هیسترکتومی واژینال چیست؟ عمل هیسترکتومی واژینال به برداشتن ارگان های لگن از طریق واژن اشاره دارد. از عوارض هیسترکتومی واژینال می توان به عفونت و خونریزی واژینال اشاره کرد.

دروانا: 

 هیسترکتومی واژینال چیست؟

عمل جراحی هیسترکتومی واژینال نوعی جراحی به منظور برداشتن رحم از طریق واژن می باشد. در طول انجام عمل جراحی هیسترکتومی واژینال جراح رحم را از تخمدان ها، لوله های فالوپ و بخش های بالایی واژن همچنین عروق خونی و بافت همبند اطراف آن جدا می کند. سپس رحم از طریق واژن خارج می گردد.

هیسترکتومی واژینال در مقایسه با هیسترکتومی ابدومینال هزینه و دوره ریکاوری کمتری را به دنبال دارد. در هیسترکتومی ابدومینال از طریق برشی که روی شکم ایجاد می شود، رحم خارج می گردد. در صورت بزرگ بودن رحم انجام هیسترکتومی واژینال مقدور نخواهد بود و در آن صورت پزشک جراح زنان گزینه هایی مانند هیسترکتومی ابدومینال را در نظر خواهد گرفت. هیسترکتومی به طور کلی شامل برداشتن رحم و دهانه رحم می باشد. در طول انجام هیسترکتومی می توان لوله های فالوپ و تخمدان ها را نیز خارج نمود. همه ارگان های نامبرده سیستم باروری زنان را تشکیل می دهند که در لگن قرار دارند.

هیسترکتومی واژینال به چه دلیل انجام می شود؟

هیسترکتومی واژینال می تواند در درمان موارد زیر موثر واقع شود:

  • فیبروم رحم یا فیبروئیدها: همه انواع هیسترکتومی می تواند با هدف از بین بردن دائمی فیبروم های رحمی انجام شود. فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که عوارضی مانند درد لگن، خونریزی و آنمی را به همراه دارند. برای رفع فیبروم های بزرگ به جراحی هیسترکتومی ابدومینال نیاز خواهیم داشت.
  • اندومتریوز: اندومتریوز به گسترش بافت دیواره داخلی رحم به نام اندومتر در فضایی بیرون از رحم مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ یا سایر ارگان ها اشاره دارد. اغلب خانم های مبتلا به اندومتریوز برای درمان به انجام هیسترکتومی ابدومینال نیاز دارند، اما در برخی موارد انجام هیسترکتومی واژینال ضروری خواهد بود.
  • سرطان های ژنیکولوژیک: اگر در رحم، دهانه رحم، اندومتریوم و یا تخمدان ها سرطان روی دهد در آن صورت جراح و متخصص زنان انجام هیسترکتومی را پیشنهاد خواهد کرد. اغلب اوقات در درمان سرطان تخمدان از هیسترکتومی ابدومینال استفاده می شود، اما در برخی موارد نیز ممکن است در افراد مبتلا به سرطان اندومتر یا سرویکس انجام هیسترکتومی واژینال موثر باشد.
  • پرولپس رحم: وقتی بافت و رباط های پشتیبان ناحیه لگن کشیده شود ممکن است رحم از محور خود خارج گردد. پرولپس رحم می تواند مشکلاتی مانند دشواری در حرکات روده و یا دشواری در ادرار کردن را به همراه داشته باشد. برداشتن رحم با استفاده از هیسترکتومی واژینال یا سایر انواع هیسترکتومی می تواند به تخفیف این علائم کمک کند.
  • خونریزی غیر نرمال واژن: وقتی استفاده از دارو نتواند در درمان خونریزی های سنگین واژن موثر باشد در آن صورت هیسترکتومی واژینال می تواند به برطرف شدن مشکلات بیانجامد.
  • درد مزمن لگن: اگر درد مزمن لگن به دلیل وجود برخی مشکلات لگنی ایجاد شده باشد در آن صورت ممکن است انجام هیسترکتومی واژینال یا سایر انواع هیسترکتومی به عنوان آخرین گزینه مطرح شود.

به خاطر داشته باشید بعد از انجام هیسترکتومی واژینال قادر به باردار شدن نخواهید بود.

عوارض هیسترکتومی واژینال

به طور کلی روش جراحی هیسترکتومی واژینال بی خطر است، اما برخی عوارض هیسترکتومی واژینال عبارت است از

  • خونریزی سنگین
  • لخته های خونی در پاها یا ریه ها
  • عفونت
  • آسیب به ارگان های اطراف
  • واکنش جانبی به داروهای بی حسی

احتمال بروز عوارض هیسترکتومی واژینال در خانم های چاق و یا افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است. احتمال آسیب به سایر ارگان ها مانند مثانه، مجرای ادرار و یا روده در حین انجام هیسترکتومی واژینال وجود دارد. وجود اندومتریوز شدید و یا بافت های اسکار ممکن است جراح متخصص زنان را وادار به تغییر روش از هیسترکتومی واژینال به هیسترکتومی ابدومینال سازد. انجام هیسترکتومی واژینال و به طور کلی هیسترکتومی در طولانی مدت می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد، مخصوصا اگر هیسترکتومی بعد از سن 35 سالگی انجام شود.

شرح عمل عیسترکتومی واژینال

در طول انجام عمل هیسترکتومی واژینال شما ابتدا بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد به این ترتیب در طول انجام هیسترکتومی واژینال هشیار نخواهید بود. در برخی موارد ممکن است از بی حسی موضعی نخاعی همراه با داروهای خواب آور به منظور انجام هیسترکتومی واژینال استفاده شود. شما ابتدا در موقعیتی مشابه به موقعیتی که می خواهید تست پاپ اسمیر را انجام دهید قرار خواهید گرفت. سپس با استفاده از کاتتر ادراری مثانه شما تخلیه می گردد.

به منظور انجام عمل هیسترکتومی واژینال جراح و متخصص زنان برشی را داخل واژن ایجاد می کند تا به رحم دسترسی پیدا کند. با استفاده از ابزار درازی جراح عروق خونی رحم را محکم نگاه می دارد و رحم را از بافت همبند، تخمدان ها و لوله های فالوپ جدا می سازد. رحم با استفاده از دهانه واژن خارج شده و از بخیه های قابل جذب برای کنترل خونریزی داخل ارگان لگن استفاده می شود. به جز مواردی که احتمال سرطان رحم وجود دارد جراح زنان برای برداشتن رحم بزرگ آن را به تکه های کوچک تر تبدیل کرده و سپس آن را خارج می سازد.

بعد از جراحی هیسترکتومی واژینال شما به اتاق ریکاوری انتقال داده خواهید شد و ممکن است یک تا دو روز در بیمارستان بستری باشید. عفونت و درد از عوارض هیسترکتومی واژینال محسوب می شود. بنابراین دریافت برخی داروها برای کنترل درد و پیشگیری از بروز عفونت بخشی از مراقبت های بعد از عمل هیسترکتومی واژینال محسوب می شود. پس از هشیاری پزشک شما را تشویق به راه رفتن خواهد کرد. وجود ترشحات خونی واژن تا چند روز بعد از انجام هیسترکتومی واژینال طبیعی می باشد.

 نتایج عمل هیسترکتومی واژینال

بعد از انجام عمل هیسترکتومی واژینال دیگر پریود نخواهید شد همچنین قدرت باردار شدن را نیز از دست خواهید داد. اگر تخمدان ها نیز در طول هیسترکتومی برداشته شود در آن صورت یائسگی آغاز خواهد شد و بنابراین شما علائمی مانند خشکی واژن، گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه خواهید کرد. برای رفع هر یک از این علائم پزشک متخصص زنان شما را یاری خواهد داد. اگر تخمدان ها در طول هیسترکتومی حفظ شود در آن صورت تخمدان ها همچنان به تولید هورمون ها و تخمک گذاری تا آغاز یائسگی ادامه خواهند داد.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه