آزمایش ویروس ایدز نشان می دهد آیا شما به ویروس اچ آی وی آلوده شده اید یا خیر. در مقاله پیش رو سعی داریم به مواردی مانند تفسیر نتایج آزمایش ایدز، هزینه آزمایش ایدز، تست سریع ایدز و انجام آزمایش ایدز در خانه بپردازیم. 

دروانا: 

 آشنایی با آزمایش ایدز

آزمایش ویروس ایدز نشان می دهد آیا شما به ویروس اچ آی وی آلوده شده اید یا خیر. ویروس ایدز سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده و در نهایت سبب ایجاد بیماری ایدز می گردد.

برخی آزمایش های ویروس ایدز وجود آنتی بادی هایی را چک می کند که سیستم ایمنی بدن آنها را در واکنش به عفونت اچ آی وی تولید کرده است. برخی دیگر از آزمایش های ایدز به دنبال شواهدی از ویروس ایدز در بدن می باشند. تست سریع ایدز نتایج را ظرف بیست دقیقه ارائه می دهد.

انجام آزمایش ایدز برای کند کردن روند گسترش بیماری ایدز ضروری است. خیلی از افراد نمی دانند به ویروس ایدز آلوده هستند بنابراین این افراد می توانند بدون اینکه آگاه باشند به انتشار ایدز در جامعه دامن زنند. به خاطر داشته باشید تشخیص به موقع بیماری ایدز می تواند به تاخیر پیشرفت بیماری در بدن افراد کمک کند.

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد گردد که کجا آزمایش ایدز بدهیم؟ آزمایش ایدز در تمامی مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود. در ارتباط با هزینه آزمایش ایدز باید بدانید، آزمایش ایدز در خیلی از مراکز درمانی به رایگان انجام می گیرد.

انجام آزمایش ایدز در برخی خانم های باردار ضروری می باشد زیرا امکان انتقال ایدز از مادر به جنین در طول دوران بارداری، زایمان و یا دوران شیردهی وجود دارد. استفاده از داروهای ضد ایدز در دوران بارداری و در زمان زایمان به کاهش احتمال انتقال ایدز از مادر به جنین کمک می کند.

آمادگی برای انجام آزمایش ایدز

برای انجام آزمایش ایدز به آمادگی خاصی نیاز نخواهید داشت. ویروس ایدز از طریق آزمایش خونی ساده تشخیص داده خواهد شد. به این ترتیب برای انجام آزمایش ایدز تنها لازم است از خون شما نمونه برداری صورت پذیرد تا حضور آنتی بادی یا ویروس در بدن شما بررسی شود.

نتیجه آزمایش ایدز در برخی موارد دقت کافی را در تشخیص بیماری نخواهد داشت، زیرا تولید آنتی بادی های ضد ویروس ایدز در بدن مدتی زمان خواهد برد. در برخی افراد از زمان مواجه با ویروس ایدز تا زمان تولید آنتی بادی به مقدار کافی به 3 تا 12 هفته زمان نیاز خواهد بود. خواندن جواب آزمایش ایدز به صورت مثبت یا منفی صورت می پذیرد. بر اساس تفسیر نتایج آزمایش ایدز افرادی با نتیجه مثبت باید تست های بیشتری را برای تایید تشخیص انجام دهند. اگر همچنان نتیجه آزمایشات مثبت باشد در آن صورت فرد به ویروس ایدز آلوده خواهد بود.

ممکن است این سوال به ذهن رسد که دریافت جواب آزمایش ایدز چند روز طول میکشد؟ در برخی موارد دریافت جواب آزمایش ایدز چند روز تا چند هفته زمان خواهد برد اما تست سریع ایدز امکان دریافت جواب را در زمانی در حدود 20 دقیقه فراهم می کند. تست سریع ایدز دقت بالایی دارد. در تست سریع ایدز به دنبال آنتی بادی های ضد ویروس ایدز در نمونه خون هستیم.

ممکن است امکان انجام آزمایش ایدز در خانه نیز وجود داشته باشد، اما در ایران انجام آزمایش ایدز در خانه توصیه نمی شود زیرا در این روش امکان دریافت نتایج مثبت کاذب بالا است. نتیجه مثبت کاذب بدین معنا است که فرد به ایدز مبتلا نیست اما نتایج آزمایش اشتباها نشان می دهد که فرد به ویروس ایدز دچار شده است.

تفسیر نتایج آزمایش ایدز یا خواندن جواب آزمایش ایدز

اگر جواب آزمایش ایدز negative (منفی) باشد در آن صورت دو احتمال را می توان در نظر گرفت: شما به ویروس ایدز دچار نیستید و یا اینکه در این زمان نمی توان گفت شما به ویروس ایدز مبتلا شده اید. اگر به تازگی در معرض ویروس ایدز قرار گرفته اید در آن صورت ممکن است بدن شما هنوز به مقدار کافی آنتی بادی تولید نکرده باشد. در این صورت باید مدتی دیگر آزمایش ایدز را دوباره تکرار کنید.

اگر جواب آزمایش ایدز positive (مثبت) باشد در آن صورت شما به ویروس ایدز آلوده خواهید بود. اگر چه درمانی برای ویروس اچ آی وی یا ایدز وجود ندارد اما گزینه های درمانی وجود دارد که به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به ایدز کمک بسزایی خواهد کرد. اگر بیماری ایدز به درستی تحت کنترل قرار گیرد، افراد مبتلا به ایدز می توانند طول عمر مناسبی داشته باشند. درمان به موقع می تواند شروع بیماری ایدز را به تاخیر بیندازد. اگر نتیجه آزمایش ایدز در شما مثبت باشد، باید شریک جنسی خود را آگاه کنید تا او نیز هر چه سریع تر مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه