رژیم غذایی آندومتریوز شامل افزایش و همچنین کاهش مصرف برخی از انواع مواد غذایی است که در نهایت به کنترل درد و التهاب ناشی از این بیماری کمک کنند.

دروانا: 

اعمال تغییراتی در رژیم غذایی می تواند در کنترل علائم آندومتریوز کمک کننده باشد.

افزایش دریافت اسید چرب های امگا 3

اسید چرب های امگا 3 چربی های سالم و ضد التهاب هستند که در ماهی چرب و سایر منابع حیوانی و گیاهی یافت می شوند. نوع خاصی از چربی ها همانند روغن های گیاهی حاوی اسید چرب امگا 6 ممکن است درد و التهاب را تشدید کنند. با این حال، اسید چرب های امگا 3 اثر متضاد داشته و در بدن به عنوان عوامل مقابله کننده با التهاب و ضد درد عمل می کنند. از آن جایی که آندومتریوز اغلب با درد و التهاب همراه است، داشتن رژیم غذایی غنی از اسید چرب های امگا 3 به طور خاص برای خانم های مبتلا به این بیماری مفید است. مطالعات نشان می دهند که اسید چرب های امگا 3 از زنده ماندن سلول های آندومتر جلوگیری کرده و همچنین از جدا شدن سلول های آندومتر از محل اولیه خود پیشگیری می کنند.

محققین دریافته اند که مصرف مکمل های روغن ماهی حاوی اسید های چرب امگا 3 به طور چشمگیری علائم قاعدگی و درد را کاهش می دهد. با این حال این شواهد قطعی نیستند؛ سایر مطالعات نشان می دهند که ارتباطی بین مصرف اسید چرب و خطر آندومتریوز وجود ندارد.

پرهیز از مصرف چربی های ترانس

محققین دریافته اند که چربی های ترانس (روغن اشباع شده جامد) سطح کلسترول بد را افزایش و کلسترول خوب را کاهش می دهند بنابراین احتمال بروز بیماری قلبی و مرگ را بالا می برند. خانم های مبتلا به آندومتریوز به طور خاص باید از مصرف چربی های ترانس بپرهیزند. یک مطالعه مشاهده ای نشان می دهد که در خانم های مصرف کننده مقدار زیاد این چربی ها خطر آندومتریوز 48 درصد افزایش می یابد. سازمان غذا و دارو آمریکا از آغاز سال 2018 مصرف این چربی ها را در تمامی فرآورده های خوراکی ممنوع کرد.

پرهیز از مصرف گوشت قرمز

گوشت قرمز به طور خاص گوشت قرمز فرآوری شده خطر بروز برخی بیماری ها را بالا می برد. در واقع، جایگزین کردن گوشت قرمز با یک منبع پروتئینی دیگر التهاب ناشی از آندومتریوز را بهبود می بخشد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان می دهد که خانم هایی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند در مقایسه با خانم هایی که گوشت قرمز کمتر در رژیم غذایی شان جای دارد در معرض خطر آندومتریوز قرار دارند. برخی شواهد حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز زیاد سطح استروژن در خون را بالا می برد و از آن جایی که آندومتریوز یک بیماری وابسته به استروژن است، این افزایش سطح ممکن است وضعیت بیمار را تشدید نماید. با این حال، هنوز شواهد کافی مبنی بر این ارتباط وجود ندارد و برخی مطالعات به نتایج مشابه دست نیافته اند. با این که شواهد موجود متناقض هستند، برخی خانم ها از کاهش میزان گوشت قرمز در رژیم غذایی آندومتریوز به نتایج مثبتی دست یافته اند.

مصرف زیاد میوه، سبزیجات و غلات

میوه ها، سبزیجات و غلات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. این مواد غذایی به طور خاص برای افراد مبتلا به آندومتریوز مفید هستند؛ زیرا فیبر بالای آن ها سطح استروژن را در خون کاهش می دهد و بدین ترتیب مصرف مواد غذایی غنی از فیبر نقش مهمی در کنترل آندومتریوز دارد. میوه و سبزیجات همچنین غنی از آنتی اکسیدان هستند که خاصیت ضد التهاب دارد؛ یک مطالعه نشان می دهد که خانم های مبتلا به آندومتریوز که برای چهار ماه رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان را دنبال کرده اند شاهد افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و کاهش نشان های اکسید کننده بوده اند. طبق نتایج مطالعه ای دیگر، مصرف مکمل های آنتی اکسیدان به طور قابل توجهی درد ناشی از آندومتریوز را کاهش می دهند. برخی شواهد دیگر نیز نشان می دهند که افزایش مصرف میوه موجب تجمع آفت کش ها در بدن شده که همانند استروژن عمل می کنند و آندومتریوز را تحت تاثیر قرار می دهند.

در حال حاضر مطالعات نشان می دهند که مصرف بیشتر این دسته از مواد غذایی در بهبود وضعیت آندومتریوز موثر هستند اما اظهار نظر قطعی پیرامون این فرضیه به انجام تخقیقات بیشتری نیاز دارد. 

دکتر شهرزاد بدری

دکتر شهرزاد بدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شهرزاد بدري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شهرزاد بدری دارای مدرک نازایی از موسسه رویان، مدرک تکمیلی اکوپانکچلر از چین و مدرک لیزر و بیورزونانس از اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شهرزاد بدری
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه