درموسکوپی یا درماتوسکوپی روشی تشخیصی برای تشخیص ضایعات بدخیم مانند ملانوما از ضایعات خوش خیم است. ابزارهای مربوط به درموسکوپی به لنزهایی با کیفیت بالا مجهزند در نتیجه پزشک متخصص می تواند ساختار و الگوهای پوستی را به دقت مورد بازبینی و مشاهده قرار دهد بدون آن که نیازی به انجام نمونه برداری های اضافی وجود داشته باشد.

دروانا:

درموسکوپی چیست؟

درموسکوپی که با نام درماتوسکوپی نیز شناخته می شود ابزار موثری برای متخصصین بیماری های پوستی می باشد که در تشخیص به موقع ملانوما نقش دارد. با استفاده از درموسکوپی ضایعات رنگدانه دار ارزیابی شده، ویژگی های ساختاری غیر نرمال ملانوما تشخیص داده می شود و مرز ضایعات به دقت مشاهده می شود. بر این اساس ضایعات خوش خیم می تواند بدون نیاز به انجام بیوپسی تشخیص داده شود. درموسکوپی همچنین در تشخیص ضایعات پوستی غیر پیگمانته و درماتوزهای التهابی نیز موثر می باشد.

انجام درموسکوپی دقت در تشخیص را افزایش می دهد و به این ترتیب ملانوما زودهنگام می تواند تشخیص داده شود. اما درموسکوپی دشوار می باشد. درموسکوپی نمی تواند شک قوی بالینی در مورد ملانوما را کنار بگذارد. افرادی که تخصص و تجربه کافی برای انجام درموسکوپی ندارند ممکن است در تشخیص ملانوما اشتباه کنند. برای انجام درموسکوپی فرد متخصص نیاز به تمرین خواهد داشت.

و اما دوباره به این پرسش بازمی گردیم که درموسکوپی چیست؟ در درموسکوپی، پوست با استفاده از میکروسکوپی مخصوص مورد معاینه قرار می گیرد. درموسکوپی عموما برای تمیز و تشخیص ضایعات بدخیم مانند ملانوما و کارسینوم بازال از ضایعات خوش خیم کاربرد دارد.

ابزارهای مربوط به درموسکوپی به لنزهایی با کیفیت بالا مجهزند در نتیجه فرد متخصص امکان خواهد یافت تا ساختار و الگوهای پوستی را به دقت مورد بازبینی و مشاهده قرار دهد. این دستگاه ها معمولا سبک بوده و با باتری عمل می کنند.

درماتوسکوپ ها در دو نوع Fluid immersion و پلاریزه در بازار وجود دارند:

  • درماتوسکوپ های :Fluid immersion این نوع از درماتوسکوپ ها از روغن مینرال و یا الکل روی ضایعات استفاده می کنند و سپس لنز را در تماس با پوست قرار می دهند. این سیستم ها دقت بالایی در تمرکز دارند اما سبب فشرده سازی عروق می گردند. سطح به کار رفته در دستگاه باید تمیز شده و برای هر بیمار با استفاده از الکل ضد عفونی می شود. به همین ترتیب لنزها نیز باید با لایه ای از پلی وینیل پوشیده گردند.
  • درماتوسکوپ های پلاریزه: درماتوسکوپ های پلاریزه در تماس با پوست قرار نمی گیرند. این درماتوسکوپ ها به سرعت اسکن را انجام می دهند. به طور کلی درماتوسکوپ های پلاریزه برای ارزیابی عروق مناسب تر می باشند.

میزان موثر بودن درموسکوپی

تحقیقات متعدد نشان داده است که درموسکوپی در شناسایی ضایعات ملانوما موثر می باشد:

  • دقت درموسکوپی در تشخیص ضایعات ملانوما 35 درصد بیش از تشخیص بالینی است.
  • با استفاده از درموسکوپی تعداد دفعات نمونه برداری و بریدن ضایعه پوستی کاهش می یابد.

امکان تصویر برداری دیجیتال

اتصالات ساده به دستگاه های درموسکوپی امکان ایجاد ویدئو یا تصویربرداری دیجیتال را فراهم می کند. به این ترتیب تصاویر می تواند در صفحات کامپیوتری مورد بازبینی قرار گرفته و با سایر تصویرها مورد مقایسه قرار گیرد. برآورد می شود دقت درموسکوپی در تشخیص ملانوما در حدود 92 درصد است. با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری می توان تصاویر به دست آمده را آرشیو نمود.

دکتر منصور اصفهانی

دکتر منصور اصفهانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر منصور اصفهاني، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصور اصفهانی
برگرفته از: وبسایت https://www.dermnetnz.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه