تحقیق جدیدی نشان می دهد خانم هایی که روش جراحی هیسترکتومی انجام می دهند در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی و سایر مشکلات هستند حتی اگر تخمدان های خود را نگه داشته باشند.

دروانا:

منتشر شده در مجله منوپوز 3 ژانویه 2018

دکتر شانون لاگلین از مایو کلینیک در روچستر می گوید روش جراحی هیسترکتومی دومین جراحی شایع در زنان است و چون بیشتر پزشکان معتقدند که این جراحی خطرات طولانی مدت کمی دارد در بیشتر موارد برداشتن رحم را برای مشکلات خوش خیم انجام می شود. طبق نتایج این مطالعه ما به افراد توصیه می کنیم که از درمان های جایگزین غیر جراحی برای درمان فیبروئید ها اندومتریوز و پرولاپس که مهم ترین دلایل انجام هیسترکتومی هستند استفاده کنند.

مطالعه با مقایسه میان سلامتی حدود 2100 زن که هیسترکتومی (با حفظ تخمدان ها) انجام داده اند و یک گروه کنترل که جراحی انجام نداده اند در بین سال های 1998 تا 2002 صورت گرفت.

هیسترکتومی و عوارض آن

طبق گزارش تیم مایو، افرادی که جراحی انجام داده اند 14 درصد احتمال خطر سطح چربی خون بالا، 13 درصد خطر فشار خون بالا، 18 درصد خطر چاقی و 33 درصد خطر بیماری های قبلی در آن ها بیشتر است.

طبق این مطالعه خانم های جوان تر از 35 سال 4.6 برابر بیشتر به نارسایی احتقان قلبی و 2.5 برابر بیشتر به بیماری سرخرگ کرونری و یا تشکیل پلاک در عروق مبتلا می شوند.

دکتر لاگلین می گوید اینها بهترین داده هایی هستند که خطر افزایش بیماری هایی را در طولانی مدت در اثر هیسترکتومی حتی در صورت عدم برداشت تخمدان ها نشان می دهند. با اینکه بیشتر زنان می دانند که برداشتن تخمدان ها خطرات زیادی دارد، این مطالعه نشان می دهد که برداشتن رحم به تنهایی نیز خطراتی دارد خصوصا برای خانم هایی که این کار را قبل از سن 35 انجام می دهند.

دکتر جنیفر وو متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی تاکید میکند که برای برخی از خانم ها درمان های جایگزینی به جای هیسترکتومی وجود دارد. رایج ترین دلایل انجام این جراحی خونریزی و فیبروئید ها هستند. با وجود گزینه های درمانی چون تخریب آندومتر و  جلوگیری از خون رسانی به فیروئید (uterine fibroids embolization)، برداشتن رحم به آخرین گزینه درمان قبل از یائسگی تبدیل می شود.

 " ممکن بسیار زود باشد که در مواردی که روش جراحی هیسترکتومی نیاز است، کنار گذاشته شود. مطالعه مایو تنها از داده های گذشته نگر استفاده کرده است و نتوانسته فاکتورهایی به غیر از هیسترکتومی را که باعث این بیماری ها در زنان می شوند اثبات کند.

این مطالعه یک آزمایش تصادفی نیست و نمیتواند یک رابطه علت و معلولی را اثبات کند.

زنانی که جراحی می کنند ذاتا بیمار هستند و در معرض خطر افزایش یافته بسیاری از بیماری ها قرار دارند.

بیماران نباید هیسترکتومی های برنامه ریزی شده خود را بر پایه این مطالعه متوقف کنند. در هر حال هر خانمی قبل از این که جراحی را انجام دهد باید از اینکه سایر درمان ها بررسی شده اند اطمینان یابد. هیسترکتومی باید همیشه آخرین راه درمانی باشد." دکتری ادی داویدوو مدیر بیماری های زنان در بیمارستان جزیره استاتن در نیویورک سیتی.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه