محققان از دانشگاه کارولینا شمالی می گویند کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی دوران بارداری، خطر داشتن کودکی با نقایص مادرزادی جدی را بالا می برد.

دروانا:

گزارش شده در مجله تحقیق نقایص مادرزادی- 25 ژانویه 2018

منتشر شده در 30 ژانویه 2018

باردار هستید؟ در مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی بارداری کم کاری نکنید.

احتمال تولد کودکان با نقایص لوله عصبی در خانم های بارداری که میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی دوران بارداری را کم یا حذف کرده اند در مقایسه با خانم های بارداری که محدودیتی در مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی خود ندارند، 30 درصد بیشتر است. این نقص ها شامل اسپینا بیفیدا (ناهنجاری هایی در ستون فقرات و نخاع) و آنانسفالی (عدم وجود بخشی از مغز و جمجمه) می شوند.

این کمبود های مادرزادی موجب مرگ و یا ناتوانی در تمام طول عمر می گردند.

تانیا دسروسیرز استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی UNC. می گوید ما تاکنون می دانستیم که رژیم غذایی قبل از بارداری و در طول بارداری نقش مهمی در تکامل جنین دارد. موضوع جدیدی که در این مطالعه وجود دارد این است که مصرف کربوهیدرات کم احتمال داشتن کودکی با نواقص لوله عصبی تا 30 درصد افزایش می دهد.

این نگران کننده است؛ زیرا رژیم های با میزان کربوهیدرات کم، نسبتا شایع هستند.

این یافته بر اهمیت اینکه خانم هایی که قصد بارداری دارند باید در مورد رژیم های غذایی خاص و عادات غذایی که به طول معمول دارند با پزشک خود مشورت کنند، تاکید می کند.

یک ماده مغذی مهم به نام فولیک اسید (ویتامین ب 9) به عنوان عاملی در کاهش نواقص لوله عصبی شناخته شده است. این مطالعه نشان داد که دریافت فولیک اسید از رژیم غذایی در خانم های بارداری که رژیم غذایی کم یا بدون کربوهیدرات دارند کمتر از نصف خانم هایی است که محدودیت برای مصرف کربوهیدرات ایجاد نمی کنند.

بر طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، همه خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، باید روزانه از مولتی ویتامین های حاوی حداقل 400 میکروگرم فولیک اسید قبل از بارداری و در طول دوران بارداری استفاده کنند.

از آن جایی که در آمریکا بیش از نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده هستند، بسیاری از زنان ممکن است تا بعد از بارداری مکمل مصرف نکنند که در این زمان ممکن است نقص لوله عصبی در جنین رخ داده باشد.

محققین بیان می کنند که در آمریکا فولیک اسید به غلات غنی شده اضافه می شود که می تواند منبع مغذی مهمی برای خانم هایی باشد که قصد باردار شدن دارند.

انجمن بارداری آمریکا می گوید منابع غذایی خوب برای فولیک اسید شامل سبزیجات با برگ سبز، مرکبات مانند آب پرتقال، لوبیا ها، نان غنی شده، غلات و حبوبات، برنج و ماکارونی می شوند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه