مبانی درمان دارویی آندومتریوز کنترل درد می باشد. در این مقاله به گزینه های درمان دارویی آندومتریوز می پردازیم.

دروانا: 

درمان قطعی آندومترویز شناخته شده نیست اما گزینه هایی برای کنترل درد و درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز وجود دارد. تعیین نوع درمان آندومتریوز به فاکتورهایی مانند سن بیمار، شدت علائم، شدت بیماری و تمایل برای بچه دار شدن بستگی دارد. همیشه احتمال عود آندومتریوز به دنبال قطع درمان وجود دارد. در این مقاله تمرکز بر مبانی درمان دارویی آندومتریوز می باشد. در درمان دارویی آندومتریوز داروهایی برای کنترل درد و یا هورمون درمانی وجود دارد. درمان دارویی آندومتریوز برای کنترل دردهای خفیف تا متوسط استفاده می شود. متداول ترین گزینه برای درمان دارویی آندومتریوز استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای اپیوئیدی است.

از آنجاییکه هورمون ها در ایجاد توده های آندومتریوز دخالت دارد بنابراین ترکیبات هورمونی می تواند در درمان دارویی آندومتریوز موثر واقع شود. درمان دارویی آندومتریوز مبتنی بر هورمون ها با هدف کنترل درد تنظیم می گردد. هورمون ها به فرم قرص، تزریقی یا اسپری بینی قابل استفاده می باشند. درمان دارویی آندومتریوز با استفاده از هورمون ها سبب می شود تخمدان ها دیگر استروژن تولید نکنند و به این ترتیب فقدان استروژن به عدم تخمک گذاری منجر می گردد و سرعت رشد توده های آندومتریوز در بافت آندومتریوم همچنین در ضایعات آندومتریوز کاهش می یابد. درمان دارویی آندومتریوز با استفاده از هورمون ها سبب می شود تا رشد ضایعات آندومتریوز و احتمال ایجاد اسکار یا چسبندگی کاهش یابد. درمان دارویی آندومتریوز با استفاده از هورمون ها گزینه های زیر را شامل می شود:

  • درمان دارویی آندمتریوز (کنتراسپتیوهای خوراکی): این دسته از داروها پریودها را سبک تر، منظم تر و کوتاهتر می سازد. درمان دارویی آندومتریوز با استفاده از این داروها معمولا شامل ترکیبی از هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند می توانند تنها از قرص های حاوی پروژسترون استفاده کنند. این داروها به مدت 21 روز متوالی استفاده می شود سپس 7 روز از قرص های فاقد مواد موثره استفاده می گردد تا روند چرخه قاعدگی تقلید شود. کاهش درد آندومتریوز تا زمانی ادامه دارد که استفاده از داروها ادامه داشته باشد. عوارض جانبی حاصل از این داروها عبارت است از کاهش وزن، نفخ و خونریزی بین پریودها.
  • درمان دارویی آندومتریوز (پروژسترون و پروژستین): این دسته از داروها که در درمان دارویی آندومتریوز استفاده می شود به فرم تزریقی یا دستگاه آی یو دی وجود دارند و با کاهش پریودها و یا توقف آن ها به تخفیف علائم آندومتریوز کمک می کنند. علاوه بر این از وقوع بارداری نیز پیشگیری می شود. این داروها به فرم قرص سبب کاهش جریان قاعدگی می شوند بدون اینکه تغییری در رشد دیواره رحم ایجاد کنند. با قطع این قرص ها احتمال عود علائم وجود دارد و قدرت بارداری نیز بازمی گردد. دستگاه آی یو دی حاوی پروژستین در کاهش درد ناشی از آندومتریوز موثر می باشد. این فرم درمان دارویی آندومتریوز سبب کاهش اندازه ضایعات گردیده و جریان خون قاعدگی را کاهش می دهد. بعد از یک سال استفاده احتمال عدم وقوع پریود نیز وجود دارد. فرم تزریقی این داروها سه ماه یک بار استفاده می شود. بعد از قطع این نحوه درمان دارویی آندومتریوز قدرت بارداری ظرف چند ماه باز می گردد. اضافه وزن، احساس افسردگی و یا خونریزی های نامنظم واژینال از عوارض این دسته از داروها می باشد.
  • درمان دارویی آندومتریوز (آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین): این دسته از داروها مانع تخمک گذاری و رشد توده های آندومتریوز می شود. گرگرفتگی، اختلال در خوابیدن، خستگی، سردرد، افسردگی و تضعیف استخوان ها برخی از عوارض جانبی این داروها می باشد.
  • درمان دارویی آندومتریوز (دانازول): این دارو مانع آزاد شدن هورمون های دخیل در چرخه قاعدگی می گردد. آکنه، اضافه وزن، کرامپ های ماهیچه ای، گیجی، ضعف، گرگرفتگی و تغییراتی در صدا بخشی از عوارض جانبی این دارو می باشد. همچنین احتمال آسیب به جنین در حال رشد نیز وجود دارد. بنابراین در طول درمان باید از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. 
دکتر سوسن ضیایی

دکتر سوسن ضیایی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سوسن ضيايي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سوسن ضیایی دارای بیش از 22 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه زنان در تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوسن ضیایی
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه