عوامل گوناگونی موجب کرامپ هایی واژینال می شوند که برخی از آن ها را مطالعه می کنیم.

دروانا: 

کرامپ های واژینال انواع مختلفی دارند و در شدت های متفاوت بروز می کنند. درد ممکن است نواحی مختلف را از شکم به سمت لگن یا واژن درگیر کند. اگر فرد در ناحیه واژن خود احساس درد یا ناراحتی می کند، علت ممکن است عفونت یا مشکل دیگری در سایر اندام های تناسلی باشد که شامل ولوو، دهانه رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم هستند. عواقب بارداری نیز می توانند موجب درد در این ناحیه شوند. برخی علل کرامپ های واژینال می توانند خطرناک باشند بنابراین فرد باید برای بررسی این مشکل به پزشک مراجعه نماید.

دیسمنوره

دیسمنوره دردی است که در زمان قاعدگی رخ می دهد. حدود 16 تا 91 درصد از خانم ها در دوران قاعدگی در سنین باروری خود کرامپ یا درد را تجربه می کنند. در 29 درصد این خانم ها درد شدید است. دو نوع دیسمنوره وجود دارد: دیسمنوره اولیه هنگام قاعدگی رخ می دهد؛ زمانی که رحم برای دفع پوشش خود منقبض می شود بدون این که بیماری زمینه ای در لگن وجود داشته باشد. دیسمنوره ثانویه در اثر یک بیماری همانند اندومتریوز، آدنومیوز یا فیبروئیدهای رحمی ایجاد می شود. درد ناشی از دیسمنوره اولیه معمولا یک یا دو روز قبل از قاعدگی یا در حین خونریزی آغاز می شود که فرد آن را در زیر شکم خود احساس می کند. کرامپ دیسمنوره ثانویه سریع تر آغاز شده و بیشتر از کرامپ های معمولی که در دیسمنوره اولیه رخ می دهند، به طول می انجامد.

واژینیت

واژینیت التهاب واژن است که اغلب در اثر باکتری ها، قارچ ها یا انگل ها ایجاد می شود. انواع واژینیت شامل واژینیت باکتریایی (عفونتی است که در اثر رشد بیش از حد باکتری های مضر در واژن ایجاد می شود)، عفونت های قارچی (این عفونت ها معمولا در اثر قارچ کاندیدا آلبیکنز ایجاد می گردند) و تریکومونیازیس (یک عفونت مقاربتی است که در اثر عامل انگلی ایجاد می شود) هستند. عفونت های قارچی و واژینیت باکتریایی بسیار شایع هستند. حدود 75 درصد از خانم ها حداقل یک بار در زندگی خود به عفونت قارچی دچار می شوند. اگر فرد به یکی از این شرایط دچار باشد حین ادرار کردن یا مقاربت کرامپ واژینال یا تحریک آن را تجربه می کند.

واژینیسموس

واژینیسموس زمانی ایجاد می شود که ماهیچه های واژن هنگام ورود چیزی به داخل واژن به صورت غیر ارادی منقبض می گردند. این وضعیت هنگام مقاربت جنسی، معاینه لگنی یا هنگام وارد کردن تامپون رخ می دهد. سفت شدن ماهیچه ها موجب کرامپ های واژینال می گردد که می توانند شدید باشند. این وضعیت بسیار نادر است؛ 0.4 تا 6 درصد از خانم ها واژینیسموس را تجربه می کنند. سفت شدن ماهیچه ها تحت کنترل فرد نیست و تصور می شود که در افرادی که تجربه دردناک یا ناخوشایندی از تماس جنسی در گذشته داشته اند، این حالت با اضطراب یا ترس در ارتباط باشد.

ولوودینیا

ولوودینیا درد در ناحیه ولوو (بخش خارجی ناحیه تناسلی زنان که شامل حفره واژن می شود) است که عموما مزمن بوده و حداقل برای سه ماه به طول می انجامد. با این که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد اما عواملی چون آسیب به اعصاب اطراف ولوو، عفونت ها و حساسیت پوستی موجب آن می گردند. این وضعیت بیش از 8 درصد خانم ها را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. کرامپ و درد ایجاد شده شبیه به سوزش، سوزن سوزن شدن یا احساس لرزش است. این کرامپ واژینال گاها بروز می کند و ممکن است تا اندازه ای شدید باشد که فرد برای نشستن یا تماس جنسی دچار مشکل گردد.

سرویسیت

دهانه رحم بخش باریک و پایین آن است که حفره رحم به سمت واژن را در بر می گیرد. سرویسیت التهاب دهانه رحم است که در اثر عفونت های باکتریایی و واکنش های آلرژیک ایجاد می شود اما اغلب در اثر یک بیماری مقاربتی همانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می گردد. سرویسیت عموما علائمی را ظاهر نمی کند. پزشک آن را در پاپ اسمیر یا تست دیگری که بر روی دهانه رحم یا اندامهای لگن بیمار انجام میگیرد، تشخیص می دهد.

اختلال کف لگن

ماهیچه های کف لگن از اندام های لگن شامل مثانه، رحم و رکتوم پشتیبانی می کنند. اختلال کف لگن شامل مجموعه ای از اختلالات است که ماهیچه های کف لگن را درگیر کرده و توانایی ادرار کردن یا دفع مدفوع را دچار مشکل می کنند. جراحت ها، زایمان و سایر آسیب ها به کف لگن می توانند علت این شرایط باشند. اختلال کف لگن موجب درد و کرامپ های واژینال و بسیاری از مشکلات دیگر می گردند. 

دکتر سیما مظفر جلالی

دکتر سیما مظفر جلالی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیما مظفر جلالی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی، سونوگرافی و همچنین دارای گواهینامه و مدرک تکمیلی جوان سازی واژن با لیزر می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیما مظفر جلالی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه