وزن گیری مناسب نوزاد:  محاسبه رشد کودک بر اساس نمودار قد و وزن  می تواند روند وزن گیری مناسب نوزاد را به ما نشان دهد. توجه به وزن گیری مناسب نوزاد از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیرا اضافه وزن در این دوران می تواند با اضافه وزن در دوران کودکی ارتباط داشته باشد.

دروانا:

 وزن گیری مناسب نوزاد

چطور از وزن گیری مناسب کودک مطمئن شویم؟

اگر شما در مورد وزن گیری مناسب نوزاد خود نگرانی هایی دارید می توانید در این مورد با پزشک مشورت کنید. رشد مناسب نوزاد و وزن گیری مناسب نوزاد از جمله مهم ترین مواردی است که در معاینات روتین کودکان بدان توجه می گردد.

در طول دوران نوزادی پزشک روند رشد طفل را بر اساس نموداری که وزن و قد مناسب نوزاد را نشان می دهد ارزیابی می کند که به نمودار وزن گیری نوزاد یا نمودار قد و وزن معروف می باشد. در ادامه پزشک شاخص توده بدنی نوزاد را محاسبه خواهد کرد. شما با استفاده از این چارت می توانید قد و وزن مناسب نوزاد و در واقع روند رشد نوزاد را دنبال کرده و او را با سایر همسالانش مقایسه کنید. بر اساس نمودار رشد سازمان بهداشت جهانی، نوزادی که نسبت وزن به قد او بیش از صدک 98 ام قرار داشته باشد در آن صورت وزن نوزاد نسبت به قد او زیاد خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که نوزادان به رژیم غذایی غنی از چربی نیاز دارند؛ زیرا چربی روند رشد مناسب نوزاد را در این دوران تضمین می کند. نوزادی که تنها از شیر مادر برای تغذیه استفاده می کند حدود نیمی از کالری روزانه خود را از چربی موجود در شیر مادر دریافت می کند. در نتیجه محدود کردن کالری برای کاهش وزن تا قبل از دو سالگی توصیه نمی شود.

چربی و کالری بیش از حد ممکن است به عنوان یک نگرانی در نظر گرفته شود. برای مثال، سنگین بودن می تواند سینه خیز رفتن و راه رفتن را به تاخیر بیندازد. این درحالی است که سینه خیز رفتن و راه رفتن بخش عمده ای از رشد فیزیکی و عاطفی نوزادان را تشکیل می دهد. این احتمال وجود دارد که کودکان چاق در دوران بلوغ نیز چاق باقی بمانند.

سعی کنید وزن نوزاد را در محدوده سالمی حفظ کنید. بر این اساس توجه به نکات زیر می تواند موثر واقع شود:

  • اضافه وزن خود را در طول بارداری کنترل کنید: اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری با افزایش ریسک تولد فرزندی که به اضافه وزن دچار است همراه می باشد. تحقیقات نشان می دهد هر چه زمان تولد وزن نوزاد بیشتر باشد احتمالا ریسک چاقی در دوران کودکی نیز بیشتر خواهد بود.
  • تغذیه با استفاده از شیر مادر: برخی تحقیقات نشان داده است تغذیه با استفاده از شیر مادر می تواند ریسک بروز چاقی و اضافه وزن در بزرگسالی را کاهش دهد.
  • محدود کردن استفاده از نوشیدنی های شیرین: آبمیوه بخش ضروری در رژیم غذایی طفل محسوب نمی شود. مادامی که شما غذاهای جامد را وارد رژیم غذایی نوزاد می کنید می توانید استفاده از میوه ها و سبزیجات را به عنوان گزینه های موثر در نظر داشته باشید.
  • برای آرام کردن فرزند خود به دنبال راه های دیگری باشید: بسیاری از مادران در زمان نوزادی برای آرام کردن فرزند خود تنها از شیر دادن به او استفاده می کنند که بدین ترتیب احتمال اضافه وزن را بالا می برند. برخی اوقات می توان گزینه های دیگری مانند استفاده از پوزیشن جدید، محیطی آرام تر و یا نوازشی ملایم را نیز برای آرام کردن کودک به کار برد.
  • استفاده از رسانه ها را محدود کنید: استفاده از رسانه ها در کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود. تماشای هر چه بیشتر برنامه های تلویزیونی می تواند ریسک اضافه وزن را در کودکان به دنبال داشته باشد.
  • مادامی که فرزند شما بزرگ تر می شود در مورد وزن و تغذیه او با پزشک در ارتباط باشید. همچنین برای مشورت و راهنمایی دقیق تر می توایند با متخصص تغذیه صحبت کنید.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه