لیفت بدن از جمله جراحی های زیبایی است که منظور افزایش کانتورهای بدن و رفع افتادگی پوست در نواحی چون بازو، باسن، کمر و... انجام می شود.

دروانا:

لیفت بدن چیست؟

لیفت بدن نوعی جراحی بدن است که اغلب برای افرادی که اخیرا دچار کاهش وزن زیاد شده اند انجام می شود تا ظاهر بهتری داشته باشند. لیفت بدن یا همان جراحی پلاستیک بدن با برداشت پوست و چربی اضافی به بهبود شکل و تون بدن کمک می کند. پوست و چربی اضافی که دچار افتادگی شده اند در اثر الاستیسیته ضعیف بافتی اتفاق می افتد. لیفت بدن کامل در پایین تنه افتادگی را در باسن، شکم، ران ها و کمر برطرف می کند.

لیفت بدن برای رفع پوست اضافی، سلولیت و افتادگی بافت چربی به کار گرفته می شود. بسیاری از افراد که طی جراحی باریاتریک (مانند بای پس معده) یا از طریق رژیم غذایی و ورزش کردن دچار کاهش وزن شدید می شوند، اغلب مقدار زیادی پوست سنگین و اضافی در اطراف شکم، بازوها، ران ها، باسن و صورت خود خواهند داشت.

پوست ممکن است در اثر کشیده شدن در طولانی مدت الاستیسیته خود را از دست داده و دچار افتادگی شود و عموما نمی تواند به اندازه و شکل قبلی خود بازگردد. علاوه بر این، پوست اضافی حرکت را با مشکل روبه رو می کند و موجب بروز راش یا سایر ضایعات پوستی می گردد که زمینه ساز عفونت خواهند بود.

لیفت بدن: کاندیدای مناسب

قبل از تصمیم برای انجام جراحی لیفت بدن، وزن شما باید برای حداقل یک سال نسبتا ثابت باشد. خانم هایی که قصد بارداری دارند باید انجام لیفت بدن را به تاخیر بیاندازند؛ زیرا بارداری نتایج کلی لیفت بدن را کاهش می دهد. افرادی که کاندیدای مناسبی برای لیفت بدن هستند شامل افراد زیر می باشند:

  • افرادی با شلی بافت در چندین ناحیه از بدن
  • افراد سالم که به مشکل پزشکی که روند ترمیم را تحت تاثیر قرار داده یا خطر ناشی از جراحی را افزایش می دهد مبتلا نیستند.
  • افراد غیر سیگاری
  • افرادی با انتظارات واقعی از جراحی لیفت بدن
  • افرادی با سبک زندگی سالم شامل ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب

لیفت بدن: آمادگی برای جراحی

آمادگی برای جراحی لیفت بدن شامل صحبت پیرامون برخی سوالات از وضعیت سلامتی و سبک زندگی شما است.

برای اطمینان از دستیابی به بهترین نتایج در جراحی لیفت بدن، برای بحث پیرامون موارد زیر آماده باشید:

  • علت انجام لیفت بدن چیست و شما چه انتظاراتی دارید؟
  • گزینه های متفاوتی که برای لیفت بدن در دسترس هستند.
  • وضعیت پزشکی شما، آلرژی های دارویی و درمان های پزشکی
  • داروها، ویتامین ها، مکمل های گیاهی، الکل، تنباکو که در حال حاضر مصرف می کنید.

جراح همچنین در لیفت بدن موارد زیر را در نظر دارد:

  • ارزیابی وضعیت سلامتی شما، مشکلات سلامتی در گذشته یا فاکتورهای خطر
  • ارزیابی و اندازه گیری بدن شامل اندازه گیری های دقیق و گرفتن عکس هایی برای ثبت پزشکی
  • صحبت پیرامون گرینه های موجود برای لیفت بدن و توصیه یک دوره درمانی
  • صحبت پیرامون انتظارات شما از لیفت بدن و خطرات یا عواقب بالقوه آن

لیفت بدن: روش انجام

جراحی لیفت بدن شامل ایجاد یک برش در کمر یا اندکی زیر، برداشتن پوست اضافی و بستن تحت فشار پوست به کمک بخیه ها می باشد. طول و الگوی ایجاد برش در لیفت بدن به مقدار و موقعیت پوست اضافی که باید برداشته شود، بستگی دارد. عموما لیفت بدن برای شکم و پشت انجام می شود. لیفت بدن کامل پایین تنه در باسن، ران ها، شکم و کمر انجام می گیرد. در یک برش کامل در اطراف بدن مقدار زیادی از چربی و پوست اضافی برداشته شده و بافت شکل مجدد گرفته و سفت می شود.

جراح ممکن است ترکیبی از لیپوساکشن و لیفت بدن را برای رسیدن به ظاهری بهتر توصیه کند. بخیه های کمکی در نواحی عمیق پوست به ایجاد کانتورهای جدید پوستی کمک می کنند. در لیفت بدن، پزشک بهترین روش را برای رفع تمام نیاز های شما به گونه ای ایمن و موثر توصیه می کند. جراحی های لیفت بدن تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و فرد یک تا دو شب در بیمارستان بستری خواهد بود. مدت زمان انجام جراحی لیفت بدن تا حد زیادی به نیاز های فرد بستگی دارد.

لیفت بدن: نتایج جراحی

نتایج جراحی لیفت بدن تقریبا بلافاصله بعد از جراحی قابل مشاهده هستند اما نتایج نهایی بسته به نیازهای فردی به چند ماه زمان نیاز دارد. در حالی که اسکارهایی بعد از لیفت بدن باقی می مانند، نتایج کلی با حفظ وزن ثابت و ورزش کردن برای مدتی پا برجا هستند.

لیفت بدن: دوره ریکاوری

به دنبال جراحی لیفت بدن، پانسمان هایی بر روی شکاف ها قرار داده می شوند. یک لوله کوچک و باریک به طور موقت در زیر پوست قرار می گیرد تا هر گونه مایع یا خون را که بعد از لیفت بازو تجمع یافته اند تخلیه کند. جراحی لیفت بدن یک روش جراحی بزرگ است و به ریکاوری قابل توجهی نیاز دارد. درد و ناراحتی ناشی از لیفت بدن در ابتد به کمک داروهای تزریق وریدی یا ماهیچه ای و سپس داروهای ضد درد خوراکی کنترل می شوند. در جراحی لیفت بدن، رژیم غذایی خاصی توصیه می شود و جراح شما را برای کاهش خطر عواقب لیفت بدن راهنمایی می کند.

بعد از جراحی لیفت بدن، جراح از شما می خواهد که یک لباس مخصوص فشرده بپوشید. این لباس ها یک تا دو روز بعد با حمام کردن خارج می گردند. فعالیت های شما بعد از لیفت بدن ممکن است تا زمانی که ترمیم به طور کامل صورت گیرد محدود شوند. محدودیت ها ممکن است شامل پرهیز از ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین باشد. بعد از جراحی لیفت بدن، پیاده روی توصیه می شود؛ در هر حال، تا زمان بهبودی کامل ورزش بیشتر توصیه نمی شود.

بیشتر افراد قبل از بازگشتن به فعالیت های طبیعی، به چهار تا شش هفته زمان برای ریکاوری بعد از لیفت بدن نیاز دارند و عموما، قبل آغاز ورزش شش تا هشت هفته صبر می کنند. از وارد آوردن هر گونه فشار بر نواحی تحت درمان بپرهیزید. تقریبا 75 درصد از تورم ناشی از لیفت بدن در شش هفته و 90 درصد آن ظرف سه ماه برطرف می شود.

دکتر علیرضا صابری قوچانی

دکتر علیرضا صابری قوچانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر عليرضا صابري قوچاني فوق تخصص جراحی پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا صابری قوچانی
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه