یافته ها نشان می دهند که زمانی که بیماران دچار عود مکرر سرطان پوست کارسینوم سلول بازال می شوند، این مسئله به طور کلی می تواند هشداری برای آمادگی ابتلا به سرطان های دیگر باشد.

دروانا:

منتشر شده در مجله JCI Insight.، 9 آگوست 2018

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که به طور مکرر دچار سرطان پوست بازگشت کننده می شوند ممکن ایت در معرض خطر بالای ابتلا به برخی سرطان های دیگر قرار داشته باشند.

محققین دریافته اند که این خطر میان بیمارانی که بارها دچار عود کارسینوم سلول بازال (فرم قابل درمان سرطان پوست که هر سال بیش از 3 میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا می شوند) شده اند، بیشتر است.

بیمارانی که حداقل در طول ده سال شش بار دچار کارسینوم سلول بازال شده اند، در معرض خطر متوسطی برای ابتلا به سرطان های سینه، کولون، پروستات و خون قرار دارند.

این به خوبی مشخص شده است که افرادی که به نوع خاصی از سرطان پوست دچار شده اند در معرض خطر بالای ابتلا به سایر انواع سرطان پوست برای مثال مهلک ترین نوع آن یعنی ملانوما، قرار دارند.

دکتر کاویتا سارین استادیار پوست در دانشگاه استنفورد اظهار می دارد: این مطالعه نشان می دهد زمانی که بیماران به طور مکرر دچار کارسینوم سلول بازال می شوند، خطر ابتلا به سایر سرطان های داخلی که تاکنون در آن ها دیده نشده نیز بالا می رود. کارسینوم سلول بازال که عمدتا در اثر قرارگیری در معرض پرتو فرابنفش ایجاد می شود؛ کاملا قابل درمان است. بسیاری از افراد در دفعات مکرر که موجب سایر سرطان های داخلی گردد دچار این نوع سرطان پوست نمی شوند.

یافته ها نشان می دهند که زمانی که بیماران دچار عود مکرر این نوع سرطان پوست می شوند، این مسئله به طور کلی می تواند هشداری برای آمادگی ابتلا به سرطان های دیگر باشد.

در این مطالعه، محققین دی ان ای 61 بیمار مبتلا به کاسینوم سلول بازال عود کننده (11 بار در طول 10 سال تحت درمان قرار گرفتند) را مورد بررسی قرار گرفتند و دریافتند که 20 درصد از آنها جهش هایی در ژنهای خود دارند که در ترمیم آسیب دی ان ای در سلولهای بدن کمک کننده هستند. سرطان زمانی ایجاد می شود که این سلول های غیر طبیعی رشد کرده و به طور کنترل نشده پراکنده می گردند. در حدود یک سوم از آن ها سابقه ابتلا به سرطان های دیگر را نیز داشتند.

دکتر سارین تاکید می کند که با این حال این تحقیق بر روی جمعیت کوچک انجام شده است و مطالعات بیشتری مورد نیاز هستند.

دکتر ورنون سنداک، رئیس بخش سرطان پوست در مرکز سرطان Moffitt، در تامپا، فلوریدا معتقد است که این فرضیه که برخی زمینه های زیستی و ژنتیکی افراد را به طور خاص برای ابتلا به آسیب ژنتیکی در اثر پرتو فرابنفش مستعد تر می سازد ممکن است آن ها را برای ابتلا به سایر سرطان ها نیز آماده تر کند.

افرادی که سابقه ابتلا به کارسینوم سلول بازال مکرر یا سابقه خانوادگی برخی سرطان های داخلی را دارند باید غربالگری های لازم برای سرطان های دیگر مانند سرطان سینه و سرطان کولون را به درستی انجام دهند. در برخی موارد انجام تست های ژنتیکی نیز توصیه می شود.

در میان بیمارانی که حداقل شش بار کارسینوم سلول بازال در آنها تشخیص داده شده، خطر ابتلا به سرطان های خون، سینه، کولون و پروستات تقریبا 3-6 برابر بیشتر از سایر افراد با سن و نژاد یکسان است.

در این 20 درصد، وجود جهش در ژن های دوازده عددی که در ترمیم دی ان ای نقش دارند، موجب بروز سرطان های سینه و تخمدان می گردند.

در مورد 80 درصد باقی مانده از شرکتد کنندگان در مطالعه باید گفت گروه دیگری از آن ها برای مثال ژن های مهار کننده توموری در بروز سرطان های دیگر نقش دارند.

سوال دیگر این است که آیا الگوی مشابه در مورد افرادی که به کارسینوم سلول سنگفرشی عود کننده (نوع دیگری از سرطان پوست قابل درمان) نیز صدق می کند.

در حال حاضر دکتر سارین تاکید می کند که افزایش خطر ابتلا به سرطان تنها در افرادی دیده می شود که کارسینوم سلول بازال به طور مکرر در آن ها تشخیص داده شده است. این حالت در مورد افرادی که یکی یا دو بار به این سرطان پوست دچار شده اند وجود ندارد.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه