سرطان پوست از سرطان های شایع در جهان است که به دو دسته ملانوم و غیر ملانوم تقسیم می شود. سرطان پوست غیر ملانوم شامل دو نوع سرطان پوست اصلی است که در این مقاله مورد مطالعه قرار می گیرند.

دروانا:

سرطان های پوست غیر ملانوم معمولا در خارجی ترین لایه پوست (اپیدرم) ایجاد می شوند و اغلب بر اساس نوع سلول هایی که درگیر می شوند نام گذاری می گردند. دو نوع سرطان پوست غیر ملانوم اصلی شامل کارسینوم سلول بازال –این نوع سرطان در سلول های پوشاننده زیر اپیدرم آغاز می شود و حدود 75 درصد از سرطان های پوست را شامل می گردد- و کارسینوم سلول سنگفرشی – در سلول های پوشاننده روی اپیدرم آغاز می گردد و حدود 20 درصد از سرطان های پوست را شامل می شود- هستند.

کارسینوم سلول بازال

این نوع سرطان پوست غیر ملانوم معمولا به صورت توده های کوچک به رنگ صورتی یا سفید براق و نیمه شفاف یا موم مانند ایجاد می شود. این سرطان همچنین می تواند به صورت ضایعات قرمز و پوسته پوسته ظاهر گردد؛ در مواقعی رنگدانه های قهوه ای یا سیاه در داخل ضایعه وجود دارند. توده به آرامی بزرگ می شود و ممکن است دچار پوسته ریزی و خونریزی شده و یا به زخم بدون درد تبدیل شود. کارسینوم سلول بازال معمولا به سایر بخش های بدن انتشار می یابد. خطر انتشار کارسینوم سلول سنگفرشی به سایر بخش های بدن معمولا گره های لنفاوی بسیار کم است (5 درصد).

کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع سرطان پوست غیر ملانوم به صورت توده صورتی رنگ سفت با سطح صاف یا پوسته پوسته ایجاد می شود. در مواقعی بیماری ممکن است سطح وسیعی را درگیر کند و توده دارای نوک بیرون زده باشد. توده اغلب حساسیت به درد دارد، به راحتی دچار خونریزی می شود و ممکن است ایجاد زخم کند. در صورت عدم درمان تومور در کارسینوم سلول بازال و سنگفرشی، پوست دچار آسیب جدی می شود.

بیماری بوون

بیماری بوون فرم پیش سرطانی از کارسینوم سلول سنگفرشی است. این نوع سرطان پوست به تدریج ایجاد می گردد و به راحتی قابل درمان است. نشانه اصلی آن ضایعه پوستی قرمز و پوسته پوسته است که اغلب با خارش همراه است. بیماری بوون عموما خانم های مسن را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر در پایین ساق پا دیده می شود. با این حال، این نوع سرطان ممکن است در هر قسمتی از پوست ایجاد گردد. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شود.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک یا کراتوز سولار ضایعات خشک، پوسته پوسته هستند که در اثر آسیب ناشی از سال ها قرارگیری در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. ضایعات می توانند صورتِی، قرمز یا قهوه ای باشند و اندازه ای از چند میلی متر تا چند سانتی متر داشته باشند. برخی مواقع پوست درگیر بیماری می تواند ضخیم شود و در مواردی ضایعات به صورت شاخ ها یا بیرون زدگی های کوچک باشند. همانند بیماری بوون، کراتوز اکتینیک سرطان پوست غیر ملانوم محسوب نمی شود اما در صورت عدم درمان خطر تبدیل ضایعات به کارسینوم سلول سنگفرشی وجود دارد.

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است. سرطان پوست غیر ملانوم مجموعه ای از سرطان ها است که به تدریج در لایه های سطحی پوست ایجاد می شوند. اصطلاح غیر ملانوم این سرطان های پوستی را از سرطان خطرناک ملانوم متمایز می سازد. اولین نشانه سرطان پوست غیر ملانوم معمولا ظهور یک توده یا ضایعه با رنگ تغییر یافته بر روی پوست است که چند هفته باقی می ماند و به تدریج در طول ماه ها یا سال ها رشد می کند؛ این سرطان یا تومور پوستی است. در بیشتر موارد توده های سرطانی قرمز و سفت هستند و برخی مواقع به زخم تبدیل می شوند؛ در حالی که ضایعات سرطانی معمولا مسطح و ناهموار هستند. سرطان پوست غیر ملانوم عموما در نواحی از پوست که به طور مرتب در معرض نور آفتاب قرار می گیرند همانند صورت، گوش ها، دست ها، شانه ها، بالای قفسه سینه و پشت ایجاد می گردد. در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری در پوست همانند توده، زخم، ضایعه یا تغییر رنگ پوستی که بعد از گذشت 4 هفته بهبود نمی یابد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه