به نظر می رسد داروی جدیدی به نام Kisqali که قبلا در درمان خانم های یائسه مبتلا به سرطان سینه پیشرفته مورد تایید قرار گرفته بود، می تواند در رژیم درمانی خانم های جوان تر نیز قرار بگیرد. یافته های به دست آمده از نتایج کارآزمایی بالینی امیدواری هایی را در پی داشته است اگرچه هنوز استفاده از Kisqali برای خانم های جوان تر مورد تایید قرار نگرفته است.

دروانا:

بنا به یافته های حاصل از کارآزمایی های بالینی، افزودن این داروی جدید به استانداردهای درمانی می تواند پیشرفت سرطان سینه تهاجمی را در خانم های جوان تر کاهش دهد.

این دارو که Ribociclib نام دارد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان خانم هایی تایید شده بود که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و به سرطان پیشرفته سینه دچار بودند.

در حال حاضر متخصصین عنوان می کنند این درمان برای خانم هایی که در دروان قبل از یائسگی قرار دارند نیز موثر می باشد.

در کارآزمایی که در این باره انجام گرفت زمان آهسته شدن پیشرفت سرطان دو برابر شده و از یک سال به دو سال افزایش یافت.

به گفته دکتر Neil Iyengar متخصص درمان سرطان سینه در مرکز سرطان واقع در شهر نیویورک، مزایای به دست آمده در خانم های جوان مشابه خانم هایی بوده است که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند. لازم به ذکر است Neil Iyengar خود در این کارآزمایی انجام شده حضور نداشت.

بنا به گفته این متخصص، سرطان سینه اغلب در خانم های سالمند اتفاق می افتد و تومورهایی که قبل از یائسگی ایجاد می شوند اغلب تهاجمی ترند. این تحقیق بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا به پاسخ این سوال پرداخته است که آیا این درمان برای خانم های جوان نیز موثر است؟

داروی Ribociclib با نام تجاری Kisqali یکی از داروهایی است که به دسته مهار کننده های CDK4/6 تعلق دارد. این داروها دو پروتئین را مهار می کنند که این دو پروتئین در رشد و تقسیم سلول سرطانی دخیل اند.

 داروی Kisqali در خط اول درمان خانم های یائسه مبتلا به سرطان پیشرفته سینه قرار دارد. منظور از سرطان پیشرفته سینه سرطانی است که در آن سلول های سرطانی با استفاده از استروژن تغذیه شده و اصطلاحا این سرطان ها hormone receptor-positive نامیده می شوند.

این بدان معنی است که می توان از مهارکننده های آروماتاز نیز در درمان خانم های سالمند استفاده کرد. این داروها تولید استروژن را در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند بلاک می کند. مهارکننده های آروماتاز می تواند در خانم های جوانی که قبل از دوران یائسگی قرار دارند نیز استفاده شود اما در صورتی که با داروهایی توام گردد که تولید استروژن در تخمدان ها را سرکوب می کند.

در این کارآزمایی 672 خانم مبتلا به سرطان پیشرفته سینه حضور داشتند. بازه سنی افراد 25 تا 58 سال بود. این افراد در دوران قبل از یائسگی قرار داشته و یا در حال ورود به دوران یائسگی بودند.

همه خانم ها درمان استاندارد مبتنی بر مهارکننده آروماتاز (تاموکسیفن) و داروهای سرکوب کننده تخمدان را دریافت می کردند. نیمی از خانم ها به طور تصادفی داروی Kisqali را نیز استفاده کردند. پلاسبو نیز برای نیمه دیگری از افراد مورد استفاده قرار گرفت.

تمرکز اصلی در این کارآزمایی آهسته کردن زمان پیشرفت بیماری بود و اینکه افراد تا چه مدت می توانند بدون تشدید سرطان به زندگی خود ادامه دهند.

به گفته رهبر این تحقیقات دکتر Debu Tripathy یافته ها نشان داد این داروی جدید می تواند برای خانم های جوان تر نیز موثر باشد. این فرد متخصص انکولوژی پستان در دانشگاه تگزاس است.

ایشان همچنین متذکر شدند Kisqali هنوز برای درمان در خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند تایید نشده است.

در ماه گذشته نوارتیس شرکت سازنده دارو عنوان داشت بر اساس یافته های به دست آمده در این کارآزمایی بالینی می توان تحقیقات بیشتری را در مورد تاثیرات Kisqali در درمان خانم های جوان تر ترتیب داد.

یافته های حاصل از این تحقیق در سمپوزیوم سرطان سینه سن آنتونیو ارائه شده است. تحقیقات ارائه شده در نشست های پزشکی تا قبل از منتشر شدن در ژونال های کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

البته Kisqali معایبی نیز دارد. برای مثال، این دارو سبب افت تعداد سلول های سفید خون می گردد در نتیجه فرد مستعد ابتلا به عفونت خواهد شد.

در این تحقیق سه چهارم بیمارانی که از Kisqali استفاده کردند دچار افت تعداد سلول های خونی به نام نوتروفیل شدند اگرچه علائمی نشان ندادند.

تعداد اندکی از خانم ها دچار تغییراتی در فعالیت الکتریکی قلب شدند که می توانست ریتم غیرنرمال قلب را در پی داشته باشد. شرکت داروسازی نوارتیس اعلام داشت قبل از مصرف داروی Kisqali باید وضعیت قلب بررسی شود و این چکاپ باید در طول درمان نیز ادامه یابد.

در این کارآزمایی به این سوال پاسخ داده نشد که آیا Kisqali می تواند طول عمر خانم ها را افزایش دهد یا خیر.

دکتر Iyengar اظهار داشت پاسخ به این سوال دشوار می باشد زیرا زمانی که سرطان در فرد پیشرفت کند معمولا سایر درمان ها مانند شیمی درمانی یا درمان های جدید دیگری نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این تحقیق همچنان ادامه دارد و محققین در تلاشند تا بهترین دوره درمانی را برای بیمار تعیین کنند. در حال حاضر شواهد قانع کننده ای در دست است که پزشکان و بیماران می توانند آن را مورد توجه داشته باشند.

اینکه بیمه های درمانی چطور استفاده از این دارو را پوشش می دهند از موضوعات دیگری است که باید بدان اهمیت داده شود. دوره 28 روزه درمان با داروهایی مانند Kisqali هزاران دلار هزینه در پی دارد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه