پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر فریده مظفری کرمانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، برداشتن تخمدان چه عوارضی دارد؟

دکتر فریده مظفری کرمانی

دکتر فریده مظفری کرمانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده مظفری کرمانی، دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی و همچنین دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

خانمی بدلیل پرولپس رحم قرار است که هیسترکتومی انجام دهد.

  • آیا حفظ تخمدان ها می تواند مفید باشد یا باید تخمدان ها نیز برداشته شود؟

پاسخ دکتر فریده مظفری کرمانی:

پاسخ به این سوال بستگی به سن شما دارد. در گذشته رایج بود به افرادی که به دلیل مشکلات خوش خیم در لوله های فالوپ و تخمدان ها قصد انجام هیسترکتومی داشتند، توصیه می شد تا برای کاهش ریسک سرطان تخمدان، تخمدان ها نیز برداشته شوند. سرطان تخمدان سرطان مرگ باری است که غربالگری مناسبی برای آن وجود ندارد. اگر شما نزدیک به دوران یائسگی هستید و یا دوران یائسگی را کامل کرده اید ضرر اندکی به این ترتیب خواهید برد.

برداشتن تخمدان چه عوارضی دارد

به هر حال در مورد خانم های جوان تر و بر اساس تحقیقات بزرگی که انجام شده این مفهوم به چالش کشیده شده است. "زمانی که سایر شرایط غیر از سرطان دلیلی برای انجام هیسترکتومی است تخمدان ها باید همراه با رحم برداشته شود". تحقیقات نشان می دهد وقتی یک خانم به همراه هیسترکتومی لوله ها و تخمدان ها را به دلایل خوش خیمی که وجود دارد بر می دارد ریسک ابتلا به سرطان تخمدان و پستان کاهش می یابد اما احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته و یا سرطان ریه افزایش می یابد. در حقیقت از دست دادن تخمدان ها ریسک مرگ ناشی از دلایل غیر از سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهد. برداشتن لوله های فالوپ و نه تخمدان ها به نظر می رسد ریسک سرطان تخمدان را کاهش می دهد اما به اندازه برداشت هر دوی لوله ها و تخمدان ها موثر نیست.

اگر شما جوان هستید، شما و پزشک متخصص زنان باید به دقت به شیوه زندگی شما و ریسک موروثی در ابتلا به بیمای قلبی عروقی، سکته و سرطان ریه، پستان و تخمدان دقت کنید. سپس بهتر می توانید مزایا و مزیت های این گزینه ها را در نظر داشته باشید.


برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه