افتادگی لگن در زنان یکی از مشکلات شایع می باشد. رویکردهای درمانی افتادگی لگن در زنان شامل گزینه های جراحی و غیر جراحی می باشد. در این مقاله بر روش Uterosacral Ligament Suspension به عنوان نوعی جراحی افتادگی لگن در زنان تمرکز خواهیم کرد.

دروانا: 

 افتادگی لگن در زنان

افتادگی لگن در زنان شامل خارج شدن ارگان های لگن مانند رحم و واژن از محور طبیعی خود می باشد. افتادگی لگن در زنان از نوع افتادگی رحم و واژن معمولا در 11 درصد خانم ها روی می دهد. افتادگی لگن در زنان در نتیجه آسیب به بافت های پشتیبان رحم و واژن در طول زایمان اتفاق می افتد. علائم افتادگی لگن در زنان شامل احساس پر بودن یا سنگینی در واژن همچنین احساس بیرون زدگی در واژن می باشد. افتادگی لگن در زنان ممکن است دشواری در ادرار یا مدفوع، همچنین تجربه نزدیکی های دردناک را به همراه داشته باشد.

رویکردهای مختلفی به منظور درمان افتادگی لگن در زنان وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از پساری، ورزش های کگل و انجام برخی جراحی ها اشاره کرد. در ادامه به تعریف روش Uterosacral Ligament Suspension به عنوان رویکردی در درمان افتادگی لگن در زنان خواهیم پرداخت.

افتادگی لگن در زنان: روش Uterosacral Ligament Suspension

Uterosacral Ligament Suspension نوعی جراحی می باشد که به تقویت رحم و واژن کمک می کند. در این روش درمان افتادگی لگن در زنان ساختارهایی که دهانه رحم را به ساکروم متصل می کنند، تقویت می شود. ساکروم به بخش انتهای نخاع اشاره دارد. ضعیف شدن این ساختار ها می تواند علتی برای ایجاد افتادگی لگن در زنان باشد. در این روش رباط های یوتروساکرال به بالای واژن بخیه زده می شود و بنابراین پشتیبانی طبیعی که در بالای واژن وجود دارد تقویت می گردد. این روش جراحی افتادگی لگن در زنان می تواند به صورت واژینال، شکمی یا لاپاراسکوپیک انجام شود. ممکن است این جراحی افتادگی لگن در زنان حین هیسترکتومی انجام شود تا احتمال بروز افتادگی لگن در زنان در آینده کاسته شود.

قبل از انجام روش  Uterosacral Ligament Suspension به عنوان رویکردی برای درمان افتادگی لگن در زنان، وضعیت کلی سلامت بیمار و داروهایی که استفاده می کند مورد توجه قرار خواهد گرفت. لزوم انجام تست هایی مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و عکسبرداری از قفسه سینه نیز بررسی می شود. انجام این روش جراحی به منظور درمان افتادگی لگن در زنان نیاز به بیهوشی دارد. بعد از جراحی هنگامی که به هوش آمدید مایعاتی به شما داده و سوندی در مثانه قرار داده می شود. اغلب متخصصین جراح زنان گاز پانسمان را داخل واژن قرار می دهند تا از میزان خونریزی داخل بافت جلوگیری شود. ظرف 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی گاز پانسمان و سوند خارج می گردد. وجود ترشحاتی سفید یا زرد رنگ در طول 4 تا 6 هفته بعد از جراحی به منظور درمان افتادگی لگن در زنان طبیعی می باشد. این ترشحات به دلیل وجود بخیه در واژن می باشد. از آنجاییکه بخیه ها قابل جذب می باشند ترشحات نیز تدریجا کاهش می یابد. اگر ترشحات واژینال با بوی بدی همراه باشد در آن صورت فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. بعد از جراحی یا در طول هفته بعد از جراحی به منظور درمان افتادگی لگن در زنان ممکن است متوجه ترشحات خونی رنگ شوید.

نرخ موفقیت روش Uterosacral Ligament Suspension که به منظور درمان افتادگی لگن در زنان انجام می شود بین 80 تا 90 درصد می باشد اما احتمال عود افتادگی لگن در زنان در آینده وجود دارد، بنابراین ممکن است انجام جراحی های دیگری ضرورت بیابد.

افتادگی لگن در زنان: عوارض جراحی افتادگی لگن در زنان

انجام روش Uterosacral Ligament Suspension به منظور درمان افتادگی لگن در زنان عوارضی را به دنبال دارد. از جمله عوارضی که ممکن است روی دهد عبارت است از:

  • مشکلات مربوط به بیهوشی: با استفاده از تکنولوژی های جدیدی که در زمینه بیهوشی به دست آمده است احتمال بروز عوارض مرتبط با بیهوشی بسیار اندک می باشد. جراحی می تواند با استفاده از بیهوشی اسپینال یا بیهوشی جنرال انجام شود.
  • خونریزی: به دنبال جراحی هایی که به صورت واژینال انجام می شود احتمال بروز خونریزی های سنگینی که به تزریق خون نیاز خواهد داشت بسیار نادر می باشد. هماتوم به تجمع خون در اطراف ناحیه جراحی اشاره دارد. هماتوم ممکن است به صورت خود به خود از بین رود اما احتمال عفونی شدن، استفاده از آنتی بیوتیک و تخلیه وجود دارد.
  • عفونت: قبل از جراحی افتادگی لگن در زنان به منظور پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک به فرد داده می شود اما با این حال احتمال بروز عفونت در واژن یا لگن وجود دارد. علائم عفونت عبارت است از بوی ناخوشایند ناشی از ترشحات واژن، تب، درد لگن یا احساس درد در شکم.
  • عفونت مثانه: در صورت استفاده از سوند، در 6 درصد موارد جراحی افتادگی لگن در زنان احتمال بروز عفونت مثانه وجود دارد. علائم عفونت مثانه عبارت است از سوزش یا خارش هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار. عفونت مثانه با استفاده از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان می باشد.
  • بروز لخته در عروق خونی پا یا ریه ها: برای کاهش احتمال ابتلا به این عارضه ممکن است از بیمار خواسته شود تا از جوراب های مخصوصی استفاده کند و احتمالا ممکن است به یک دوره مصرف داروی تزریقی نیاز داشته باشیم.

عوارض جانبی خاصی که در ارتباط با این روش جراحی به عنوان گزینه ای برای درمان افتادگی لگن در زنان وجود دارد عبارت است از:

  • آسیب به حالب ها در 1 تا 10 درصد موارد ذکر شده است. در حین جراحی به منظور درمان افتادگی لگن در زنان متخصص زنان داخل مثانه را با استفاده از تلسکوپ بررسی می کند تا از عملکرد حالب ها اطمینان حاصل گردد. آسیب به حالب نیاز به انجام جراحی ترمیمی را به دنبال دارد.
  • درد باسن عارضه ای کوتاه مدت می باشد که با استفاده از داروهای مسکن برطرف می گردد.
  • یبوست نیز عارضه ای کوتاه مدت است که با استفاده از لاگزتیو، مصرف فیبر کافی و مایعات برطرف می گردد.
  • درد هنگام نزدیکی به دلیل اسکاری که در بالای واژن روی می دهد عارضه ای نادر می باشد که به دنبال انجام جراحی افتادگی لگن در زنان ممکن است روی دهد.
دکتر طاهره افتخار

دکتر طاهره افتخار

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره افتخار جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای فلوشیپ اختلالات کف لگن زنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره افتخار
برگرفته از: وبسایت http://www.pelvic-health-surgery.com/

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه