پیشگیری از بیماری های مقاربتی از جمله موارد حائز اهمیتی است که باید بدان پرداخته شود. برای مثال استفاده از کاندوم به عنوان راه جلوگیری از ایدز و سایر بیماری های مقاربتی شناخته می شود. سوزاک و کلامیدیا از جمله خطرناک ترین بیماریهای مقاربتی شناخته می شوند.

دروانا: 

 نکاتی در مورد روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی چیست؟ بیماری های مقاربتی مجموعی از عفونت هایی می باشد که از طریق تماس جنسی و مخصوصا نزدیکی واژینال، نزدیکی مقعد و نزدیکی دهانی منتقل می شود. از جمله خطرناکترین بیماریهای مقاربتی می توان به ایدز، کلامیدیا و سوزاک اشاره کرد. اغلب بیماری های مقاربتی ابتدا علائمی را نشان نمی دهند. به همین دلیل ریسک انتقال بیماری های مقاربتی بالا است. علائم معمول بیماری های مقاربتی عبارت است از ترشحات واژینال، ترشحاتی از آلت تناسلی مردانه و یا وجود زخم هایی در نواحی تناسلی. ابتلا به بیماری های مقاربتی می تواند بر قابلیت باروری افراد نیز تاثیر بگذارد. باکتری ها، ویروس ها و انگل ها در ایجاد بیماری های مقاربتی دخالت دارند. آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی اغلب ساده می باشد و در کشورهای مختلف جهان در دسترس است.

در ادامه نکات و توصیه هایی پیرامون روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی و جلوگیری از انتشار آن مطرح می گردد:

  • برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی باید از نزدیکی با افرادی که در ناحیه تناسلی خود دچار زخم، خارش، سوزش و یا سایر علائم هستند اجتناب شود.
  • به خاطر داشته باشید به هنگام مقاربت جنسی استفاده از کاندوم لاتکس را قبل از داشتن نزدیکی فراموش نکنید. اگر از ترکیبات لوبریکانت استفاده می کنید دقت کنید به هنگام استفاده از کاندوم لاتکس از لوبریکانت هایی باید استفاده کنید که پایه آبی دارند. جلوگیری از ایدز با کاندوم میسر می شود. در مورد سایر بیماری های مقاربتی نیز استفاده از کاندوم گزینه بسیار مناسبی است. بهتر است نحوه استفاده مناسب و صحیح از کاندوم را بیاموزید.
  • از به اشتراک گذاشتن حوله و وسایل شخصی خود با دیگران اجتناب کنید.
  • دست های خود را قبل و بعد از مقاربت جنسی بشویید.
  • واکسیناسیون مربوط به هپاتیت بی را انجام دهید. واکسیناسون به هپاتیت بی در سه مرحله صورت می گیرد.
  • برای بررسی احتمال وجود اچ آی وی تست های لازم را انجام دهید.
  • اگر از مواد مخدر و یا الکل استفاده می کنید به خاطر داشته باشید که در حین مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی احتمال داشتن نزدیکی محافظت نشده افزایش می یابد بنابراین باید مراقب باشید.

در نظر داشته باشید که تنها راه پیشگیری از بیماری های مقاربتی نداشتن نزدیکی جنسی است. ابتدا تصور بر این بود استفاده از کاندوم هایی که دارای ترکیب nonoxynol-9 می باشند می تواند به از بین بردن ارگانیسم هایی که سبب بروز بیماری های مقاربتی می شوند کمک کند. تحقیقات جدید نشان می دهد چنین ترکیبی سبب تحریک واژن و دهانه رحم خانم ها می شود و بنابراین ریسک انتقال عفونت های مقاربتی را افزایش می دهد. امروزه توصیه می شود از مصرف کاندوم های حاوی ترکیب nonoxynol-9 اجتناب شود.

و اما چطور می توان مانع از انتشار بیماری های مقاربتی گردید؟

 برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی انتقال آن به سایر افراد:

  • تا قبل از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی از داشتن نزدیکی جنسی اجتناب کنید.
  • برای پیشبرد روند درمان توصیه های پزشک را رعایت و دنبال کنید.
  • هر زمان که قصد نزدیکی جنسی داشتید از کاندوم استفاده کنید.
  • تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از داشتن نزدیکی جنسی اجتناب کنید.
  • برای انجام چکاپ های منظم به مطب پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
  • از سلامت و یا درمان شریک جنسی خود اطمینان حاصل کنید.
دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه