غربالگری دیابت بارداری با هدف تشخیص زودهنگام دیابت بارداری و درمان به موقع انجام می شود. در این مقاله مروری بر غربالگری دیابت بارداری خواهیم داشت. 

دروانا: 

انسولین هورمونی است که سبب انتقال گلوکز موجود در گردش خون به سلول های بدن می شود. سلول ها از مولکول قند به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. جنین و جفت منجر به تولید هورمون هایی می شوند که در مادر ایجاد مقاومت به انسولین می کند. اغلب خانم ها در زمان بارداری ناچار به تولید انسولین بیشتر می باشند تا مقدار قند خون را در حد نرمال نگاه دارند. برخی خانم های باردار قادر به تولید انسولین بیشتر نیستند و بنابراین قند خون آن ها افزایش می یابد که به این شرایط دیابت بارداری اطلاق می گردد. دیابت بارداری بعد از زایمان معمولا از بین می رود. شناسایی و درمان دیابت بارداری برای به حداقل رساندن عوارض آن در مادر و جنین بسیار اهمیت دارد. خانم هایی که در طول بارداری دچار دیابت بارداری می شوند بهتر است بعد از بارداری نیز غربالگری دیابت را انجام دهند زیرا احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در سال های آینده در مورد آن ها وجود دارد.

غربالگری دیابت بارداری

انجام غربالگری دیابت بارداری به همه خانم های باردار توصیه می شود. انجام غربالگری دیابت بارداری سبب می شود این شرایط زودتر شناخته و درمان شود تا احتمال بروز عوارض کاهش یابد. غربالگری دیابت بارداری معمولا در هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود. اگر فاکتورهای خطر زیر در فرد وجود داشته باشد در آن صورت انجام غربالگری دیابت بارداری زودتر نیز انجام خواهد شد:

  • سابقه دیابت بارداری در بارداری های قبلی
  • چاقی
  • افزایش گلوکز در ادرار
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به دیابت

برای انجام غربالگری دیابت بارداری گزینه های زیر مطرح می شود:

  • غربالگری دیابت بارداری: در این روش غربالگری دیابت بارداری در روز انجام غربالگری خوردن و نوشیدن به روال طبیعی ادامه دارد. به شما 50 گرم گلوکز به فرم یک نوشیدنی شیرین داده خواهد شد. یک ساعت بعد از نوشیدن این محلول شیرین قند خون شما اندازه گیری می شود. اگر قند خون به دنبال این غربالگری دیابت بارداری نرمال باشد در آن صورت تست دیگری انجام نخواهد شد. اگر در این تست غربالگری دیابت بارداری مقدار قند خون 130 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد در آن صورت نتیجه بالا در نظر گرفته می شود. اگر مقدار قند خون بیش از 200 باشد در آن صورت بسیار بالا در نظر گرفته می شود که در این شرایط احتمال ابتلا به دیابت وجود خواهد داشت. اگر نتیجه غربالگری دیابت بارداری نشان دهد مقدار قند خون بالا است در آن صورت باید تست دیگری برای اطمینان از نتایج انجام گیرد. این غربالگری دیابت بارداری تست تولرانس گلوکز خوراکی یا GTT نامیده می شود. در این روش غربالگری دیابت بارداری قند خون ناشتا ابتدا اندازه گیری می شود، سپس یک، دو و سه ساعت بعد از نوشیدن 100 گرم گلوکز نیز دوباره اندازه گیری تکرار می شود. بسیار اهمیت دارد که رژیم غذایی خود را پیش از انجام غربالگری دیابت بارداری تغییر ندهید زیرا ممکن است نتیجه غربالگری دیابت بارداری به طور کاذبی تغییر کند. اگر در طول انجام این نوع غربالگری دیابت بارداری دو یا بیش از دو بار افزایش قند خون به دست آید در آن صورت تشخیص دیابت بارداری تایید می شود.

غربالگری دیابت بارداری: در برخی موارد غربالگری دیابت بارداری به این صورت انجام می گردد که ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود و در ادامه دوباره یک و دو ساعت بعد به دنبال نوشیدن 75 گرم گلوکز اندازه گیری قند خون تکرار می شود. در این مورد از غربالگری دیابت بارداری اگر یک یا بیش از یک بار شاهد افزایش قند خون بودیم دیابت بارداری تشخیص داده می شود. 

دکتر آرزو ناصحی

دکتر آرزو ناصحی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر آرزو ناصحي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، دکتر آرزو ناصحی در دوران طرح تخصصی به عنوان پزشک نمونه انتخاب گردیدند.
 
تایید شده: توسط دکتر آرزو ناصحی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه