درمان درد لگن بسته به علت زمینه ای می تواند با استفاده از دارو یا لاپاراسکوپی انجام شود. در این مقاله مروری بر گزینه های درمان درد لگن خواهیم داشت.

دروانا: 

اغلب خانم ها ممکن است در بخش های مختلفی از زندگی خود و مخصوصا در زمان نزدیک به پریود به درد لگن (درد در بخش پایینی شکم) دچار شوند. اگر به طور روزانه به درد لگن مبتلا هستید ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگ تر در مثانه، روده ها، ارگان های باروری یا ماهیچه های لگنی شما باشد. خیلی از بیماری ها مانند آندومتریوز، وجود چسبندگی، آپاندیس و یا فتق ممکن است درد لگن را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد درمان درد لگن مبتنی بر مصرف داروها می باشد و در برخی موارد نیز برای درمان درد لگن به انجام جراحی نیازمندیم. ضروری است که ابتدا پزشک متخصص ارزیابی های لازم را انجام داده و سپس نوع روش درمان درد لگن مشخص گردد. در ارزیابی درد لگن ابتدا متخصص از شما خواهد پرسید که آیا رفتن به حمام، پیاده روی، نشستن، بالا رفتن از پله ها یا رانندگی برای شما دردناک می باشد یا خیر. اگر در طول انجام این فعالیت ها درد داشته باشید در آن صورت ممکن است احتمالاتی در مثانه، روده ها، ماهیچه های لگن یا بخش پایینی کمر مطرح باشد. بنابراین متخصص نواحی مشکوک را فشار داده تا موقعیت و منشا دقیق درد را بیابد. مشکلاتی مانند آندومتریوز سبب درد لگن می شود زیرا در این بیماری بافت آندومتر داخلی رحم در ارگان های مختلفی بیرون از رحم مانند تخمدان ها، مثانه، پشت رحم یا روده ها مشخص می گردد. در نهایت گام بعد از ارزیابی درمان درد لگن خواهد بود. در ارزیابی درد لگن و تعیین روش درمان درد لگن ممکن است لاپاراسکوپی تشخیصی انجام شود. در روش لاپاراسکوپی ابزاری مجهز به دوربین و نور به نام لاپاراسکوپ از طریق برشی کوچک وارد شکم می شود. در طول این روش داخل ارگان های لگنی معاینه می شود. در این شرایط احتمالات دخیل در درد لگن مانند آندومتریوز، بافت اسکار، آپاندیسیت و فتق بررسی می شود. یافتن علت می تواند متخصص را در تعیین روش درمان درد لگن یاری کند.

درمان درد لگن: رویکرد محافظتی

در درمان درد لگن با رویکرد محافظتی درمان بدون انجام جراحی خواهد بود. گزینه نخست درمان درد لگن استفاده از قرص های ضد بارداری و داروهای ضد درد غیر نارکوتیک می باشد. اگر این گزینه ها موثر واقع نشود از داروهایی برای درمان درد لگن استفاده می شود که مقدار استروژن را در بدن کاهش داده و بنابراین حالتی از یائسگی در فرد ایجاد می گردد. کاهش مقدار استروژن در بدن ایمپلنت های آندومتریوز را کاهش داده و در درمان درد لگن موثر واقع می شود.

درمان درد لگن: رویکرد لاپاراسکوپیک

درمان درد لگن ناشی از آندومتریوز و بافت اسکار با استفاده از لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد. آندومتریوز درد مستمر و روزانه لگن را به همراه دارد. پریودهای دردناک، درد در طول حرکات روده و نزدیکی از دیگر علائم آندومتریوز می باشد. ابتلا به آندومتریوز ممکن است باردار شدن را نیز دشوار سازد. بنابراین درمان درد لگن ناشی از آندومتریوز می تواند احتمال باردار شدن را نیز تقویت کند. در این روش، درمان درد لگن به کاهش و حذف علائم کمک می کند. در طول انجام لاپاراسکوپی به منظور درمان درد لگن ناشی از آندومتریوز بافت آندومتر با استفاده از جریان الکتریکی یا لیزر از بین می رود.

چسبندگی یا بافت اسکار در حفره لگنی می تواند منشا مختلفی مانند آندومتریوز، عفونت لگنی، انجام جراحی در لگن و کیست تخمدانی داشته باشد. بافت اسکار سبب می شود تا ارگان هایی که به طور طبیعی از هم جدا شده اند به هم متصل گردند. برای مثال ممکن است تخمدان ها به روده ها بچسبد. به منظور درمان درد لگن ناشی از بافت اسکار متخصص با استفاده از روش لاپاراسکوپیک اقدام به جدا سازی ضایعات می کند. اگر چسبندگی ها چندان شدید نباشد در آن صورت این روش درمان درد لگن می تواند موثر واقع شود.  

برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه