PMDD چیست؟

اختلال پیش از قاعدگی ("PreMenstrual Dysphoric Disorder "PMDD) شدید است و برخی اوقات میزان از کار افتادگی و ناتوانی در آن بیشتر از PMS است. هم PMS و هم PMDD علائم فیزیکی و روانی دارند اما PMDD تغییرات خلقی شدیدتری دارد که می تواند بر فعالیت روزمره و روابط فرد اثر بگذارد.
در هر دو مورد، علائم بین 7 تا 10 روز قبل از پریود شدن آغاز می شود و تا چند روز نخست پریود ادامه دارد. هم PMDD و هم PMS می تواند منجر به تورم، تحریک پذیری پستان ها، ضعف و خستگی و تغییر در خواب و عادات خوردن شود. در PMDD، حداقل یکی از علائم رفتاری زیر وجود دارد:
  • احساس ناراحتی و ناامیدی
  • اضطراب و تنش
  • بدخلقی شدید
  • پرخاشگری و زودرنجی
دلیل ایجاد PMDD مشخص نیست. اضطراب و افسردگی از علائم رایج PMS و PMDD است، بنابراین این احتمال وجود دارد که تغییرات هورمونی که منجر به ایجاد پریود می شود، علائم اختلالات خلقی را تشدید کند.

 درمان PMDD یا اختلال پیش از قاعدگی چگونه است؟

از جمله راهکار های درمان اختلال پیش از قاعدگی PMDD که شامل پیشگیری از بروز علائم و به حداقل رساندن آنها است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای ضد افسردگی: مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین و سرترالین می تواند علائم روحی و برخی از علائم مانند ضعف، اشتهای کاذب و اختلالات خواب را بهبود بخشد. شما می توانید علائم PMDD را با مصرف داروهای ضد افسردگی دسته SSRI در طول ماه و یا تنها در فواصل بین تخمک گذاری و قبل از شروع پریود تخفیف دهید.
  • قرص ضد بارداری: مصرف قرص ضد بارداری فرایند تخمک گذاری را متوقف می کند و سطح هورمونی پایدار می ماند، هم چنین می تواند علائم PMS و PMDD را در برخی از زنان کاهش دهد.
  • مکمل های غذایی: مصرف 1200 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه می تواند علائم PMS و PMDD را کاهش دهد. ویتامین ب 6، منیزیم و ال-تریپتوفان نیز ممکن است برای درمان PMDD مفید باشد اما قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک متخصص زنان مشورت نمائید.
  • درمان گیاهی: برای درمان گیاهی PMDD برخی مطالعات نشان می دهد که گیاه پنج انگشت یا chasteberry احتمالا می تواند تحریک پذیری، تغییرات خلقی، خشم و سردرد ناشی از PMDD را کاهش دهد اما در این مورد هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. این مکمل های گیاهی تحت نظارت سازمان غذا و دارو (FDA) نیست بنابراین قبل از مصرف آن ها با پزشک  متخصص زنان مشورت نمائید.
  • تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی: ورزش منظم اغلب علائم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. قطع مصرف کافئین می تواند اضطراب و کج خلقی را کاهش دهد. خوردن کربوهیدرات ها به مقدار کم و در وعده های بیشتر می تواند شدت علائم خلقی را کاهش دهد. همچنین تا حد امکان از داشتن مشاجراتی که بر روان شما اثر می گذارد مانند بحث بر سر موضوعات مالی و یا مشکلاتی که در روابط خود دارید، پرهیز نمائید.

علائم خود را به پزشک متخصص زنان اطلاع دهید . ارزیابی های طبی توسط پزشک متخصص مشخص خواهد کرد که آیا این علائم ناشی از PMDD است یا این که اختلال دیگری در میان است. اگر پزشک وجود PMDD را تشخیص داد درمان های خاص را به شما پیشنهاد خواهد کرد که بروز علائم PMDD را به حداقل می رساند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه