علت سرطان سینه چندان مشخص نیست. تحقیقات نشان داده فاکتورهایی در علت سرطان سینه نقش دارند. در ادامه به فاکتورهای هورمونی دخیل در علت سرطان سینه می پردازیم. 

دروانا: 

خیلی از فاکتورهای خطر دخیل در علت سرطان سینه قابل تغییر نیستند. اما باید توجه داشت حضور فاکتورهای خطر به معنی ابتلا به سرطان سینه نمی باشد. خیلی از افراد با وجود داشتن چندین فاکتور خطر هرگز به سرطان سینه دچار نمی شوند. شناسایی فاکتورهای خطر کمک می کند تا غربالگری سرطان سینه به موقع و با پیگیری های مناسب انجام گردد. توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که برخی افراد نیز بدون آن که فاکتور خطر سرطان را دارا باشند ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. در ادامه بر فاکتورهای هورمونی دخیل در علت سرطان سینه متمرکز می شویم.

علت سرطان سینه: فاکتورهای خطر هورمونی

وجود بیماری های خوش خیم در سینه یکی از فاکتورهای دخیل در علت سرطان سینه می باشد. این ناهنجاری ها می تواند به دلیل رشد بیش از حد بافت گلاندولار سینه و یا افزایش ایجاد بافت فیبروز، بزرگ شدن مجرا یا تشکیل کیست ایجاد شود. خانم هایی که سابقه ابتلا به ضایعات سینه پرولیفراتیو دارند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند مخصوصا اگر سلول های غیر نرمالی به نام هایپرپلازی آتاپیکال در نتایج آن ها مشخص گردد همچنین وجود نواحی متراکم در بافت سینه نیز افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه را به دنبال دارد.

یکی دیگر از فاکتورهای دخیل در علت سرطان سینه داشتن تراکم بالای مینرال استخوان می باشد. زیرا استخوان ها حاوی رسپتورهای استروژنی می باشد و این رسپتورها نسبت به استروژن موجود در گردش خون حساس می باشند. بنابراین دانسیته مینرال استخوان می تواند منعکس کننده مقدار استروژن باشد. یکی دیگر از موارد عوامل خطر دخیل در علت سرطان سینه وجود سابقه شخصی در ابتلا به این بیماری می باشد. خانم هایی که قبلا در یکی از پستان های خود به سرطان مبتلا شده اند در خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر قرار دارند. اگر سابقه کارسینوما داکتال در جا یا DCIS وجود داشته باشد احتمال ابتلا به سرطان سینه در 10 سال آینده حدود 5 درصد می باشد. سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه نیز از دیگر فاکتورهای خطر دخیل در علت سرطان سینه می باشد. به طور کلی کمتر از 10 درصد همه سرطان های سینه با جهش های ژنتیکی وراثتی ارتباط دارد. اندکی از سرطان های سینه به دلیل جهش های BRCA1 و BRCA2 ایجاد می گردد. در افراد دارای این جهش احتمال ابتلا به سرطان سینه بین 40 تا 70 درصد می باشد.

استفاده طولانی مدت از پروژستین خوراکی در بازه سنی 50 تا 79 سال نیز عامل دیگری است که می تواند در علت سرطان سینه نقش داشته باشد. علاوه بر سرطان سینه احتمال بروز لخته های خونی، بیماری های قلبی، سکته مغزی و لخته در پا نیز با مصرف این دارو افزایش می یابد. افزایش مقدار تستوسترون نیز ممکن است با افزایش احتمال و علت سرطان سینه ارتباط داشته باشد. فاکتورهای هورمونی دیگری مانند افزایش مقدار انسولین و فاکتورهای رشد مرتبط با مسیر انسولین ممکن است در افزایش احتمال و علت سرطان سینه نقشی داشته باشد. شروع قاعدگی در سنین پایین و وقوع یائسگی در سنین بالا سبب می شود بدن بیشتر در معرض استروژن قرار داشته باشد و همین امر نیز می تواند در علت سرطان سینه دخالت داشته باشد. 

دکتر سرور هدیه لو

دکتر سرور هدیه لو

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سرور هديه لو جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، دکتر سرور هدیه لو عضو انجمن زنان و مامایی ایران و دارای تجارب ارزشمند در حوزه زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سرور هدیه لو
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه