جراحی کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی از جمله روش هایی هستند که دوره ریکاوری کوتاهی دارند. در این مقاله مروری بر تعریف جراحی کم تهاجمی خواهیم داشت.

دروانا: 

جراحی کم تهاجمی به دسته ای از جراحی ها اطلاق می گردد که در آن از برشی کوچک استفاده شده و یا اصلا برشی ایجاد نمی شود و از حفره های طبیعی بدن برای بررسی استفاده می گردد. این نوع جراحی کم تهاجمی لاپاراسکوپی نامیده می شود. در جراحی کم تهاجمی از تلسکوپی کوچک و مجهز به دوربین استفاده می شود. این نوع جراحی کم تهاجمی علاوه بر درمان برای تشخیص بیماری ها نیز مورد کاربرد قرار دارد. علاوه بر لاپاراسکوپی انواع دیگری از جراحی های کم تهاجمی نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. در لاپاراسکوپی تلسکوپی مجهز به نور از طریق برشی در شکم وارد می شود. به این ترتیب جراح قادر به مشاهده ارگان های داخل لگن و شکم خواهد بود. لاپاراسکوپی رباتیک نوع دیگری از جراحی کم تهاجمی می باشد که در آن ابزار جراحی توسط یک کنسول مرکزی هدایت می شود. هیستروسکوپی نوع دیگری از جراحی کم تهاجمی می باشد که در آن از ابزاری به نام هیستروسکوپ استفاده می شود. هیستروسکوپ از طریق واژن و دهانه رحم وارد بدن شده و امکانی را برای مشاهده داخل رحم فراهم می آورد. در این نوع از جراحی های کم تهاجمی نیازی به ایجاد برش روی شکم نمی باشد.

جراحی کم تهاجمی: مزایا

اسکار ناشی از این نوع جراحی در مقایسه با جراحی باز کمتر است. در لاپاراسکوپی که نوعی جراحی کم تهاجمی می باشد عموما برش هایی ایجاد می شود که ضخامت آن بسیار اندک می باشد (حدود نیم تا یک سانتی متر). هیستروسکوپی به عنوان نوع دیگری از جراحی کم تهاجمی اسکاری به جای نمی گذارد و در طول انجام این روش ابزارها از طریق واژن به رحم وارد می گردد. جراحی کم تهاجمی درمانی ممکن است چسبندگی یا اسکار را داخل شکم به همراه داشته باشد. این اسکار ها منجر به ایجاد درد، دشواری در باردار شدن یا انسداد روده می شود. اما لازم به ذکر است که اسکار ناشی از جراحی کم تهاجمی در مقایسه با جراحی های باز بسیار اندک است.

جراحی کم تهاجمی در مقایسه با جراحی باز دوره ریکاوری کوتاه تری در پی دارد و معمولا با یک شب بستری در بیمارستان فرد مرخص می گردد. اما در جراحی باز دوره اقامت در بیمارستان حداقل بین 2 تا 4 روز می باشد. کوتاه بودن دوره ریکاوری جراحی کم تهاجمی سبب می شود تا احتمال بروز لخته های خونی در پا یا احتمال بروز عفونت کاهش بیابد. البته این بستگی به تبحر جراح دارد چرا که درصورتی که طول زمان جراحی طولانی شود این ریسک افزایش می یابد.

از آن جایی که برش های ایجاد شده در طول جراحی کم تهاجمی کوچک تر می باشد و کشش اضافه به بافت ها وارد نمی شود در نتیجه درد کمتری نیز در مقایسه با جراحی باز به همراه دارند. این بدان معنی است که نیاز به استفاده از مسکن نیز کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه تلسکوپ لاپاراسکوپی حدودا 20 برابر بزرگنمایی دارد دید جراح بسیار بهتر و انجام جراحی دقیق تر خواهد بود.

دکتر ندا عباسی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند با توجه به اینکه در لاپاراسکوپی از ابزار استفاده می شود و اصلا شکم باز نمی شود شانس اینکه جسم خارجی در حفره شکم جا بماند بسیار بسیار کمتر است و آسیب های کاری و شغلی برای پرسنل هم کمتر است. همچنین با استفاده از ابزار های خاص بسیاری از جراحی هایی که امکان انجامش در روش باز کمتر است در این روش قابل انجام است.

جراحی کم تهاجمی: معایب

باید توجه داشت انجام برخی انواع جراحی کم تهاجمی در بعضی بیماران که سابقه جراحی باز در بخش بالایی یا پایینی شکم خود داشته اند خطرناک خواهد بود. این موضوع هم دقیقا بسته به تبحر جراح متغیر است. از طرفی همه بیمارستان ها نیز تجهیزات مربوط به انجام جراحی کم تهاجمی را ندارند و همه متخصصین نیز دوره های تکمیلی مربوط به انجام این نوع جراحی را نگذرانده اند.

دکتر ندا عباسی

دکتر ندا عباسی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ندا عباسي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ لاپاراسكوپي از ISGE و پزشک نمونه بیمارستان نور شهریار می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ندا عباسی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه