رژیم غذایی به نام Paleo می تواند به کاهش وزن خانم های مسن هم چنین به کاهش ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی در آن ها کمک کند.

بنا به گفته محققین، برخی خانم ها با رعایت دستورالعمل این رژیم غذایی از این مزایا بهره برده اند و این حتی در مورد خانم هایی نیز صادق بوده است که نیازی به کنترل کالری مصرفی نداشته اند.

به گفته Caroline Blomquist دانشجوی دکترا از دانشگاه Umea واقع در سوئد، نتایج  تحقیق انجام شده در این زمینه نشان داد رژیم Paleo می تواند ابزار موثری برای مبارزه با چاقی باشد.

این یافته ها در نشست سالانه انجمن غدد در بوستون ارائه شده است. داده های ارائه شده در این نشست ها باید ابتدا توسط ژورنال های معتبر کارشناسی شوند، در غیر این صورت در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

بنا به گفته Blomquist اختلالات مربوط به چاقی با توجه به بار اقتصادی که در سطح جهانی وجود دارد همه گیر شده است. بسیار ضروری است تا روش های موثری را برای بهبود تعادل متابولیک بیابیم.

بر اساس گفته مایو کلینیک، رژیم Paleo به افرادی نیاز دارد که بتوانند غذاهایی مشابه با کسانی بخورند که در دوره پارين سنگي (Paleolithic) در دسترس بشر بوده است و تاریخ آن به 10000 تا 2.5 میلیون سال پیش برمی گردد. این رژیم غذایی شامل غذاهایی است که به واسطه شکار به دست می آمده است (گوشت های بدون چربی، ماهی، سبزیجات، مغزیجات و دانه ها) هم چنین در این رژیم غذایی مصرف غذاهایی که با ظهور کشاورزی  متداول شده اند مانند محصولات لبنی، حبوبات و غلات محدود می شود.

در این تحقیق Blomquist و همکارانش 35 خانم را مورد بررسی قرار دادند که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند، این خانم ها چاق بوده  اما میزان قند خون شان نرمال بوده است، این افراد به مدت دو سال از این رژیم غذایی پیروی کردند.

هدف چنین بود که 30 درصد انرژی روزانه از مصرف پروتئین، 30 درصد از مصرف کربوهیدرات ها و 40 درصد از مصرف چربی هایی تامین شود که عمده چربی های مصرفی را چربی های غیر اشباع خوب تشکیل می داد.  

در این رژیم غذایی از گوشت کم چرب، ماهی ، تخم مرغ، سبزیجات، میوه ها، مغزیجات، و انواع توت ها، کلزا، روغن زیتون و اوکادو استفاده شد. محصولات لبنی، غلات، نمک و چربی های تصفیه شده همین طور شکر از این رژیم حذف شدند.

یک متخصص که خود در این  تحقیق شرکت نداشت متذکر شد این رژیم کمی از رژیم سرسختانه Paleo متفاوت است. دکتر کارولینا آپوین مسئول مرکز تغذیه و کنترل وزن در بوستون گفت من مطمئن نیستم این همان رژیم Paleo باشد، فکر می کنم این رژیم بیشتر چیزی بینابین رژیم Paleo و رژیم مدیترانه ای می باشد.

گروه شاهد در این بررسی متشکل از 35 خانم بود که در دوران یائسگی قرار داشتند و از ان ها خواسته شده بود که رژیم غذایی کم چربی را رعایت کنند که مشتکل از 15 درصد پروتئین، 30 درصد چربی و 55 درصد کربوهیدرات بود.

بعد از دو سال خانم هایی که رژیم Paleo را دنبال می کردند میزان کاهش مصرف چربی های بد اشباع شده در آن ها 19 درصد بود در حالی که میزان مصرف چربی های اشباع نشده (از نوع  monounsaturated fat) تا 47 درصد افزایش یافت و  هم چنین میزان مصرف چربی های اشباع نشده (از نوع polyunsaturated fat) تا 71 درصد افزایش یافت. در گروه شاهد میزان مصرف چربی ها تغییرات معنی داری نکرد.

اسیدهای چرب خاص مرتبط با مقاومت انسولینی در خانم های که از رژیم Paleo پیروی می کردند در مقایسه با گروه شاهد کاهش معناداری را نشان داد.

اما به هر حال نتایج به دست آمده از هر دو گروه به لحاظ کاهش وزن مشابه و معنی دار بود.

آپوین گفت می توان دریافت که رژیم Paleo می تواند مزایای خوبی را برای سلامتی در پی داشته باشد.

او گفت شما اساسا در حال از بین بردن تمام کربوهیدرات های ساده و فرآوری شده هستید، همان طور که می دانید کربوهیدرات یکی از عوامل اضافه وزن، چاقی و مقاومت به انسولین است.

Connie Diekman گفت باید توجه داشت این رژیم غذایی برخی مواد غذایی ضروری را کم دارد. او خود عضو دانشگاه تغذیه دانشگاه واشنگتن در St. Louisو رئیس سابق آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی است.

 

او گفت حذف محصولات لبنی می تواند میزان کلسیم، ویتامین دی و پتاسیم مصرفی را در خطر قرار دهد، کاهش مصرف حبوبات و غلات نیز می تواند با فقر فیبر، منیزیم، منگنز و سلنیوم همراه باشد.

او هم چنین عنوان کرد اجتناب از مصرف حبوبات برآورده شدن نیازهای مغذی را سخت تر می کند. نکته مهم در آن است که همه گروه های غذایی به مقدار مناسب مصرف شود تا بتوانیم نیازهای مغذی بدن را راحت تر برآورده کنیم. وقتی از گروه غذایی فاکتور گرفته می شود تعادل مواد مغذی تحت تاثیر قرار می گیرد.

Diekman افزود توصیه به انجام چنین رژیم غذایی دشوار است. او گفت بهترین توصیه من این است که بر اساس برنامه غذایی تغذیه کنید که در آن به دو نکته توجه شده است یکی این که غذاهایی مصرف کنید که از خوردن آن ها لذت می برید و این غذاها به گونه ای باشد که نیاز به مواد مغذی را در شما برآورده کند، از طرفی بیاموزید که مواد غذایی را با نسبت مناسبی مصرف کنید.

آپوین نیز اشاره کرد این رژیم غذایی بر غذاهایی تاکید دارد که در دسترس آمریکایی هایی که به آن نیاز دارند نیست. او گفت در آمریکا بخش متوسط جامعه که درآمد کمتری دارند از چاقی رنج می برند و اغلب آن ها نمی توانند از این رژیم غذایی پیروی کنند. مشکل این است که افراد کم درآمد که به مصرف چنین غذاهایی نیاز دارند، قادر به برآورده کردن این نیاز نیستند.

تاریخ انتشار: 1395/02/01
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه