بر اساس یافته های جدید، فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت و یا مادران مبتلا به دیابت بارداری بیشتر در خطر مشکلات و عوارض هنگام تولد قرار دارند.

بر اساس این تحقیق جدید که در ایتالیا انجام شد برخی عوارض عبارت است از کاهش قند خون، بروز ناهنجاری ها و بزرگ بودن و یا کوچک بودن بیش از حد هنگام تولد.

دکتر نوید معتبر (Navid Mootabar) از بخش زنان و زایمان بیمارستان وستچستر شمالی در نیوریورک عنوان کرد این تحقیق دانسته های ما را که از مدت ها بر آن تاکید داشتیم، تایید کرد. کنترل ضعیف دیابت می تواند نتایج ضعیفی را در دوران بارداری در پی داشته باشد. در این تحقیق تیمی به رهبری دکتر Basilio Pintuadi در بیمارستانی در میلان نتایج زایمان خانم های باردار مبتلا به دیابت و دیابت بارداری را مورد ارزیابی قرار دادند که در سال های 2000 تا 2012 زایمان انجام داده بودند.

بعد از در نظر گرفتن داده هایی مانند سن خانم ها، داروی مصرفی و سایر موارد مربوط به سلامت شان اعم از فشار خون بالا، محققین از مدل کامپیوتری برای محاسبه ریسک برخی مشکلات استفاده کردند.

در این آنالیز بیش از 135000 خانم باردار حضور داشتند. از بین این ها، 1357 خانم به دیابت بارداری مبتلا بودند و 234 مورد نیز قبل از باردار شدن به دیابت دچار بودند.

نتایج بارداری در خانم های مبتلا به دیابت و دیابت بارداری با نتایج بارداری در خانم هایی که به هیچ یک از این دو شرایط مبتلا نبودند مورد مقایسه قرار گرفت.

در این تحقیق نشان داده شد، خانم های مبتلا به دیابت 36 بار بیشتر در خطر به دنیا آوردن فرزندی با قند خون پایین بودند در حالی که این خطر برای افراد مبتلا به دیابت بارداری 10 برابر بیشتر بود. 

خانم های مبتلا به دیابت بارداری 70 درصد بیشتر در خطر به دنیا آوردن فرزندانی بیش از حد بزرگ و یا بیش از حد کوچک و یا فرزندان مبتلا به زردی بودند. این خانم ها هم چنین دو برابر بیشتر به انجام سزارین نیاز داشتند و یا در خطر به دنیا آوردن فرزندانی با ناهنجاری مادرزادی و یا مقدار کم منیزیم و کلسیم بودند.

این گروه تحقیقاتی نشان داد خانم هایی که به دیابت مبتلا بوده و باردار شده بودند تقریبا شش برابر بیشتر در خطر داشتن فرزندانی کوچک قرار داشته و تقریبا هشت برابر بیشتر در خطر داشتن فرزندانی بیش از حد بزرگ قرار داشتند.

این خانم ها 2.6 برابر بیشتر در خطر داشتن فرزندانی مبتلا به زردی بودند. ریسک بروز ناهنجاری 3.5 برابر بیشتر بود، ریسک میزان کم کلسیم و منیزیم تقریبا ده برابر بیشتر بود و ریسک سزارین نیز در بین خانم های مبتلا به دیابت 8.5 برابر بیشتر بود. 

این تحقیق به صورت مشاهده ای انجام شد، به این معنی که تنها به وجود برخی ارتباطات اشاره کرده بود و به اثبات علت مشاهدات نپرداخته بود. محققین متذکر شدند که سایر مشکلات اعم از فشار خون بالا و اختلالات تیروئیدی با بدتر شدن پیامدهای بارداری مرتبط است.

بر اساس یافته های دکتر معتبر تاکید بر اهمیت مراقبت های قبل از بارداری می تواند نتایج را تقویت کند (منظور بهینه سازی کنترل دیابت قبل از باردار شدن می باشد).

دکتر جنیفر وو متخصص زنان و زایمان از بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک عنوان کرد او موافق است که فرزندان به دنیا آمده از بیماران مبتلا به دیابت و دیابت بارداری با خطرات معنی دار بیشتری رو به رو هستند. تشخیص صحیح و مشاهده این بیماران بسیار ضروری است و می تواند بسیار کمک کننده باشد.

این یافته ها در نشست انجمن اروپا در مونیخ آلمان ارائه شده است. یافته های ارائه شده در نشست ها عموما تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تاریخ انتشار: 1395/07/10
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه