتوتایپ های پوستی بود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت های زیر مراجعه نمایید:
 
برگرفته از:
  • Alster TS, Graham PM. Microneedling: a review and practical guide. Dermatologic Surgery. 2018;44(3):397-404. Available at:

    https://journals.lww.com/dermatologicsurgery

  • Aust MC, Reimers K, Gohritz A, Jahn S, Stahl F, Repenning C, Scheper T, Altintas MA, Schwaiger N, Redeker J, Vogt PM. Percutaneous collagen induction. Scarless skin rejuvenation: fact or fiction?. Clinical and Experimental Dermatology: Clinical dermatology. 2010;35(4):437-9. Available at:

    https://onlinelibrary.wiley.com

  • Fabbrocini G, Fardella N, Monfrecola A, Proietti I, Innocenzi D. Acne scarring treatment using skin needling. Clinical and Experimental Dermatology: Experimental dermatology. 2009;34(8):874-9. Available at:

    https://onlinelibrary.wiley.com

  • Alster TS, Li MK. Microneedling of scars: a large prospective study with long-term follow-up. Plastic and reconstructive surgery. 2020;145(2):358-64. Available at:

    https://journals.lww.com/plasreconsurg

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه