ویاگرا و دارو های مربوط به اختلال نعوظ ریسک ابتلا به ملانوما را افزایش نمی دهد، البته مردانی که این دارو ها را مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ملانوما (نوعی سرطان پوست) می باشند اما مصرف داروی ویاگرا دلیل قطعی برای بروز ملانوما نیست. طی تحقیقاتی عنوان شده مردان باید بیشتر خودشان را در برابر اشعه خورشید برای پیشگیری از سرطان پوست، محافظت کنند.

دروانا:

خبر خوب برای مردان مسنی که به لحاظ جنسی فعال می باشند این است: ویاگرا و داروهای مربوط به اختلال نعوظ ریسک ابتلا به سرطان پوست ملانوما را افزایش نمی دهد.

دکتر استیسی لوئب عنوان کرد پزشکان باید برای ریسک ملانوما غربالگری های لازم را انجام دهند اما نیازی نیست که استفاده از ویاگرا و یا داروهای مشابه را در لیست معیارهای غربالگری ملانوما قرار دهند.

دکتر لوئب متخصص اورولوژی و استادیار مرکز پزشکی NYU Langone می باشد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال گذشته اعلام کرد ویاگرا (سیلدنافیل) و سایر داروهای مشابه که به عنوان مهار کننده فسفو دی استراز نوع پنج شناخته می شوند برخی محدودیت ها را دارد.

این مطلب به دنبال گزارشی بود که در سال 2014 در ژورنال طب داخلی JAMA منتشر شده بود و نشان می داد ویاگرا ریسک ملانوما را افزایش می دهد.

برای روشن شدن این موضوع محققین داده های حاصل از پنج تحقیق در مقیاس بزرگ با بیش از 866000 مصرف کننده داروهای نعوظ را مورد بررسی قرار دادند. در حالی که مردانی که از این داروها استفاده می کردند به طور کلی 11 درصد بیشتر در خطر ابتلا به ملانوما قرار داشتند اما شواهدی در دست نبود که نشان دهد این داروها می تواند سبب ملانوما شود.

این ارتباط شاید به دلیل خطا در تشخیص ایجاد شده است. این بدان معناست مردانی که بیشتر از داروهای نعوظ استفاده می کنند نسبت به سلامت خود آگاه ترند و بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و بنابراین تشخیص ملانوما در آن ها در مقایسه با سایر مردان هم سن و سال آن ها بیشتر داده می شود.

دکتر لوئب طی اخباری عنوان کرد به طور کلی مردان باید مراقب ریسک ناشی از تابش خورشید باشند و خود را در برابر نور خورشید محافظت کنند.

به طور کلی ویاگرا و مهارکننده های فسفو دی استراز پنج داروهای بی خطری هستند که البته نباید همراه با نیترات ها استفاده شوند زیرا ریسک کاهش فشار خون را در پی دارند. پزشکان و بیماران نباید در مورد ریسک ملانوما ناشی از این داروها نگران باشند.

این یافته ها در نوزدهم می در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه