بر اساس گزارش جدید بیماران مبتلا به سرطان سینه که از دارو های ضد درد مخدر یا اپیوئیدی استفاده می کنند بیشتر در خطر قطع درمان هورمونی قرار دارند. در این تحقیق نشان داده شد ضد دردها اغلب برای بیمارانی تجویز می شد که تحت شیمی درمانی یا جراحی قرار داشتند. هم چنین بیمارانی با بیماری پیشرفته و بیماران جوان تر نیز بیشتر از این ضد دردها استفاده می کردند. به گفته برخی متخصصین درمان هورمونی سرطان سینه عوارض زیادی دارد که می تواند بیماران را مجبور به استفاده از دارو های ضد درد مخدر کند.

دروانا:

بر اساس گزارش جدید محققین بیماران مبتلا به سرطان سینه که از دارو های ضد درد مخدر یا اپیوئیدی استفاده می کنند بیشتر در خطر قطع درمان هورمونی سرطان سینه قرار دارند، درمانی که باعث افزایش طول عمر آنها می شود.  

بنا به یافته های به دست آمده استفاده از دارو های ضد درد ایپوئیدی که با استفاده از نسخه قابل تهیه می باشد مانند اکسی کدون با عدم پایبندی به درمان هورمونی سرطان سینه ارتباط دارد و ریسک مرگ را افزایش می دهد.

Rajesh Balkrishnan محقق دانشگاه پزشکی ویرجینیا از دپارتمان بهداشت عمومی عنوان داشت این بسیار مشخص است که آمریکایی ها بیش از هر کشور دیگری در جهان از اپیوئید ها استفاده می کنند.

ایشان در اخبار دانشگاه عنوان داشتند باید کنترل بهتری را به لحاظ مصرف اپیوئید ها در جمعیت سالمندان مبتلا به سرطان داشته باشیم.

در این تحقیق محققین نرخ درمان ادجاونت اندوکراین که به طور عمومی با عنوان هورمون درمانی خوانده می شود را در بین بیش از 10000 خانم مورد بررسی قرار دادند که برای سرطان سینه تحت درمان بودند. این درمان برای پیشگیری از عود سرطان سینه استفاده می شود.

متوسط سن بیماران 72 سال بود. محققین دریافتند بیمارانی که جوان تر و مجرد بودند، از افسردگی رنج می بردند یا خانم هایی که بیماری پیشرفته تری داشتند بیشتر احتمال داشت تا از اپیوئیدهای نسخه ای استفاده کنند.

ضد دردها اغلب برای خانم هایی نسخه شده بود که شیمی درمانی و جراحی داشتند و کمتر برای کسانی که تحت رادیو تراپی بودند استفاده می شد. محققین این طور تفسیر کردند نتیجه به دست آمده شاید بدان علت باشد که رادیو تراپی درمان جدید تر و با دردی کمتر است.

این تحقیق نتوانست علت این ارتباط را اثبات کند و استفاده از اپیوئید به عنوان دلیلی برای عدم پیگیری درمان هورمونی مطرح نشد. درمان هورمونی معمولا 10 سال به طول می انجامد و عوارض جانبی ناخوشایندی را در پی دارد که سبب می شود خیلی از خانم ها درمان را قطع کنند.

به گفته دکتر Leslie Blackhall متخصص کنترل درد در UVA Health System مشکل اصلی این است که این داروهای هورمونی عوارض جانبی زیادی را در پی دارد بنابراین خانم ها نمی خواهند از این داروها استفاده کنند. ایشان هم چنین توضیح دادند این داروها می تواند در خیلی از خانم ها منجر به درد ماهیچه ای و درد مفاصل شود. اگر چه داروهای هورمونی را برای آن ها تغییر می دهند اما باز هم نمی توانند این داروها را تحمل کنند بنابراین برای تخفیف درد ناشی از سرطان سینه از اپیوئیدها استفاده می کنند.

برای تعیین این که آیا صرف استفاده از اپیوئیدها می تواند نرخ بروز مرگ را در بین بیماران مبتلا به سرطان سینه افزایش دهد به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. حدود 60 درصد این بیماران از دردهای مزمن مرتبط با درمان رنج می برند و خیلی از آن ها به ضد دردهای قوی نیازمندند. اما از آن جایی که این دارو ها بسیار اعتیاد آور می باشند پزشکان ناچارند نسخه کردن اپیوئیدها را محدود کنند.

به گفته Blackhall خیلی از پزشکان در مورد نسخه کردن دارو های ضد درد مخدر نگرانی های زیادی دارند.

محققین عنوان کردند این یافته ها می تواند منجر به انجام تحقیقات بیشتر و بحث و گفتمان در مورد کنترل درد در بین بیماران مبتلا به سرطان شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال Breast Cancer Research and Treatment منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه