دیابت در دوران بارداری اغلب عوارضی به دنبال دارد که ممکن است هم مادر و هم نوزاد را تحت تاثیر قرار دهند. در این مقاله می خواهیم انواع عوارض دیابت در دوران بارداری برای مادر و نوزاد مطالعه کنیم. 

دروانا: 

بیشتر خانم هایی که دچار دیابت در دوران بارداری هستند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند. با این حال، در صورتی که دیابت در دوران بارداری به خوبی کنترل نشود می تواند موجب عدم کنترل مناسب سطح قند خون شده و سبب بروز مشکلاتی برای مادر و نوزاد شود؛ افزایش احتمال نیاز به زایمان سزارین از جمله این مشکلات است.

عوارض دیابت در دوران بارداری که نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهند

در صورتی که مادر به دیابت در دوران بارداری دچار باشد، خطر مشکلات زیر در نوزاد افزایش می یابد:

  • اضافه وزن نوزاد. وجود گلوکز اضافی در جریان خون مادر از جفت عبور کرده و موجب تحریک پانکراس نوزاد برای تولید انسولین بیشتر می شود. این موجب می گردد که نوزاد رشد زیادی داشته باشد (ماکروزومیا). نوزادان بسیار درشت که وزن شان 4 کیلوگرم یا بیشتر است، بیشتر در معرض گیر کردن در کانال زایمان، بروز آسیب های زمان تولد و نیاز به انجام زایمان سزارین هستند.
  • تولد زودرس (نارس) و سندرم دیتسرس تنفسی. سطح قند خون بالا در مادر ممکن است خطر زایمان زودرس در او و تولد نوزاد قبل از زمان موعد را افزایش دهد. در دیابت در دوران بارداری، پزشک ممکن است به علت درشت بودن نوزاد زایمان زودرس را توصیه کند. نوزادانی که به صورت نارس متولد می شوند ممکن است سندرم دیسترس تنفسی (شرایطی که تنفس را دشوار می سازد) را تجربه کنند. نوزادان مبتلا به این سندرم ممکن است تا زمانی که ریه ها کامل شده و قوی تر بشوند به تنفس کمکی نیاز داشته باشند. نوزادانی که مادران آن ها به دیابت در دوران بارداری مبتلا بوده اند ممکن است سندرم دیسترس تنفسی را تجربه کنند حتی اگر تولد زودرس نداشته باشند.
  • افت قند خون (هیپوگلیسمی). برخی مواقع نوزادان مادران مبتلا به دیابت در دوران بارداری اندکی بعد از تولد دچار افت قند خون یا همان هیپوگلیسمی می شوند؛ زیرا تولید انسولین در پانکراس آن ها بالا است. موارد شدید از هیپوگلیسمی ممکن است زمینه ساز بروز تشنج در نوزادان شود. تغذیه فوری و برخی مواقع دریافت محلول درون رگی گلوکز سطح قند خون نوزاد را به حالت نرمال بازمی گرداند.
  • دیابت نوع دو در آینده. نوزادانی که از مادرانی متولد شده اند که به دیابت در دوران بارداری مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دو در آینده هستند.

عدم درمان دیابت در دوران بارداری می تواند موجب مرگ نوزاد قبل یا اندکی بعد از تولد شود.

عوارض دیابت در دوران بارداری که مادر را تحت تاثیر قرار می دهند

دیابت در دوران بارداری همچنین احتمال برخی عوارض را در مادر بالا می برد:

  • فشار خون بالا و پره اکلامپسی. دیابت در دوران بارداری خطر فشار خون بالا و همچنین پره اکلامپسی (یک عارضه خطرناک بارداری که موجب افزایش فشار خون و بروز سایر علائم تهدید کننده زندگی مادر و نوزاد می شود) را بالا می برد.
  • دیابت در آینده. اگر مادر به دیابت در دوران بارداری دچار باشد، احتمال ابتلا مجدد به بیماری در بارداری های بعدی نیز وجود دارد. همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع دو با افزایش سن نیز بیشتر می شود. با این حال، داشتن سبک زندگی سالم همانند مصرف غذاهای سالم و ورزش کردن می تواند به کاهش خطر دیابت نوع دو در آینده کمک کند.

در میان خانم هایی با سابقه دیابت در دوران بارداری که بعد از زایمان به وزن ایده آل خود رسیده اند، کمتر از یک نفر از هر چهار نفر در نهایت به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.  

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه