تحقیقی جدید نشان داد بیماری های لثه با افزایش ریسک برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، ملانوما، سرطان سینه و سرطان مری در خانم های یائسه ارتباط دارد. در این تحقیق تنها ارتباط بین بیماری های لثه و افزایش ریسک ابتلا به سرطان مشاهده شد و دلیل آن اثبات نگشت. برای روشن شدن این ارتباط به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

دروانا:

تحقیقی جدید نشان داد بیماری های لثه با افزایش ریسک برخی سرطان ها در زنان یائسه ارتباط دارد. این نکته در زنانی که سیگاری نبودند نیز صادق می باشد.

بیماری های پریودنتال با افزایش ریسک 14 درصدی برخی انواع سرطان ارتباط دارد. اما بیشترین ریسک در مورد سرطان مری مطرح است که ریسک ابتلا به آن در بین خانم های مسن که به بیماری های لثه دچار هستند بیش از سه برابر می باشد.

بعلاوه تحقیقات نشان داد بیماری لثه با افزایش ریسک سرطان ریه، صفرا، ملانوما (نوعی سرطان پوست) و سرطان سینه ارتباط دارد. به گفته محقق ارشد این تحقیقات Jean Wactawski-Wende از دانشگاه ایالتی نیویورک این یافته ها می تواند هدف جدید در دخالت های پیشگیری از سرطان محسوب شود، به عبارتی بهداشت دهان، درمان و پیشگیری از بیماری های پریودنتال می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

سرطان سینه، سرطان ریه و صفرا با افزایش ریسک بیشتر در خانم هایی همراه بود که هم به بیماری های لثه دچار بودند و هم سیگار می کشیدند.

برای خانم هایی که سیگاری نبودند ارتباط بین بیماری های لثه و سرطان هایی مانند ملانوما وجود داشت.

اگر چه بیماری لثه و بیماری های قلبی با هم ارتباط دارند اما افزایش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری های لثه چندان مشخص نیست.

Wactawski-Wende عنوان می کند شاید بیماری های لثه می تواند مارکری از سلامت کلی فرد باشد. اما این پتانسیل وجود دارد که التهاب موضعی و سیستمیک ناشی از باکتری های حفره دهان از طریق بلع و تنفس به سایر بخش های بدن منتقل شود هم چنین این باکتری ها می توانند از طریق بافت دهانی وارد جریان خون شوند.

باید توجه داشت این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که علت این ارتباط را نشان دهد. در این تحقیق محققین داده های نزدیک به 66000 خانم ها 54 تا 86 ساله را جمع آوری کردند. این خانم ها بر اساس پرسش نامه هایی که مربوط به سال های 1999 تا 2003 بود گزارشی مبنی بر بیماری لثه داده بودند. محققین در سپتامبر 2013 آن ها را به لحاظ وجود سرطان مورد بررسی قرار دادند.

در پیگیری که به مدت هشت سال انجام شد محققین نزدیک به 7200 مورد ابتلا به سرطان را تشخیص دادند. بر اساس آن چه که متخصصین دندانپزشک و متخصصین انکولوژی عنوان می کنند یکی از محدودیت های این تحقیق آن بود که گزارش بیماری لثه بر اساس خود افراد داده شده بود.

دکتر رونالد بوراکف دندانپزشک در بیمارستان دانشگاه منهست که خود در این تحقیق حضور نداشت عنوان داشت ممکن است ارتباطی بین بیماری های لثه و سرطان وجود داشته باشد اما ما نمی توانیم بگوییم این ارتباط چقدر قوی است زیرا بیماری لثه در این تحقیق بر اساس گفته خود افراد گزارش شده است. ایشان افزودند برای تعریف دقیق این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. ایشان هم چنین توصیه کردند افراد باید مراقب علائم بیماری های لثه مانند خونریزی به هنگام مسواک زدن و یا افتادن دندان ها باشند.

بر اساس گفته دکتر استفان برینک متخصص انکولوژی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک این یافته ها قویا تاکید دارد که برای بررسی ارتباط بین بیماری های پریودنتال و سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

این ارتباط ممکن است مستقیم نباشد اما به سادگی مشخص است افرادی که مراقبت ضعیفی از دهان و دندان خود به عمل می آورند احتمالا کمتر از جنبه های دیگر نیز مراقب خودشان هستند. شاید افرادی که بهداشت دهان ضعیفی دارند رژیم غذایی مناسبی ندارند، به اضافه وزن دچارند، ورزش نمی کنند و الکل می نوشند که همگی این موارد با افزایش ریسک ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

این گزارش در اول آگوست در ژورنال اپیدمیولوژی، بیوماکرها و پیشگیری از سرطانCancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه