درمان واریکوسل اغلب به کمک روش های مختلف جراحی انجام می گیرد که در ادامه آن ها را مطالعه می کنیم.

دروانا:

درمان واریکوسل ضروری نیست. بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری می توانند بدون درمان صاحب فرزند شوند. با این حال، اگر واریکوسل موجب درد، آتروفی بیضه یا ناباروری شود و یا اگر فرد از تکنیک های کمک باروری استفاده می کند، باید ترمیم واریکوسل انجام گیرد. هدف از جراحی بستن سیاهرگ درگیر بیماری و بازگرداندن جریان خون به داخل وریدهای نرمال است. در مواردی که ناباروری در مردان رخ داده است، درمان واریکوسل ممکن است ناباروری را درمان کرده یا بهبود می بخشد و یا در صورت استفاده از روش های کمک باروری مانند آی وی اف، کیفیت اسپرم ها را بالا می برد. موارد استفاده ترمیم واریکوسل در نوجوانی شامل آتروفی پیشرونده بیضه، درد یا نتایج غیر طبیعی آنالیز منی هستند. با این که درمان واریکوسل عموما مشخصه های اسپرم را بهبود می بخشد، اما این که عدم درمان موجب افت کیفیت اسپرم در طول زمان می شود یا خیر مشخص نیست. ترمیم واریکوسل خطرات نسبتا کمی به دنبال دارد که شامل موارد زیر است:

  • تجمع مایع در اطراف بیضه ها
  • بازگشت واریکوسل
  • عفونت
  • آسیب به سرخرگ

روش های مورد استفاده برای ترمیم واریکوسل شامل موارد زیر هستند:

  • جراحی باز. این درمان معمولا به صورت سرپایی طی بیهوشی عمومی یا نقطه ای انجام می گیرد. جراح عموما از طریق کشاله ران به ورید می رسد اما امکان ایجاد یک برش در شکم یا پایین کشاله ران نیز وجود دارد. پیشرفت های حاصله در ترمیم واریکوسل عواقب بعد از جراحی را کاهش داده است. یک پیشرفت استفاده از میکروسکوپ جراحی است که این امکان را به جراح می دهد تا ناحیه تحت جراحی را بهتر ببیند. پیشرفت دیگر استفاده از سونوگرافی داپلر است که در هدایت ابزار جراحی به ناحیه مورد نظر کمک کننده خواهد بود. فرد ممکن است بعد از دو روز به فعالیت های نرمال و سبک خود بازگردد. بعد از گذشت دو هفته فرد می تواند تا جایی که دچار ناراحتی نشود فعالیت های سنگین تری را انجام دهد.

درد ناشی از این جراحی عموما خفیف بوده اما ممکن است برای چند روز یا هفته ادامه یابد. پزشک داروهای ضد درد را برای مدتی بعد از جراحی تجویز می کند. سپس پزشک مصرف ضددردهای بدون نسخه همچون استامینوفن یا ایبوپروفن را برای کنترل درد ناشی از درمان واریکوسل توصیه می کند. پزشک ممکن است برای مدتی پرهیز از تماس جنسی را به بیمار توصیه نماید. در بیشتر موارد، بهبود کیفیت اسپرم در آنالیز منی چند ماه بعد از جراحی رخ می دهد. این به این دلیل است که تولید اسپرم های جدید تقریبا به سه ماه زمان نیاز دارد. جراحی باز با استفاده از میکروسکوپ و از طریق زیر کشاله ران بیشترین میزان موفقیت را در مقایسه با سایر روش های جراحی دارد.

  • جراحی لاپاراسکوپیک. جراح یک شکاف کوچک بر روی شکم ایجاد کرده و یک وسیله کوچک را از طریق آن عبور می دهد تا ترمیم واریکوسل را انجام دهد. این روش به بیهوشی عمومی نیاز دارد.

آمبولیزاسیون پوستی. متخصص رادیولوژی یک لوله را به داخل وریدی در کشاله ران یا گردن وارد کرده که از طریق آن وسایل جراحی وارد می شوند. با نمایش وریدهای بزرگ شده بر روی مانیتور، پزشک پیچ هایی که موجب بروز اسکار و انسداد در وریدهای بیضوی شده و جریان خون را دچار مشکل کرده اند، باز می کند و واریکوسل را ترمیم می نماید. این روش استفاده وسیعی در درمان واریکوسل ندارد. بعد از آمبولیزاسیون، بیمار با گذشت دو روز می تواند به محل کار خود بازگشته و ورزش کردن را بعد از 7 تا 10 روز آغاز کند. 

دکتر مجید زینلی

دکتر مجید زینلی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر مجيد زينلي متخصص اورولوژی در فردیس (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر مجید زینلی دارای 12 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مجید زینلی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه