لیپوما پوستی توده خوش خیم چربی در زیر پوست است که اغلب نیازی به درمان ندارد. در ادامه علائم، فاکتورهای خطر، تشخیص و درمان لیپوما پوستی بررسی شده است.

دروانا:

لیپوما پوستی

لیپوما توده ای از بافت چربی است که به تدریج در زیر پوست ایجاد می شود. افراد در هر سنی ممکن است به لیپوما پوستی دچار شوند اما بروز این مشکل در کودکان بسیار نادر است. لیپوما می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد گردد اما نواحی که عموما درگیر این مشکل می شوند گردن، شانه ها، پشت، شکم، بازوها و ران ها هستند. لیپوما به عنوان توده های خوش خیم بافت چربی شناخته می شوند؛ این بدین معنی است که این توده سرطانی نیست و ندرتا خطرناک خواهد بود. تا زمانی که لیپوما مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده، درمان آن ضرورتی ندارد.

علائم لیپوما پوستی چه هستند؟

انواع بسیاری از تومورهای پوستی وجود دارند اما لیپوما معمولا مشخصه های منحصر به فردی دارد. اگر فرد به وجود لیپوما پوستی مشکوک باشد باید بداند که این توده پوستی اغلب لمس نرمی دارد، حین لمس کردن به راحتی حرکت می کند، درست در زیر پوست قرار گرفته است، بی رنگ است و به آرامی رشد می کند. لیپوماها در بیشتر موارد در گردن، پشت و شانه ها دیده می شوند اما ممکن است در معده، ران ها یا بازوها نیز ظاهر گردند. در صورتی که توده پوستی در داخل اعصاب زیر پوست رشد کند، می تواند دردناک باشد. فرد باید تغییرات مشاهده شده در پوست خود را به پزشک گزارش دهد؛ لیپوما از نظر ظاهری شبیه به وضعیت بدخیم لیپوسارکوما می باشد.

فاکتورهای خطر لیپوما پوستی کدامند؟

علت بروز لیپوما مشخص نیست. اگر فرد سابقه خانوادگی ابتلا به لیپوما داشته باشد، احتمال بروز آن در خود فرد بیشتر می شود. این وضعیت بیشتر در بزرگسالان بین سنین 40 تا 60 سال شایع است. برخی شرایط نیز خطر بروز لیپوما پوستی را افزایش می دهند که شامل موارد زیر هستند:

  • دولوروسا آدیپوز (یک اختلال نادر که موجب لیپوما چندگانه و دردناک می شود)
  • سندرم کودن
  • سندرم گاردنرز
  • بیماری مادلونگز

لیپوما پوستی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان اغلب با انجام معاینه فیزیکی لیپوما پوستی را تشخیص می دهند. این توده لمس نرمی داشته و دردناک نیست. همچنین، از آن جایی که از بافت چربی تشکیل شده است، هنگام لمس به راحتی حرکت می کند. در برخی موارد، پزشک متخصص پوست ممکن است از لیپوما نمونه برداری کند. در این روش، بخش کوچکی از بافت خراشیده می شود و برای تست به آزمایشگاه ارسال می گردد. نمونه برداری برای رد احتمال سرطان انجام می گیرد. با این که لیپوما سرطانی نیست، ظاهری شبیه به لیپوسارکوما دارد؛ لیپوسارکوما توده های سرطانی، بدخیم و دردناک هستند که به سرعت در زیر پوست رشد می کنند. اگر بیوپسی نتایج مشکوک به لیپوسارکوما داشته باشد، بررسی بیشتر با ام آر آی و سی تی اسکن انجام می شود.

درمان لیپوما پوستی چگونه است؟

اگر لیپوما علائم آزار دهنده ای برای بیمار داشته باشد، پزشک بر اساس فاکتورهای مختلف بهترین روش درمان را انتخاب می کند. از جمله این فاکتورها اندازه لیپوما، تعداد تومورهای پوستی، سابقه فرد در ابتلا به سرطان پوست، سابقه خانوادگی سرطان پوست و دردناک بودن توده هستند.

  • جراحی. رایج ترین روش برای درمان لیپوما برداشت آن به کمک جراحی است. اگر فرد تومور پوستی بزرگی داشته باشد که همچنان در حال رشد باشد، روش جراحی به طور خاص کمک کننده خواهد بود. لیپوما پوستی در موارد نادر بعد از جراحی مجددا رشد می کند.
  • لیپوساکشن. گزینه درمانی دیگر لیپوساکشن است. از آن جایی که لیپوما بافت چربی دارد، این روش اثر زیادی بر روی کاهش اندازه آن دارد. لیپوساکشن شامل وارد کردن سوزن متصل به یک سرنگ بزرگ برای مکش بافت چربی است که قبل از آن ناحیه مورد نظر بی حس می گردد.
  • تزریق استروئید. تزریق استروئیدها در محل لیپوما موجب کوچک شدن آن می گردد اما به طور کامل آن را از بین نمی برد.
دکتر منصور اصفهانی

دکتر منصور اصفهانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر منصور اصفهاني، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصور اصفهانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه