تحقیقی جدید در ایتالیا نشان داد خانم هایی که روی درمان با رقیق کننده های خونی قرار دارند می توانند از کنتراسپتیوهای حاوی استروژن و یا هورمون درمانی استفاده کنند بدون این که ریسک بروز لخته های خونی و یا خونریزی در رحم افزایش یابد. (کنتراسپتیو : قرص های ضد بارداری).

اخیرا به خانم های مبتلا به لخته های خونی و حتی آن هایی که از رقیق کننده های خونی استفاده می کنند  توصیه می شود  استفاده از کنتراسپتیوها و یا هورمون درمانی را متوقف کنند. دلیل این امر آن است که پزشکان نگران اند این داروها ریسک بروز لخته های بیشتر را افزایش دهد.

دکتر Ida Martinelli از مرکز هموفیلی و ترومبوزیس در میلان گفت " برای این تصمیم گیری هنوز شواهد کافی در دست نداریم.

او  طی اخبار انجمن هماتولوژی آمریکا گفت ما در این تحقیق به نگرانی پزشکان و بیماران در استفاده از هورمون ها و یا توقف مصرف آن ها پراختیم.

تیم تحقیقاتی Martinelli موارد ابتلا به لخته های خونی مجدد و خونریزی غیر طبیعی در رحم را در نزدیک به 1900 خانم بررسی کردند که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کردند ، برخی از این افراد تحت هورمون درمانی قرار داشتند و برخی از هورمون ها استفاده نمی کردند.

از بین خانم هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، 475 نفر تحت هورمون درمانی قرار داشتند، برای مثال از قرص های حاوی استروژن، کنتراسپتیوهای ترکیبی استروژن- پروژسترون و یا قرص های که تنها حاوی پروژسترون هستند استفاده می کردند. در طول هر دوره پیگیری بررسی شد که آیا این خانم ها علائمی از خونریزی (بروز خونریزی در رحم)  و یا لخته ی خونی را تجربه کرده اند یا خیر.

بر اساس این تحقیق که در تاریخ 22 دسامیر  به صورت آن لاین در ژرنال Blood منتشر شد،  7 رویداد مربوط به عود لخته خونی در خانم هایی که روی هورمون درمانی قرار داشتند، گزارش شد، هم چنین 38 مورد نیز در بیمارانی گزارش شد که تحت  هورمون درمانی نبودند.

محققین محاسبه کردند نرخ عود لخته های خونی در خانم هایی که از رقیق کننده های خونی  و هورمون استفاده می کردند 3.7 درصد در سال بود، این آمار در افرادی که روی هورمون درمانی قرار نداشتند 4.7 درصد در سال بود.

نرخ بروز خونریزی رحم در افرادی که از هورمون استفاده می کردند 22.5 درصد بود حال آن که این آمار در خانم هایی که از هورمون استفاده نمی کردند 21.4 درصد بود و این نشان می دهد که ترکیب این دو دسته دارویی می تواند بی خطر باشد.

Martinelli گفت برای نخستین بار، نشان دادیم خانم هایی که دچار لخته های خونی هستند می توانند از کنتراسپتیوهای حاوی هورمون نیز استفاده کنند و یا این که می توانند همراه با داروهای ضد انعقاد، به هورمون درمانی شان ادامه دهند. در نتیجه این خانم ها در انتخاب روش های کنترل بارداری آزاد هستند.

او هم چنین گفت برای ارزیابی خونریز های غیر نرمال رحم که به دنبال مصرف داروهای ضد انعقاد مانند rivaroxaban و سایر داروهای این چنینی ایجاد می شود به تحقیقات بیشتری نیاز است، این نتایج به  از  بین بردن تصورات نادرست کمک می کند و پزشکان باید به بیماران شان اطمینان دهند که مصرف رقیق کننده های خونی (یا داورهای ضد انعقاد) همزمان با مصرف هورمون ها بی خطر است.

یکی از محققین در آمریکا معتقد اسا این یافته ها خبر خوشایندی برای خانم ها محسوب می شود.

دکتر Suzanne Steinbaum متخصص سلامت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت در تحقیقات قبلی شفاف نبود که مصرف هورمون ها همزمان با رقیق کننده های خونی بی خطر است یا خیر. اما این کارآزمایی بالینی به خانم ها اطمینان می دهد که می توانند حین درمان برای لخته های خونی شان از هورمون ها نیز استفاده کنند.

تاریخ انتشار: 1394/10/02
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه