عوارض دیابت بارداری بر مادر، جنین موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. از مهم ترین عوارض دیابت بارداری می توان به افزایش احتمال ابتلا به دیابت در زندگی آینده اشاره کرد. 

دروانا: 

دیابت بارداری نوعی بیماری دیابت است که در دوران بارداری ظاهر می شود. دیابت بارداری در طول غربالگری های روتین بارداری تشخیص داده می شود. این غربالگری معمولا بعد از هفته 24 انجام می شود اما احتمال انجام آن کمی زودتر نیز وجود دارد. ابتلا به دیابت بارداری عوارضی را برای مادر و جنین در پی دارد.

عوارض دیابت بارداری بر روند بارداری

ابتلا به دیابت بارداری در صورت عدم کنترل مناسب منجر خواهد شد تا بارداری در دسته بارداری های پر خطر قرار بگیرد. از عوارض دیابت بارداری می توان به پره اکلامپسی اشاره کرد. پره اکلامپسی از عوارض خاص دوران بارداری می باشد که در آن فشار خون بدن افزایش می یابد و شاهد دفع پروتئین در ادرار خواهیم بود. در این شرایط مادر و جنین هر دو در خطر قرار دارند و معمولا باید تحت نظر متخصص قرار داشته باشند. پلی هیدرآمنیوس از دیگر عوارض دیابت بارداری می باشد که در آن مقدار مایع آمنیوتیک افزایش می یابد. افزایش مقدار مایع آمنیوتیک ممکن است احتمال انجام زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد. افزایش احتمال انجام سزارین یکی دیگر از عوارض دیابت بارداری می باشد زیرا ممکن است اندازه جنین بیش از حد بزرگ باشد. در برخی موارد ممکن است القای زایمان پیش از موعد اصلی آن انجام شود و این مورد نیز یکی دیگر از عوارض دیابت بارداری می باشد. به خاطر داشته باشید اگر مقدار قند خون را در محدوده نرمال حفظ کنید در آن صورت احتمال تجربه عوارض دیابت بارداری کاهش خواهد یافت.

عوارض دیابت بارداری بر جنین

جنین مادران مبتلا به دیابت بارداری ممکن است در رشد خود با مشکلاتی رو به رو شوند و این از عوارض دیابت بارداری می باشد. افزایش اندازه جنین که به دلیل افزایش مقدار گلوکز در بدن مادر و انتقال آن به جنین روی می دهد از دیگر عوارض دیابت بارداری می باشد. جنین ممکن است به دلیل افزایش مقدار گلوکز ناچار به تولید مقدار زیادی انسولین باشد. گلوکز اضافی در بدن جنین به صورت چربی ذخیره شده و انسولین اضافی نیز همانند محرک رشد عمل می کند (عوارض دیابت بارداری). جنینی که در معرض انسولین زیاد قرار داشته باشد در پایان بارداری ممکن است در شرایط مساعدی نباشد و این نیز از عوارض دیابت بارداری می باشد. انسولین اضافی تولید شده توسط جنین سبب می شود تا نوزاد بعد از تولد با افت قند خون، افزایش احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی و زردی رو به رو شود و این موارد از عوارض دیابت بارداری محسوب می شود. بنابراین در این شرایط ضروری است که مقدار قند خون جنین مرتبا بررسی شود. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری همراه با دیابت متولد نمی شوند اما ممکن است احتمال دیابت در آن ها به صورت ژنتیکی مطرح باشد بنابراین احتمال ابتلا به دیابت در زندگی آینده آن ها وجود دارد. اما باز هم یادآور می شویم چنانچه مقدار قند خون به طور مناسبی در بارداری کنترل شود احتمال ابتلا به دیابت و چاقی در زندگی آینده فرزند شما کمتر خواهد بود. از عوارض دیابت بارداری در مادرانی که قند خون نامناسبی دارند می توان به افزایش احتمال ابتلا به چاقی و دیابت در فرزندان اشاره کرد.

عوارض دیابت بارداری بعد از زایمان بر مادر

معمولا دیابت بارداری بعد از اتمام این دوران از بین می رود. اما احتمال ابتلا به دیابت از عوارض دیابت بارداری می باشد که مادر را همواره تهدید می کند. بنابراین توصیه می شود 10 تا 12 هفته بعد از زایمان تست HbA1c را انجام دهید. برآورد می شود 30 درصد خانم هایی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، در طول 3 ماه بعد از زایمان در حالت پیش دیابتی قرار دارند. با افزایش سن و وزن احتمال ایجاد دیابت تقویت می گردد. بنابراین توصیه می شود غربالگری دیابت را به طور سالانه دنبال کنید. به خاطر داشته باشید با داشتن رژیم غذایی مناسب، وزن متناسب و فعالیت های فیزیکی مستمر می توان احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داد.

برگرفته از: وبسایت http://nationalwomenshealth.adhb.govt.nz

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه