انواع ویروس اچ پی وی می تواند در ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان های مختلف دخالت داشته باشد. در این مقاله به انواع ویروس اچ پی وی و مشکلات ناشی از آن می پردازیم.

دروانا: 

ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار اچ پی وی نامیده می شود انواع مختلفی دارد. پاپیلوما به معنی ضایعات شبیه به زگیل می باشد که روی پوست یا غشای مخاطی ایجاد می شود. انواع ویروس اچ پی وی بسیار می باشد. در مورد انواع ویروس اچ پی وی باید توجه داشت بیش از 150 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد، اما تنها تعداد اندکی از انواع ویروس اچ پی وی در دسته ویروس پر خطر قرار می گیرند که احتمال ایجاد تغییرات سرطانی را به دنبال دارند. در توضیح انواع ویروس اچ پی وی باید توجه داشت انواع کم خطر این ویروس سبب ایجاد زگیل های تناسلی خارجی می شوند. انواع ویروس اچ پی وی از نوع کم خطر شامل نوع 6 و 11 می باشد که این دو نوع ویروس مسئول 90% از زگیل های تناسلی می باشند و به ندرت منجر به بروز سرطان در بخش پایینی مسیر تناسلی می گردند. زگیل های موجود در سایر بخش های بدن مانند دست ها در اثر سایر انواع ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند. تماس با این زگیل ها به نظر نمی رسد منجر به ایجاد زگیل های تناسلی گردد. آلوده شدن به انواع ویروس اچ پی وی پر خطر که توسط سیستم ایمنی از بین نرفته است احتمال ابتلا به سرطان سرویکس، واژن، ولو ، آلت تناسلی مردانه، اوروفارنکس و آنوس را در پی دارد. انواع ویروس اچ پی وی که منجر به بروز سرطان می گردند عبارت است از: 16،18، 31 و33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66 و 68. در بین انواع ویروس اچ پی وی پر خطر نوع 16 و 18 این ویروس سهم بیشتری را در ایجاد سرطان هایی از جمله سرطان دهانه رحم ایفا می کنند. اما لازم به ذکر است همه عفونت های ناشی از انواع ویروس اچ پی وی شماره 16 و 18 منجر به بروز سرطان نمی شود. همچنین در بین انواع ویروس اچ پی وی، نوع 16 این ویروس قویا با ایجاد سرطان آنال و گلو ارتباط دارد. تحقیقات فعلی نشان می دهد انواع ویروس اچ پی وی پر خطر میزبان های سلولی خود را تغییر می دهند اما برای رشد و تبدیل آن ها به سرطان نیاز به عوامل محرک بیشتری وجود دارد. اغلب عفونت های ناشی از انواع ویروس اچ پی وی موقتی است و تصور بر این است این عفونت ها قبل از آن که بتوانند مشکلی ایجاد کنند از بین می روند. همچنین باید توجه داشت انواع ویروس اچ پی وی که منجر به ایجاد زگیل می شوند با ایجاد ناهنجاری های سلولی که احتمال تبدیل آن ها به سرطان مطرح می باشد ارتباطی ندارند. همانطور که عنوان شد در مورد انواع ویروس اچ پی وی که احتمال ابتلا به سرطان را در پی دارند نیز باید توجه داشت وجود برخی کوفاکتورهای احتمالی اعم از مصرف سیگار و یا سیستم ایمنی ضعیف نیز در این میان دخالت دارد.

سرطان سرویکس ناشی از انواع ویروس اچ پی وی پر خطر با انجام واکسیناسیون مناسب و غربالگری های منظم قابل پیشگیری و درمان می باشد. تست پاپ اسیر و تست اچ پی وی از  آزمایشاتی می باشد که به منظور غربالگری سرطان سرویکس مورد توجه قرار دارد.

انواع ویروس اچ پی وی می تواند به صورت عفونت پوستی ظاهر شود اما خیلی از افراد مبتلا به انواع ویروس اچ پی وی ممکن است علائم بالینی مشخصی نداشته باشند. انواع ویروس اچ پی وی می تواند از طریق تماس پوست به پوست حین نزدیکی با فرد آلوده به ویروس منتقل گردد. بنابراین بدون داشتن دخول نیز امکان انتقال انواع ویروس اچ پی وی وجود دارد. ویروس اچ پی وی از طریق خون یا مایعات بدن مانند مایع منی منتقل نمی شود. تعیین زمان ایجاد عفونت اچ پی وی نیز دشوار می باشد. زیرا ویروس قبل از آن که منجر به ایجاد زگیل تناسلی شود و یا ناهنجاری های سرویکس را به همراه داشته باشد ممکن است ماه ها یا حتی سال ها نهفته باقی بماند.

دکتر پگاه روانفر

دکتر پگاه روانفر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پگاه روانفر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر پگاه روانفر
برگرفته از: وبسایت https://www.hpv.org.nz

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه