بر اساس توصیه های جدید انجمن قلب آمریکا دارو های دسته استاتین کاهنده کلسترول با سایر داروهایی که برای بیماری های قلبی نسخه می شوند می تواند تداخل داشته باشد.

استاتین ها از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده ای در آمریکا نسخه می شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 2014، تقریبا یک چهارم آمریکایی های 40 سال و بالای 40 سال از استاتین ها استفاده می کنند. بنا به گفته انجمن قلب، این دارو های برای افرادی نسخه می شوند که به آترواسکلروزیس (تصلب شرائین) دچارند و یا آن هایی که در خطر ابتلا به چنین مشکلی قرار دارند، این بدان معناست که مصرف کنندگان استاتین ها ممکن است سایر داروهای قلبی عروقی را نیز استفاده کنند.

بنا به گفته باربارا ویگینز داروساز بالینی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، مزایای این داروها به طور کلی بر خطرات آن ها غلبه دارد. اما پزشکان و بیماران باید آگاه باشند که داروها چطور می تواند با هم تداخل داشته باشد.

بر اساس گفته انجمن قلب طیف وسیعی از داروها می تواند با استاتین ها تداخل داشته باشد. این لیست در تاریخ 17 اکتبر در ژورنال Circulation منتشر شده و عبارت است از:

  • سایر داروهای کاهنده کلسترول مانند فیبرات ها و مخصوصا جم فیبروزیل
  • داروهای کاهنده فشار خون به نام بلاکرهای کانال کلسیم از جمله آملودیپین، وراپامیل، دیلتیازم
  • داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و ticagrelor
  • داروهایی که برای درمان  مشکلات مربوط به ریتم قلبی استفاده می شود مانند آمیودارون، دیگوکسین، درونیدرونات
  • داروهایی که برای نارسایی قلبی استفاده می شود مانند ivabradine و sacubitril/valsartan

رایج ترین مسئله بنا به گفته ویگینز این است که برخی داروها مقادیر استاتین ها را در خون افزایش می دهد بنابراین ریسک بروز مشکلات مربوط به عضلات را افزایش می هد.

استاتین ها می توانند به بافت ماهیچه ها آسیب برسانند و اغلب سبب ضعف یا درد ماهیچه ای می شوند. به ندرت این افراد دچار مشکل ماهیچه ای شدیدی به نام رابدومایولایزیس می شوند که در آن فیبرهای ماهیچه ای تجزیه شده و این می تواند به کلیه ها نیز آسیب برساند.

استاتین ها ممکن است مقادیر داروهایی مانند وارفارین در خون را افزایش دهند که نتیجه آن افزایش احتمال بروز خونریزی های داخلی است.

خیلی از تداخلاتی که بین استاتین ها و سایر داروهای قلبی وجود دارد خفیف است و اگر دوز استاتین کافی باشد این عوارض محدود خواهد شد.

اما انجمن قلب هشدار می دهد از مصرف برخی داروها همزمان با استاتین ها اجتناب شود.

لواستاتین، سیمواستاتین و پراواستاتین نباید با جم فیبروزیل استفاده نشود زیرا ریسک بروز اسیب ماهیچه ای را افزایش می دهد. دکتر Thomas Whayne از انستیتو قلب گیل کنتاکی با این توصیه ها موافق بود.

او گفت افرادی که به فیبرات نیاز دارند انتخاب های بهتری مانند فنوفیبرات دارند.

بنا به گفته انجمن قلب آمریکا فنوفیبرات مقادیر استاتین ها را تنها اندکی افزایش می دهد.

Wiggins و Whayne هر دو بر بی خطر بودن استاتین ها تاکید کردند.

Whayne که خود در این بررسی شرکت نداشت عنوان کرد این ها داروهای بسیار خوبی هستند و افراد نباید از مصرف آن بهراسند. او افزود افراد باید از تداخل های دارویی احتمالی آگاه باشند  و این فقط محدود به مصرف استاتین ها با سایر داروهای قلبی نمی باشد.

او توصیه کرد اسامی همه داروها و حتی مکمل هایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه کرده و مصرف می کنید را به پزشک تان اطلاع دهید. ما باید بدانیم احتمال بروز تداخل بین داروها و مکمل های مصرفی وجود دارد.

ویگینز به نکته دیگری اشاره کرد: حتی وقتی روی مصرف یک داروی ترکیبی خاص قرار دارید احتمال بروز مشکلاتی در طولانی مدت وجود دارد. برای مثال اگر عملکرد کلیه فرد در طول زمان تغییر کند این مسئله می تواند تداخلاتی را به همراه داشته باشد. او پیشنهاد کرد زمانی که افراد علائمی مانند ضعف ماهیچه ای و درد را احساس می کنند که به می تواند به استاتین ها و یا سایر داروها مربوط باشد، فورا به پزشک خود اطلاع دهند. آن ها باید هر زمان که داروهای شان تغییر یافت با پزشک یا داروساز خود صحبت کنند، حتی زمانی که مصرف دارو قطع می شود نیز چنین مشورتی باید انجام شود.

هر کدام از این تغییرات می توانند بر نحوه متابولیزه شدن دارو تاثیر گذاشته و احتمال برو اثرات جانبی را افزایش دهد.

تاریخ انتشار: 1395/08/10
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه