بر اساس یافته های جدید داشتن کمری بزرگ، شاخص توده بدن بالا و ابتلا به دیابت نوع دو شما را در خطر ابتلا به سرطان کبد قرار می دهد.

دکتر پیتر کمپبل مدیر استراتژیک تحقیقات سرطان دستگاه گوارش در انجمن سرطان آمریکا عنوان کرد ما دریافتیم هر کدام از این سه فاکتور خطر با بروز سرطان کبد ارتباط دارد. نرخ سرطان کبد در آمریکا از سال 1970 تقریبا سه برابر شده است و پیش آگهی برای بیمارانی که به این نوع سرطان دچار هستند، تقریبا مبهم است.

این تیم تحقیقاتی داده های مربوط به 1.57 میلیون فرد بالغ را از 14 تحقیق انجام شده مورد بررسی قرار دادند و در آن به ارتباط بین این بیماری با چاقی و دیابت نوع دو پرداختند. هیچ کدام از شرکت کنندگان در شروع این بررسی به سرطان دچار نبودند.

در طول زمان، 6.5 درصد شرکت کنندگان به دیابت نوع دو مبتلا شدند که بیماری مرتبط با چاقی است. بررسی ها نشان داد بیش از 2100 نفر به سرطان کبد دچار شدند.

بعد از مقایسه نرخ ابتلا به سرطان کبد در بین افراد چاقی که به دیابت دچار بودند و آن هایی که چاق بوده اما به دیابت دچار نبودند، محققین دریافتند افراد مبتلا به دیابت نوع دو 2.6 برابر بیشتر در خطر تشخیص سرطان کبد قرار داشتند. این یافته ها بعد از در نظر گرفتن سایر فاکتورهای خطر از جمله نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و فاکتورهای نژادی هم چنان صادق بود.

مادامی که BMI افراد افزایش می یافت (محاسبه مبتنی بر قد و وزن) ریسک ابتلا به سرطان نیز افزایش می یافت. محققین دریافتند به ازای هر 2 اینچ اضافه برای اندازه دور کمر ریسک ابتلا به سرطان کبد 8 درصد افزایش یافت.

این نتایج در تاریخ 14 اکتبر در ژورنال Cancer Research منتشر شد.

دکتر کمپبل در اخبار ژورنال افزود این یافته ها تاکید می کند که سرطان کبد از جمله سرطان هایی است که با چاقی ارتباط دارد.

در آمریکا، تقریبا 8 نفر از 100000 فرد بالغ در سال به سرطان کبد دچار می شوند.

باید توجه داشت در حالی که این تحقیق ارتباط بین چاقی و سرطان کبد را نشان داد اما علت این ارتباط را اثبات نکرد. این یافته ها در راستای تحقیقات قبلی است که نشان می دهد چاقی و دیابت می تواند در افزایش چشم گیر بروز سرطان کبد در سال های اخیر دخالت داشته باشد.

بر اساس گفته دکتر کمپبل، سرطان کبد تنها به مصرف بیش از حد الکل و ابتلا به عفونت های ویروسی هپاتیتی مربوط نیست.

او افزود بر اساس یافته های این تحقیق در مورد افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع دو ریسک ابتلا به سرطان کبد بیش از دو برابر افرادی است که به دیابت نوع دو دچار نیستند.

کاترین مک گلین محقق موسسه ملی سرطان در آمریکا عنوان کرد از دیدگاه سلامت عمومی این نتایج اهمیت دارد زیرا چاقی و دیابت بسیار شایع هستند. او توضیح داد در حالی که برخی فاکتورهای خطر مانند ابتلا به ویروس هپاتیت بی و یا سی در افزایش احتمال سرطان کبد شناخته شده است، اما این فاکتورها در مقایسه با چاقی و دیابت شیوع کمتری دارند.

تاریخ انتشار: 1395/08/15
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه