بر اساس بازبینی های جدید نشان داده شده است که ناهنجاری های مربوط به ریتم قلب، خانم ها را بیشتر از مردان در خطر قرار می دهد.

بر اساس آنالیزهایی که به صورت آن لاین در تاریخ 19 ژانویه در ژورنال BMJ منتشر شد، در مقایسه با مردان، فیبریلاسیون دهلیزی فاکتور خطر مهم تری برای سکته، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی و در نهایت مرگ در حانم ها محسوب می شود.

بر اساس تعریف سازمان ملی بهداشت آمریکا، فیبریلاسیون دهلیزی وقتی اتفاق می افتد که سیگنال هایی الکتریکی به سرعت و به صورت سازمان نیافته سبب انقباض دریچه های بالایی قلب(یعنی دهلیزها) به شیوه herky-jerky می شود.

این شرایط اغلب با افزایش خطر سکته همراه است زیرا ریتم نامنظم سبب می شود خون در دهلیزها جمع شده و لخته شود.

با بررسی 30 تحقیقی که در آن 4.3 میلیون بیمار حضور داشت، محققین جمع بندی کردند خانم های مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دو برابر مردانی که همین شرایط را دارند در خطر سکته قرار دارند.

محققین دریافتند در مقایسه با مردان خانم های مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی 93 درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند، 55 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی قرار دارند، 16 درصد بیشتر در خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند و 12 درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از علل مختلف قرار دارند.

سرپرست این تحقیقات Connor Emdin دانشجوی دکترا در اپیدمیولوژی بیماری های قلبی عروقی از موسسه جورج از دانشگاه آکسفورد در انگلیس گفت این تحقیق بر اهمیت شواهد زیادی تاکید دارد که نشان می دهد خانم ها به نحو متفاوتی در مقایسه با مردان در خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

فیبریلاسیون دهلیزی یکی از علل ایجاد بیماری های قلبی و سکته در سرتاسر دنیاست و  محققین تاکید کردند تخمین زده شده است که 33.5 میلیون نفر در سال 2010 به این شرایط دچار شده اند.

دکتر Suzanne Steinbaum مسئول سلامت قلب در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک گفت خانم های مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شرایط بدتری دارند زیرا در مقایسه با مردان علائم این بیماران ظاهر نمی شود.

او گفت با این شرایط منطقی است که این بیماری دیر تشخیص داده شود، یا اصلا مشخص نشود و یا این که علائم آن یکسان نباشد.

خانم ها ممکن است علائمی از قبیل ضعف، تنگی نفس و یا احساس خستگی بیش از حدی را نشان دهند، این علائم می تواند هشدار دهنده وجود بیماری قلبی باشد.

دکتر Christopher Granger متخصص قلب از دانشگاهDuke  در .Durham, N.C موافق بود که فیبریلاسیون دهلیزی در خانم ها به سادگی مردان قابل تشخیص نیست.

اما Granger افزود مشکل، فقدان درمان مناسب هم در مردان و هم در خانم های مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است. 

Granger گفت اغلب آن ها باید از داروهای ضد انعقاد استفاده کنند تا از سکته محافظت شوند و در مورد برخی نیز چنین نیست. این امر در خانم ها بسیار نگران کننده است زیرا همان طور که در این تحقیق نیز نشان داده شده است خانم ها بیشتر در خطر عوارض مرگ بار قرار دارند.

Emdin به بیان دیگر گفت به طور میانگین، فیبریلاسیون دهلیزی در خانم ها شدید تر از مردان است و بنابراین با نرخ بیشتری منجر به بروز مرگ و بیماری های قلبی عروقی می شود.

این ارتباط می تواند تصادفی باشد زیرا برخی از تحقیقات به صورت کارآزمایی بالینی نبوده و نتوانسته ارتباط مستقیمی را نشان دهد.

او گفت در این جا صرفا یک ارتباط مشاهده شده است اما علت آن اثبات نگردیده است، هم چنین نشان داده شده که خانم های مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر در خطر ابتلا به سایر بیماری هایی هستند که می تواند سبب بروز بیماری های قلبی و مرگ شود.

در هر حال همه متخصصین توصیه کردند که خانم های مبتلا به فیبریلاسیون بطنی باید بر داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش مستمر، کنترل استرس و کنترل فشار خون و میزان کلسترول متمرکز باشند.

تحقیقات اخیر نشان داد با اصلاح سبک زندگی می توان شدت فیبریلاسیون بطنی را کاهش داد، در غیر این صورت باید در مورد مصرف داروهای ضد انعقاد با پزشک شان مشورت کنند.

تاریخ انتشار: 1394/11/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه