در این مقاله دکتر ندا عباسی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون مصرف داروها در دوران بارداری پاسخ داده و توضیحاتی عنوان می دارند. 

دروانا: 

دکتر ندا عباسی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالات زیر پاسخ داده اند:

رده بندی دارو ها در دوران بارداری چگونه است؟

رده بندی قدیمی بر اساس میزان خطر برای جنین به گروه های A، B، C، D، و X بوده است که گروه های A و B مجاز، گروه C در صورت نیاز بر اساس تشخیص پزشک، گروه X و D نباید استفاده شود که گروه X کاملا پرخطر و تراتوژن می باشد. این رده بندی اخیرا حذف شده و بر اساس داروهای مورد استفاده جداگانه طبقه بندی می شوند. البته باید توجه کرد که در مورد مصرف تمام دارو ها باید با پزشک که تحت نظر وی هستید مشورت کنید چرا که علاوه بر رده بندی دارویی تداخلات دارویی در باروری باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از واکسن ها در بارداری چگونه است؟ استفاده از چه واکسن هایی در بارداری مجاز می باشد؟

واکسن های ساخته شده از میکروب های کشته شده یا مسموم تهیه شده برای برخی بیماری ها در بارداری قابل استفاده هستند مانند واکسن کزاز - دیفتری (دوگانه بزرگسالان) هپاتیت B و آنفلوآنزا. برخی واکسن ها کنتراندیکه بوده و به هیچ وجه نباید استفاده شوند. چرا که حاوی ویروس یا باکتری زنده ضعیف شده هستند و موجب ابتلای جنین به بیماری می گردند مثل MMR، در مورد استفاده از واکسن هم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف مکمل ها و ویتامین ها در دوران بارداری ممنوعیتی دارد؟

بیشتر ویتامین ها مخصوصا ویتامین های محلول در آب در بارداری مجاز و جزء گروه B می باشند. ولی ویتامین های محلول در چربی به خصوص A در صورت مصرف بیش از حد مجاز به خصوص در 3 ماهه اول بارداری شدیدا مخرب و تراتوژن می باشند. همین طور ویتامین D باید به میزان مجاز در بارداری مورد استفاده قرار گیرد. مکمل های مخصوص بارداری معمولا حاوی مقادیر مجاز این ویتامین ها هستند. ولی حتما با داروساز یا پزشک خود قبل از مصرف در مورد میزان های مجاز مشورت نمایید.

برای تسکین درد در دوران بارداری از چه داروهایی می توان استفاده کرد؟

برخی داروهای مسکن در بارداری مجاز هستند البته با دوز مصرفی مجاز مثل استامینوفن، استیمول و ... . مصرف داروهای NSAID مثل ایبوپروفن، دیکلوفناک، کتورولاک در بارداری معمولا مجاز نیست به خصوص سه ماهه اول و سوم که موجب مشکلات کلیوی و ... در جنین می شود. در مورد مصرف مسکن هم حتما باید با پزشک و داروساز مشورت شود.

دکتر ندا عباسی

دکتر ندا عباسی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ندا عباسي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ لاپاراسكوپي از ISGE و پزشک نمونه بیمارستان نور شهریار می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر ندا عباسی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه