عوارض اچ پی وی شامل افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها می باشد. در این مقاله به سرطان دهانه رحم به عنوان عوارض اچ پی وی می پردازیم.

دروانا: 

ویروس پاپیلومای انسانی متداول ترین عفونت ویروسی در مسیر باروری افراد می باشد. اغلب افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در برخی از اوقات زندگی خود به این ویروس دچار می شوند و احتمال ابتلای مجدد نیز به آن مطرح است. بیشترین زمانی که احتمال ابتلا به عفونت برای زنان و مردان وجود دارد مدتی بعد از آغاز فعالیت جنسی می باشد. ویروس پاپیلومای انسانی به صورت جنسی منتقل می شود، علاوه بر این تماس پوست به پوست نیز می تواند در انتقال ویروس موثر باشد. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که منجر به بروز عوارض اچ پی وی نمی شود. اغلب عفونت های ناشی از انواع ویروس اچ پی وی معمولا بدون نیاز به درمان بعد از چند ماه از بین می رود. بخش اندکی از عفونت های ناشی از انواع خاص اچ ی وی می تواند سال ها در بدن باقی مانده و در نهایت به سرطان تبدیل شود. سرطان دهانه رحم یکی از بیماری هایی است که اغلب از عوارض اچ پی وی می باشد. تقریبا همه موارد سرطان دهانه رحم با عفونت اچ پی وی مرتبط است. شواهد نشان می دهد ابتلا به سرطان هایی مانند آنوس، ولو، واژن و بیضه نیز می تواند از عوارض اچ پی وی محسوب شود. شیوع این سرطان ها در مقایسه با سرطان دهانه رحم کمتر می باشد. عوارض اچ پی وی نوع 6 و 11 بروز زگیل تناسلی و پاپیلوماتوزیس می باشد. این بیماری تومورهایی است که در مجاری هوایی بینی و دهان به ریه ها رشد می کند. این موارد به ندرت موجب مرگ می شود. در ادامه سایر عوارض اچ پی وی را بررسی می کنیم.

عوارض اچ پی وی

سرطان دهانه رحم مهم ترین عوارض اچ پی وی می باشد. سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان کشنده در جهان است. در کشورهای توسعه یافته برنامه هایی برای غربالگری مناسب سرطان دهانه رحم وجود دارد زیرا تشخیص سرطان دهانه رحم به عنوان عوارض اچ پی وی در مراحل پیشرفته ممکن است منجر به نتایج ضعیف درمانی گردد. غربالگری سرطان دهانه رحم تستی است که برای بررسی احتمال وجود سرطان و یا ضایعات پیش سرطانی در افرادی انجام می شود که به ظاهر سالم می باشند. تبدیل ضایعات حاصل از ویروس اچ پی وی به سرطان سال ها به طول می انجامد. سه تست مختلف برای غربالگری سرطان دهانه رحم، مهم ترین مورد از عوارض اچ پی وی وجود دارد:

  • تست پاپ اسمیر
  • بررسی بصری با استفاده از استیک اسید
  • تست اچ پی وی

عوارض اچ پی وی: واکسیناسیون

در حال حاضر دو واکسن علیه ویروس اچ پی وی نوع 16 و 18 در دسترس می باشد که فرد را از ابتلا به عوارض اچ پی وی یعنی سرطان دهانه رحم محافظت می کند. نتایج بالینی نشان داده است هر دو واکسن در پیشگیری از ابتلا به این دو نوع ویروس اچ پی وی موثر بوده است. هر دوی واکسن ها اگر پیش از مواجه با ویروس استفاده شود نتایج مطلوبی را با هدف پیشگیری از عوارض اچ پی وی به دنبال دارد. بنابراین بهتر است قبل از آغاز فعالیت جنسی این واکسن ها دریافت شود. استفاده از واکسن اچ پی وی راهی برای درمان عفونت و عوارض اچ پی وی نمی باشد. سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری از عوارض اچ پی وی توصیه می کند تمامی دختران از سنین 9 تا 13 سال بهتر است واکسن اچ پی وی را دریافت کنند. لازم به یادآوری است که دریافت واکسن اچ پی وی جایگزینی برای غربالگری سرطان دهانه رحم نمی باشد. 

برگرفته از: وبسایت http://www.who.int
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه