جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی به منظور اصلاح انحراف تیغه بینی انجام می گیرد. در ادامه با آمادگی، روش انجام، دوره ریکاوری و عوارض جراحی انحراف بینی آشنا می شویم. 

دروانا:

جراحی انحراف بینی چیست؟

تیغه بینی دیواره ای از استخوان و غضروف است که بینی را به دو سوراخ بینی تقسیم می کند. انحراف تیغه بینی زمانی اتفاق می افتد که تیغه به یک سمت بینی متمایل شود. برخی افراد با تیغه بینی منحرف متولد می شوند اما این حالت ممکن است با وارد آمدن آسیبی به بینی ایجاد شود. در بیشتر افراد با تیغه منحرف، یک حفره بینی کوچک تر از حفره دیگر است. این حالت موجب مشکل در تنفس می گردد. سایر علائم تیغه بینی منحرف شامل خونریزی بینی و درد صورت هستند. جراحی انحراف بینی تنها راه درمان انحراف تیغه بینی است.

سپتوپلاستی یا همان جراحی انحراف بینی روشی است که در آن تیغه منحرف اصلاح می شود. جراحی انحراف بینی تیغه را صاف می کند و امکان جریان یافتن بهتر هوا را فراهم می نماید.

جراحی انحراف بینی: آمادگی

قبل از جراحی انحراف بینی، پزشک جراح از شما می خواهد که مصرف برخی داروها را برای دو هفته متوقف سازید. این داروها ممکن است شامل آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق کننده خون باشد. این کار به منظور کاهش خطر خونریزی زیاد در طول  بعد از جراحی انحراف بینی انجام می گیرد. قبل از جراحی انحراف بینی، اگر به داروهای خاصی حساسیت داشته یا سابقه مشکلات خونریزی دارید پزشک را مطلع کنید.

در برخی موارد، عمل جراحی انحراف بینی تحت بی حسی موضعی انجام می شود که ناحیه مورد نظر برای پیشگیری از درد بی حس می گردد. در هر حال، بیش تر افراد جراحی انحراف بینی را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند که در طول آن بیمار به طور کامل بیهوش است.

اگر قرار است جراحی سپتوپلاستی به کمک بیهوشی عمومی انجام گیرد، از شب قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. این کار در پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از بیهوشی بعد از جراحی انحراف بینی پیشگیری می کند. بیهوشی عمومی شما را خواب آلود می کند بنابراین فردی را به همراه داشته باشید تا بعد از عمل جراحی انحراف بینی شما را به منزل برساند.

پزشک قبل از جراحی انحراف بینی عکس هایی را از بینی شما می گیرد. مقایسه عکس ها قبل و بعد از جراحی سپتوپلاستی می تواند در بررسی میزان تغییر ظاهر بینی کمک کننده باشد.

جراحی انحراف بینی: روش انجام

انجام جراحی انحراف بینی بسته به پیچیدگی شرایط به 30-90 دقیقه زمان نیاز دارد. بسته به تصمیم پزشک، شما ممکن است برای عمل جراحی انحراف بینی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار بگیرید.

در جراحی انحراف بینی، جراح یک برش در یک طرف بینی ایجاد می ند تا به تیغه دسترسی یابد. سپس غشای موکوسی بینی که تیغه را پوشانده است بلند می کند. حال تیغه منحرف را در موقعیت مستقیم خود قرار می دهد. هر مانعی همچون بخش های اضافی استخوان یا غضروف برداشته می شود. آخرین مرحله در جراحی انحراف بینی قرار دادن غشای موکوسی در موقعیت مناسب خود است.

طی جراحی انحراف بینی، شما ممکن است به تعدادی بخیه برای نگه داشتن تیغه و فشار در محل خود نیاز داشته باشید. در هر حال، پانسمان کردن بینی در بیشتر مواقع کافی است.

جراحی انحراف بینی: عوارض

برخی افراد در صورت نارضایتی از نتایج به دست آمده از جراحی انحراف بینی، ممکن است به جراحی مجدد نیاز داشته باشند. سایر عوارض جراحی انحراف بینی نادر بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • خونریزی
  • اسکار
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • تغییر شکل بینی
  • کاهش حس بویایی

خونریزی زیاد و عفونت نیز از عوارض جراحی انحراف بینی هستند. تمیز نگاه داشتن بینی و شستشوی مرتب دست ها این خطرات را کاهش می دهند.

جراحی انحراف بینی: ریکاوری

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی معمولا به عنوان یک روش سرپایی انجام می گیرد. این به این معنی است که شما در همان روز عمل جراحی انحراف بینی زمانی که اثرات بیهوشی از بین رفتند، می توانید به منزل بازگردید. بعد از جراحی انحراف بینی، بینی شما ممکن است متورم و دردناک شود و برای کنترل خونریزی با بانداژ پر گردد. این بانداژ یک یا دو روز بعد از جراحی انحراف بینی برداشته می شود. پزشک همچنین در صورت لزوم داروهای ضد درد را تجویز می کند. در دوره ریکاوری جراحی انحراف بینی، پزشک به شما توصیه می کند از مصرف آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروها که خون را رقیق می کنند خودداری کنید. این کار خطر مشکلات خونریزی بعد از سپتوپلاستی را کاهش می دهد.

شما همچنین برای کاهش تورم و تسریع بهبودی، تا چند هفته بعد از عمل جراحی انحراف بینی فعالیت فیزیکی خود را محدود کنید. این شامل بیشتر ورزش های سنگین مانند دویدن، بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های تماسی می شود. این فعالیت ها فشار خون را بالا برده و موجب بروز خونریزی سنگین می شوند. نکات زیر را برای بهبودی سریع بعد از جراحی انحراف بینی در نظر داشته باشید:

  • برای کاهش التهاب، هنگام خواب سر خود را بالاتر قرار دهید.
  • تا حداقل سه روز بعد از جراحی انحراف بینی از دمیدن در بینی خود بپرهیزید.
  • لباس هایی بپوشید که در جلوی خود دکمه دارند و برای تعویض آن مجبور به بیرون کشیدن لباس از سر خود نیستید.
دکتر علیرضا صابری قوچانی

دکتر علیرضا صابری قوچانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر عليرضا صابري قوچاني فوق تخصص جراحی پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا صابری قوچانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه