بر اساس گزارش های جدید افراد مبتلا به اچ آی وی با ریسک حمله قلبی رو به رو هستند، به نظر می رسد این افراد دو برابر بیشتر از افرادی که به ویروس ایدز آلوده نیستند در خطر حمله قلبی قرار دارند.

این افزایش ریسک حتی در افرادی مشاهده شده است که ویروس در آن ها با استفاده داروهای ضد ویروس سرکوب شده و سطح ویروس به مقدار غیر قابل تشخیصی در خون رسیده است.

بر اساس گفته دکتر متیو فینستین متخصص قلب در دانشگاه نورت وسترن شیکاگو دلایل متعددی برای این افزایش ریسک وجود دارد.

او عنوان کرد به نظر می رسد فاکتور کلیدی، التهاب مزمنی باشد که در اثر اچ ای وی ایجاد می شود و این نکته حتی زمانی که ویروس در خون قابل تشخیص نیست نیز صادق است.

او توضیح داد که ریسک بیماری قلبی و سکته افزایش می یابد زیرا ویروس مخزنی را در بافت های بدن حفظ می کند و به این ترتیب پاسخ های ایمنی و التهابی مزمن می تواند منجر به ایجاد پلاک های التهابی شود که در نهایت حمله قلبی و سکته را در بر دارد. علاوه بر این تشکیل پلاک ها در بیماران مبتلا به اچ آی وی 10 تا 15 سال زودتر از بیمارانی اتفاق می افتد که به این عفونت دچار نیستند.

او هم چنین توضیح داد توانایی در پیش بینی حملات قلبی و سکته ضروری است، اما بهترین راه آن هنوز مشخص نیست.

در این تحقیق بیش از 11000 فرد حضور داشتند که مراقبت های مربوط به اچ آی وی را در یکی از 5 سایت موجود در آمریکا دریافت می کردند. محققین نرخ بروز حملات قلبی را در این افراد با جمعیت کلی مورد مقایسه قرار دادند. آن ها بررسی کردند چطور دو ابزار تخمین زننده ریسک بیماری قلبی در جمعیت مبتلا به اچ آی وی عمل می کند.

محققین اظهار داشتند این ابزارها در افراد مبتلا به اچ آی وی مفید است اما دقت آن ها در ارزیابی ریسک حمله قلبی در حد انتظار قوی نیست. مادامی که سن جمعیت مبتلا به اچ آی وی افزایش می یابد، بنا به گفته محققین مطالعاتی باید انجام شود که در آن برآورد ریسک حملات قلبی با استفاده از اطلاعات جدید مورد بررسی قرار گیرد تا توانایی پیش بینی ریسک حمله قلبی افزایش یابد.

اگر این ریسک به دقت پیش بینی شود بیماران می توانند با داروهایی درمان شوند که این ریسک را کمتر می کند از جمله این داروها می توان به داروهای کاهنده فشار خون و کلسترول اشاره کرد.

دکتر فینستین توضیح داد زمانی که افراد بیشتر در خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته باشند، از این دارو ها نفع بیشتری می برند و می توان عوارض جانبی احتمالی را نیز به نحوی تعدیل کرد. اما ما هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم درک کنیم که چطور می توان ریسک بیماری های قلبی را به بهترین نحو در افراد مبتلا به اچ آی وی پیش بینی کرد.

این گزارش به صورت آنلاین در تاریخ 21 دسامبر در ژورنال JAMA Cardiology منتشر شد.

بر اساس گفته های دکتر فینستین برآورد می شود 1.2 میلیون آمریکایی به اچ آی وی مبتلا باشند و این نرخ در جهان حدود 35 میلیون می باشد.

دکتر میشل هربرگ از انجمن پزشکی اچ آی وی در واشنگتن دی سی عنوان کرد مادامی که افراد مبتلا به اچ آی وی بیشتر زندگی می کنند، ریسک حمله قلبی نیز در آن ها بیشتر می شود. مادامی که این افراد بیشتر عمر می کنند بیشتر به مجموعی از بیماری ها اعم از بیماری های قلبی دچار می شود. صرف اچ آی وی می تواند ریسک این بیماری ها را افزایش دهد اما در بین افراد آلوده کسانی نیز هستند که سیگار می کشند و استعمال دخانیات نیز شانس ایجاد بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

او هم چنین توضیح داد قومیت نیز می تواند در این میان نقش داشته باشد. در آمریکا اچ ای وی بیماری اقلیتی محسوب می شود که می توانند با افزایش خطر بیماری های قلبی رو به رو باشند.

بر اساس گفته محققین در کارآزمایی بالینی که در دانشگاه نورت وسترن در جریان است روی این موضوع متمرکزند که چطور داروهایی که در بیماری های قلبی رایج اند مانند استاتین های کاهنده کلسترول می توانند به پیشگیری از بیماری قلبی در افراد آلوده به اچ آی وی کمک کنند.

نکات کلیدی در کاهش ریسک حملات قلبی در جمعیت آلوده به ویروس اچ آی وی مشابه سایر افراد است. با درمان باید بار ویروس را تا حد امکان پایین نگاه داشت به این ترتیب سیستم ایمنی تقویت می شود. هم چنین باید مصرف سیگار را قطع کرده و بیشتر ورزش کرد.

دکتر هربرگ عنوان کرد پزشکان آگاهند که بیماران اچ آی وی مثبت مادامی که بیشتر زندگی می کنند به مراقبت های درمانی بیشتری در مقایسه با افراد غیر مبتلا نیاز دارند.

تاریخ انتشار: 1395/10/23
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه