اچ پی در مردان می تواند موجب بروز زگیل تناسلی یا سرطان آلت تناسلی یا مقعد شود. 

دروانا:

تقریبا تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند و واکسن اچ پی وی را دریافت نکرده اند، به ویروس پاپیلومای انسانی در دوره ای از زندگی خود دچار می شوند. دریافت واکسن علیه این ویروس می تواند از بروز مشکلات سلامتی ناشی از آن پیشگیری کند.

مردان چگونه به ویروس پاپیلومای انسانی دچار می شوند؟

فرد ممکن است با داشتن تماس جنسی با فرد آلوده به اچ پی وی به این عفونت دچار شود. این عفونت به راحتی از طریق تماس مقعدی یا واژینال منتقل می شود و همچنین از طریق تماس جنسی دهانی یا سایر تماس های پوست به پوست در طول رابطه جنسی قابل انتقال است. عفونت اچ پی وی می تواند زمانی که فرد مبتلا نشانه ها یا علائمی ظاهر نساخته است، انتقال یابد.

مشکلات ناشی از اچ پی وی در مردان کدامند؟

در بیشتر موارد عفونت اچ پی وی به خودی خود از بین رفته و موجب بروز مشکل نمی شود. با این حال، اگر عفونت برطرف نشود، احتمال بروز علائم اچ پی وی ماه ها یا سال ها بعد از آلودگی وجود دارد. این تعیین زمان دقیق ابتلا به بیماری را دشوار می سازد. عفونت اچ پی وی پایدار موجب بروز زگیل های تناسلی یا انواع خاصی از سرطان ها می شود. علت بروز مشکلات سلامتی در برخی افراد و عدم بروز آن ها در برخی دیگر مشخص نیست.

علائم اچ پی وی در مردان چه هستند؟

بیشتر مردانی که به عفونت اچ پی وی دچار می شوند علائمی را ظاهر نمی سازند و عفونت معمولا به خودی خود و به طور کامل برطرف می شود. با این حال، اگر بیماری برطرف نشود، موجب بروز زگیل تناسلی یا سرطان میگردد. بیمار باید پیرامون مشاهده ضایعات جدید یا غیر طبیعی همچون زگیل تناسلی یا توده ها، برآمدگی ها یا زخم های غیر طبیعی بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، دهان یا گلو با پزشک مشورت نماید.

علائم زگیل تناسلی چه هستند؟

زگیل های تناسلی معمولا به صورت برآمدگی کوچک یا گروهی از برآمدگی ها در ناحیه تناسلی اطراف آلت تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند. این زگیل ها ممکن است بزرگ یا کوچک، برآمده یا مسطح بوده یا شکلی شبیه به گل کلم داشته باشند. زگیل تناسلی ممکن است از بین برود، باقی بماند و یا اندازه یا تعداد آن رشد کند. پزشک معمولا می تواند با مشاهده ضایعات زگیل های تناسلی را تشخیص دهد. این ضایعات حتی بعد از درمان ممکن است بازگشت کنند. انواع ویروس پاپیلومای انسانی که موجب زگیل تناسلی می شوند، عامل بروز سرطان نیستند.

آیا اچ پی وی در مردان موجب بروز سرطان می شود؟

بله. اچ پی وی به خودی خود یک عامل ویروسی است اما می تواند موجب تغییراتی در بدن گردد که سرطان را به دنبال داشته باشد. انواع سرطان ناشی از عفونت اچ پی وی سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد هستند. این عفونت همچنین موجب سرطان در پشت گلو شامل پایه زبان و لوزه ها می گردد. تمام این سرطان ها در اثر عفونت اچ پی وی ایجاد شده اند که از بین برفته است. سرطان به آرامی توسعه یافته و سال ها بعد از اولین آلودگی به ویروس اچ پی وی قابل تشخیص خواهد بود. در حال حاضر تشخیص این که چه کسی به عفونت اچ پی وی موقت دچار شده و چه کسی بعد از ابتلا به سرطان دچار می شود، ممکن نیست.

تست اچ پی در مردان چگونه است؟

در حال حاضر تست تایید شده ای برای تشخیص اچ پی وی در مردان وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تست های روتینی برای بررسی اچ پی وی و بیماری ناشی از آن قبل از بروز نشانه ها یا علائم سرطان های مقعد، آلت تناسلی یا گلو در مردان توصیه نکرده است. با این حال، پزشکان تست پاپ اسمیر مقعدی را برای مردانی که در معرض خطر بالای سرطان مقعد قرار دارند، آن هایی که به اچ آی وی مبتلا بوده و یا تماس مقعدی داشتند انجام می دهند. 

دکتر مجید زینلی

دکتر مجید زینلی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر مجيد زينلي متخصص اورولوژی در فردیس (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر مجید زینلی دارای 12 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مجید زینلی
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی