کوله سیستکتومی چیست؟ کوله سیستکتومی روش جراحی برای برداشتن کیسه صفرا می باشد. در این مقاله مروری بر کوله سیستکتومی خواهیم داشت. 

دروانا:

وجود سنگ های کیسه صفرا مهم ترین دلیل برای انجام کوله سیستکتومی محسوب می گردد. به طور کلی کیسه صفرا ارگانی به شکل گلابی می باشد که زیر کبد قرار دارد. کبد به طور روزانه 3 تا 5 فنجان صفرا می سازد. صفرا به هضم چربی های مصرفی کمک می کند. محل ذخیره صفرا کیسه صفرا می باشد. سنگ های کیسه صفرا متشکل از شیره گوارشی می باشد که در کیسه صفرا سفت و سخت می گردد. کوله سیستیت به التهاب کیسه صفرا اشاره دارد که ممکن است به طور ناگهانی یا مزمن روی دهد. اگر سنگ های صفراوی از داخل کیسه صفرا به داخل مجرای صفراوی بیفتد، منجر به انسداد مجرای صفرا و مجرای پانکراس می شود. در آن صورت پانکراتیت صفراوی ایجاد می شود که خطر بیشتری نسبت به خود کوله سیستیت دارد و پس از درمان این موارد نیز از کوله سیستکتومی استفاده می شود. کوله سیستکتومی به صورت لاپاراسکوپیک و یا کوله سیستکتومی باز انجام می گردد. در کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک جراح برش های کوچکی را روی شکم ایجاد می کند. ابزارهای جراحی و دوربینی که با استفاده از آن ارگان های داخلی مشاهده می گردد با استفاده از همین برش ها وارد بدن خواهد شد. برای آن که جراح دید واضح تری از داخل شکم به دست بیاورد از گاز کربن دی اکسید استفاده می شود. در نهایت کیسه صفرا خارج شده و برش های ایجاد شده با استفاده از چسب یا گیره جراحی همچنین بخیه مسدود می گردد. انجام کوله سیستکتومی با رویکرد لاپاراسکوپیک معمولا 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد. در جراحی کوله سیستکتومی باز برشی در حدود 6 اینچ در بخش فوقانی و راست شکم ایجاد می گردد و در نهایت کیسه صفرا خارج شده و محل جراحی بسته می شود. برای تخلیه ترشحات لوله کوچکی از داخل به بیرون شکم قرار داده می شود. این درن معمولا در بیمارستان درآورده می شود. انجام کوله سیستکتومی به شیوه باز نیز حدود 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد.

قبل از انجام کوله سیستکتومی به خاطر داشته باشید لیستی از داروهای مصرفی خود آماده بفرمایید. مصرف برخی داروها قبل از جراحی کوله سیستکتومی بر ریکاوری و پاسخ به بیهوشی تاثیر می گذارد. اگر سیگار می کشید باید قبل از انجام کوله سیستکتومی به اطلاع جراح خود برسانید تا پیش از جراحی ترتیبی برای ترک سیگار اتخاذ گردد. 4 ساعت قبل از کوله سیستکتومی باید از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید. قبل از شروع جراحی داروها و مایعات به صورت وریدی وارد بدن شما می گردد. اگر بیهوشی عمومی دریافت کنید حین انجام جراحی در حالتی خوابیده و ناهشیار قرار خواهید داشت. اگر از بیهوشی اسپینال استفاده شود در آن صورت دارویی در کمر شما درست زیر ستون فقرات تزریق می گردد. بعد از انجام کوله سیستکتومی با مناسب شدن ضربان قلب، فشار خون و برون ده ادراری به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. حرکت و تنفس عمیق بعد از انجام کوله سیستکتومی سبب می شود تا احتمال بروز عوارضی مانند لخته های خون یا تجمع مایعات در ریه ها کاهش یابد. بنابراین در ساعت 5 تا 10 تنفس عمیق داشته باشید و هر بار نفس خود را به مدت 3 تا 5 ثانیه نگاه دارید. بیهوشی حین جراحی کوله سیستکتومی احتمال بروز لخته خون را به دنبال دارد. طولانی تر شدن زمان جراحی احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد. بنابراین بعد از جراحی کوله سیستکتومی 5 تا 6 بار در روز راه بروید.

دکتر محسن رافتی سخنگو
دكتر محسن رافتي سخنگو متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن رافتی سخنگو دارای 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و تجارب ارزشمند بسیار در زمینه جراحی های عمومی و درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محسن رافتی سخنگو
برگرفته از: وبسایت https://www.facs.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه